Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-05-27, 11:29
  #1
Medlem
bergsturks avatar
I samband med "jordbävningen" i Stockholm framfördes en del spekulationer här och där att det inte alls var någon jordbävning utan att något skulle gått åt helvete nere i underjorden, till exempel i PTS megabunker under Alvik (kanske lite osannolikt att just de skulle ha gjort något, men men). Det pratades om att hela området Alvik/Essingeöarna är ihåligt och namnet "myrstacken" nämndes. Någon som sitter på mer info om området?
Citera
2006-05-28, 02:23
  #2
Banned
Xizangs avatar
de är fyllt med berg, igen alltså, inget att se, gå hem och glöm bort allt du hört
Citera
2006-05-28, 15:11
  #3
Banned
Du det ska nog till en rätt fet explosion för att skaka om Stockholm och nå upp till 2 på richterskalan... kom ner på jorden? Under alvik finns några större dagvattentunnlar, finns nedgångar från alvikstorg nära tågtunneln, sthlm vatten som driftar och det är lite bergrum å annat
Citera
2006-05-28, 15:30
  #4
Medlem
Grishnacs avatar
PTS megabunker? Varfrö skulle dom ha en megabunker? varför skulle dom ha en bunker över huvudtaget?
Citera
2006-05-28, 15:52
  #5
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
PTS megabunker? Varfrö skulle dom ha en megabunker? varför skulle dom ha en bunker över huvudtaget?

Äh, svenska teleoperatörer då, men på order av PTS. För mig är det PTS bunker
Citera
2006-05-28, 16:39
  #6
Medlem
Grishnacs avatar
Om det skulle finnas en "megabunker" under Alvik så lär den knappast vara byggd under PTS verksamhetstid utan är i så fall antingen Telias, försvarets eller någon annan civilfunktionsbyggnad. Vad jag vet så har inte Telia något i Alvik alls så det är nog uteslutet.
Citera
2006-05-28, 16:53
  #7
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Om det skulle finnas en "megabunker" under Alvik så lär den knappast vara byggd under PTS verksamhetstid utan är i så fall antingen Telias, försvarets eller någon annan civilfunktionsbyggnad. Vad jag vet så har inte Telia något i Alvik alls så det är nog uteslutet.


Det finns en "bunker" under alvik som teleoperatörerna använder/ska använda.
Den är byggd under 90 talet så den är rätt ny.
Citera
2006-05-28, 17:25
  #8
Medlem
Grishnacs avatar
Till vad? Vi har inget i Alvik vad jag vet i alla fall. Vi har i Hammarbyberget, Högalid och Äppelviken.
Citera
2006-05-28, 17:33
  #9
Medlem
anakatas avatar
PTS driver faktiskt några bergrum (där bl.a. Netnodswitcharna står) - tyvärr kan jag inte komma ihåg var de i Stockholm ligger.

Men hade det varit någon stor explosion där så hade Netnod dött, så den konspirationsteorin kan vi utesluta .
Citera
2006-05-28, 18:02
  #10
Medlem
Grishnacs avatar
Är inte den driften utlagd på operatörerna? (Läs:Telia) att förvalta och drifta Netnod?
Citera
2006-05-28, 18:35
  #11
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Till vad? Vi har inget i Alvik vad jag vet i alla fall. Vi har i Hammarbyberget, Högalid och Äppelviken.

Vet inte var den används till va där när dom byggde den ett flertal gånger.
Skulle inte kalla det bunker men bergrum modell större med lite intressanta saker i.
Vet inte mer om användningen om den än att det skulle va tele relaterat och tror inte att den används dagligen.
Citera
2006-05-28, 18:39
  #12
Medlem
anakatas avatar
Netnod driftas av Autonomica AB, vars enda verksamhet är just att drifta Netnod.
http://www.netnod.se/organization.htm
http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1216
http://sof.isoc-se.a.se/sofprot0020jan.htm (något gammalt...)

Adresserna till PTS-bergrummen är inte jättepublik, men det är ganska välspritt i operatörskretsar åtminstone var bergrummet i Göteborg ligger (i anslutning till PTS hus...).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback