Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Hoppas verkligen för er skull att ni får en bra rektor denna vända som kan ge lärare och elever rätt förutsättningar och arbetsro. Går det att stötta er på något sätt?
Sydsvenskan
https://tipsa.hdsydsvenskan.se
Spsm kontaktuppgifter
Telefon: 010 473 50 00
Fax: 010 473 66 42
E-post: spsm@spsm.se
Exempel på inspirerande mejl som finns i Facebookgruppen
Till Ann Holmström, rektor
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Östervångsskolan, Södra regionen
Hej!
Jag har följt utvecklingen av er tillsättning av biträdande rektor på Östervångskolan, som är en skola med riksintag för elever med teckenspråk som modersmål. Vad jag förstår finns det en döv och därigenom fullt teckenspråkig person med rätt kvalifikationer som sökande. Det är med förvåning jag läser att sökande inte uppfyller kriterierna för tjänsten. Vad kan vara viktigare än att vara fullt teckenspråkig på en skola med teckenspråkiga elever? En av rektorns viktigaste uppgifter är att kommunicera med eleverna därtill teckenspråkiga elever. Valet borde vara enkelt men så är det tydligen inte. Är det hörselnormen som kommer fram igen? Är det kanske den hörande personalens behov som ställs framför de döva elevernas behov? På just Östervångskolan i Lund, eller någon annan av de statliga specialskolorna, förväntade jag mig inte att finna denna typ av diskriminering.
Teckenspråk och teckenspråkig miljö är viktig för döva elever. Det är viktigt att de har fullt teckenspråkiga lärare och övrig personal som verkar i skolan och dess omgivning för att eleverna skall prestera och må bra.
Döva anser sig dagligen utsatta för audism på grund av hörselnormen. Hörande förtrycker döva medvetet eller omedvetet genom sitt sätt att agera och kommunicera. Det ökande användandet av CI har gjort att den teckenspråkiga gruppen känner sig än mer förtryckta och att teckenspråket på sikt är hotat.
Genom att tillsätta en döv biträdande rektor kan ni uppnå flera fördelar:
1. Återupprätta förtroendet från elever och teckenspråksanvändarna
2. Enklare kommunikation med elever och anhöriga
3. Visa att teckenspråk är viktigt och åsidosätta hörselnormen
4. Bättre självbild hos eleverna
5. Skapa förebilder för de döva genom den döva biträdande rektorn
Jag är hörande förälder till ett dövt barn, för övrigt en person som deltog i den stillsamma aktionen igår. Jag har alltid dåligt samvete för att jag kan teckenspråk för dåligt men jag har gett mitt barn de bästa förutsättningar som vi som föräldrar kan ge ett dövt barn. Vi valde tidigt att flytta till Vänersborg och Vänerskolan. Vänerskolan har inneburit en fullt ut teckenspråkig miljö och vi valde Vänerskolan framför det orala, kommunala, experimentet i Göteborg med fokus på CI. Ett beslut som jag som förälder aldrig haft anledning att ångra. Min dotter har växt upp till en självständig kvinna, trygg i språket och personer i sin omgivning. Vänersborg har en rik dövkultur och det är viktigt för döva!
I kampen mot audismen och hörselnormen. I kampen mot de fördomar och hotet mot teckenspråket stöttar jag kampen fullt ut och det gäller även tillsättandet av en biträdande rektor på Östervångskolan i Lund.
Tänk om och gör rätt!