• 1
  • 2
2021-04-18, 08:07
Medlem
rambo94s avatar
Så jag har fått en godman via staten för att hjälpa mig med ekonomiska beslut.

Men jag tror att hon har ställt till det mycket, mycket värre.
Jag hade en skatteåterbäring på ca 6000:- som jag kunde vänta med att ta ut. Men hon envisades att ta ut dem omedelbart så jag kunde betala av mina gamla skulder. Problemet var att eftersom jag tyvärr lever i nuläget på ekonomiskt bistånd så plockade de på kommunen av de pengarna. Så nu kommer jag inte få något bistånd på 2 månader tack vare det här. Och jag kommer ändå inte att kunna betala av mina skulder på återbäringen utan måste leva på de här 6000:- i två månader.

Sen så kom nu en massa fakturor på ADHD-medicin och läkarbesök för 2000:- som hon övertygade mig att jag inte skulle behöva betala. Men det visade sig vara fel, så nu gick de pengarna av också.

Nu måste jag leva på 4000:- kronor i två månader. Alltså, jag tror att jag istället förlorat nästan 6000:- på ingenting när jag egentligen ville spara skatteåterbäringen tills jag har fått en riktig lön, och kunna använda den för skulderna. Eller har jag fel?
Senast redigerad av rambo94 2021-04-18 kl. 08:26.
Citera
2021-04-18, 08:13
Medlem
stillsams avatar
Om du får ekonomiskt bistånd är det en självklarhet att du ska använda egna tillgängliga medel (läs skatteåterbäring) innan du får mer bidrag av samhället. Helt rätt gjort.
Citera
2021-04-18, 08:22
Medlem
rambo94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Om du får ekonomiskt bistånd är det en självklarhet att du ska använda egna tillgängliga medel (läs skatteåterbäring) innan du får mer bidrag av samhället. Helt rätt gjort.

Självklart är det så. Men tror du misuppfattar, nu sa hon att skatteåterbäringen inte skulle räknas på biståndet då biståndshandläggaren skulle låta mig använda de för att betala av mina skulder. Det här visade sig vara fel, och mina skulder kommer vara detsamma. Om jag visste det skulle jag sagt till henne att vänta med att ta ut skatteåterbäringen och låtit det flya på som vanligt.
Citera
2021-04-18, 08:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det låter som att din gode man inte har kunskap om hur försörjningsstöd fungerar och att du inte heller informerat om detta.

Tyvärr är det nog kört den närmsta tiden (om du har en paragrafryttare till handläggare). Ta med din gode man på ett möte med soc så får den förklara vad den gjort.

Se nu till att hyror betalas så att du inte blir av med lägenheten.
Citera
2021-04-18, 08:38
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rambo94
Självklart är det så. Men tror du misuppfattar, nu sa hon att skatteåterbäringen inte skulle räknas på biståndet då biståndshandläggaren skulle låta mig använda de för att betala av mina skulder. Det här visade sig vara fel, och mina skulder kommer vara detsamma. Om jag visste det skulle jag sagt till henne att vänta med att ta ut skatteåterbäringen och låtit det flya på som vanligt.

Vad din gode man har sagt och hur du har uppfattat detta låter jag vara osagt. Jag ser det som en självklarhet att du inte ska sitta och ruva på dessa pengar inför framtiden, samtidigt som du uppbär bidrag.
Citera
2021-04-18, 08:45
Medlem
rambo94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Vad din gode man har sagt och hur du har uppfattat detta låter jag vara osagt. Jag ser det som en självklarhet att du inte ska sitta och ruva på dessa pengar inför framtiden, samtidigt som du uppbär bidrag.

Visst får du tycka det, med det är inte relevant till huvudfrågan i tråden.
Citera
2021-04-18, 08:53
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Visst får du tycka det, med det är inte relevant till huvudfrågan i tråden.

Det finns några oklarheter i din trådstart, vilket tyvärr gör din historia mindre sannolik. Jag tror att du missuppfattat saker och ting, men att slutresultatet blivit vad det rimligen bör bli.

Släpp detta nu och fokusera på att lösa din situation långsiktigt.
Citera
2021-04-18, 09:34
Medlem
Citat:
Så jag har fått en godman via staten för att hjälpa mig med ekonomiska beslut.

Men jag tror att hon har ställt till det mycket, mycket värre.
Jag hade en skatteåterbäring på ca 6000:- som jag kunde vänta med att ta ut. Men hon envisades att ta ut dem omedelbart så jag kunde betala av mina gamla skulder. Problemet var att eftersom jag tyvärr lever i nuläget på ekonomiskt bistånd så plockade de på kommunen av de pengarna. Så nu kommer jag inte få något bistånd på 2 månader tack vare det här. Och jag kommer ändå inte att kunna betala av mina skulder på återbäringen utan måste leva på de här 6000:- i två månader.

Sen så kom nu en massa fakturor på ADHD-medicin och läkarbesök för 2000:- som hon övertygade mig att jag inte skulle behöva betala. Men det visade sig vara fel, så nu gick de pengarna av också.

Nu måste jag leva på 4000:- kronor i två månader. Alltså, jag tror att jag istället förlorat nästan 6000:- på ingenting när jag egentligen ville spara skatteåterbäringen tills jag har fått en riktig lön, och kunna använda den för skulderna. Eller har jag fel?

Vad är det för skulder du har? Frågar eftersom det kan ha betydelse. Skulle det handla om Kronofogden, så brukar Skatteverket normalt föra över skatteåterbäringen till Kronofogden. Den som har skulder får alltså inte se röken av skatteåterbäringen, och möjlighet att betala skulderna själv. I sådana fall skulle socialtjänsten inte betrakta detta som en inkomst, som påverkar försörjningsstödet. Om det inte är Kronofogden, utan det handlar om att du faktiskt kan få skatteåterbäringen och betala skulderna själv, så spelar det ingen roll om du har en god man eller ej. Eller om den gode mannen gör sitt jobb eller klantar sig. Socialtjänsten skulle betrakta skatteåterbäring som kommer in på bankkontot som en inkomst, oavsett vad du har tänkt använda pengarna till. Eller oavsett när du får skatteåterbäringen, skulle alltså kvitta om du väntade på skatteåterbäringen eller inte. Alltså skulle socialtjänsten anse att skatteåterbäringen skulle gå till din livsföring, att försörja dig. Inte för att betala skulder, då socialtjänsten inte tar någon som helst hänsyn till skulder.

Visst är det möjligt att din gode man inte hade kunskap om detta, men du hade lika gärna kunnat kolla upp det själv. Vet inte heller varför du lyssnade på den gode mannen angående fakturorna. Fakturor brukar ju ha ett förfallodatum, och de ska vara betalda senast den dagen. Om man vill slippa påminnelseavgifterna etc. Kanske kan bli aktuellt att försöka byta god man?
Citera
2021-04-18, 09:49
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:

Har du rätt till försörjningsstöd så har du rätt till ersättning för läkarbesök och medicin också. Skicka in kvitton till din handläggare.
Citera
2021-04-18, 09:49
Medlem
Kul att du skriver så bra och ändå har god man
När blir du fri från god man?

Ont
Om han ser till att betala skulder till kommunen får han kanske ännu fler skyddslingar?
Kan man få återbäringen cash?
Citera
2021-04-18, 09:52
Medlem
Skatteåterbäring är en unik grej som anses som 100% överskott - dvs kfm kan ta allt - kommuner
kan räkna av allt - det gör ingen skillnad om du inte tar ut eftersom pengarna är tillgängliga
Citera
2021-04-18, 10:41
Medlem
rambo94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Vad är det för skulder du har? Frågar eftersom det kan ha betydelse. Skulle det handla om Kronofogden, så brukar Skatteverket normalt föra över skatteåterbäringen till Kronofogden. Den som har skulder får alltså inte se röken av skatteåterbäringen, och möjlighet att betala skulderna själv. I sådana fall skulle socialtjänsten inte betrakta detta som en inkomst, som påverkar försörjningsstödet. Om det inte är Kronofogden, utan det handlar om att du faktiskt kan få skatteåterbäringen och betala skulderna själv, så spelar det ingen roll om du har en god man eller ej. Eller om den gode mannen gör sitt jobb eller klantar sig.

Jag förstår, tack. Det har inte gått till kronofogden, utan inkasso. Min skuld är mest ett mobilabonnemang med 3 från några år tillbaka, det strulade sig under flytten så räkningarna gick av någon anledning till den gamla lägenheten i några månader. (Visst var jag helt okunnig om detta då.) Plus några andra mindre räkningar. Därför blev det en stor sammanlagd skuld som jag nu betalar av månadsmässigt. Så jag har ett avtal med företaget.

Jag kanske borde kolla efter en ny godman då jag ändå är hennes första klient inom yrket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in