2021-04-18, 14:55
Medlem
Din godman har ju verkligen gjort bort sig, att han inte visste att man inte får betala av skulder med skatteåterbäringen.

Har en barndomsvän som gick in i behandlingen efter många års supande/knarkande. När han varit drogfri 3 månader och i slutet av behandligen, ville hans föreldrar hjälpa han med betala av hans skulder. Hans godman sa det var viktigt det gick via hans konto så det såg bra ut för myndigheterna.

När han en månad senare ansökte om bistånd så fick han problem , för de ca 50k hans föreldrar satte in som gick till betala av skulder gjorde han inte fick nån hjälp.

Jag tycker det är självklart att socialen inte ska låta en betala av skulder med skatteåterbäring.
Men om staten har utsett en godman som ger en så dåliga råd borde de göra ett undantag.
Citera
2021-04-18, 15:14
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rambo94
Så jag har fått en godman via staten för att hjälpa mig med ekonomiska beslut.

Men jag tror att hon har ställt till det mycket, mycket värre.
Jag hade en skatteåterbäring på ca 6000:- som jag kunde vänta med att ta ut. Men hon envisades att ta ut dem omedelbart så jag kunde betala av mina gamla skulder. Problemet var att eftersom jag tyvärr lever i nuläget på ekonomiskt bistånd så plockade de på kommunen av de pengarna. Så nu kommer jag inte få något bistånd på 2 månader tack vare det här. Och jag kommer ändå inte att kunna betala av mina skulder på återbäringen utan måste leva på de här 6000:- i två månader.

Sen så kom nu en massa fakturor på ADHD-medicin och läkarbesök för 2000:- som hon övertygade mig att jag inte skulle behöva betala. Men det visade sig vara fel, så nu gick de pengarna av också.

Nu måste jag leva på 4000:- kronor i två månader. Alltså, jag tror att jag istället förlorat nästan 6000:- på ingenting när jag egentligen ville spara skatteåterbäringen tills jag har fått en riktig lön, och kunna använda den för skulderna. Eller har jag fel?

Men om de 6000 du plockade ut gick till skulder bör det inte vara några problem att få fortsatt socialbidrag. Du kan ju visa att de pengarna gick till att betala av skulder med och att det var ett beslut din gode man tog. Överklaga kan du alltid göra.

Hur fungerar egentligen en god man? Styr denne helt över din ekonomi och måste du be om lov för att få minsta lilla krona? Känns lite riskabelt att ha någon som bestämmer helt och hållet över vad ens pengar ska gå till.
Citera
2021-04-18, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Hur fungerar egentligen en god man? Styr denne helt över din ekonomi och måste du be om lov för att få minsta lilla krona? Känns lite riskabelt att ha någon som bestämmer helt och hållet över vad ens pengar ska gå till.

En god man styr egentligen inget alls utan är bara ett stöd. En förvaltare dätemot tar över huvudmannens rättshandlingsförmåga.
Citera
2021-04-18, 15:52
Medlem
1. Det är inte staten som utser god man utan det är kommunen.

2. Självklart så är det rätt att du till att börja med ska använda dina egna pengar (skatteåterbäringen) till att betala dina räkningar. Olika bidrag får man när man inte själv har möjlighet till att betala. Din gode man har alltså gjort helt rätt.

3. Hade en biståndshandläggare upptäckt att du fått skatteåterbäring så hade de plockat bort ditt bidrag. Hade blivit mycket tråkigare om de uppdagats senare och du fått betala tillbaka pengarna. Din gode man är alltså duktig och skyddade dig. Att behöva betala tillbaka pengarna skulle verkligen vara mycket värre för dig.
Citera
2021-04-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Men om de 6000 du plockade ut gick till skulder bör det inte vara några problem att få fortsatt socialbidrag. Du kan ju visa att de pengarna gick till att betala av skulder med och att det var ett beslut din gode man tog. Överklaga kan du alltid göra.

Visst, överklaga kan man alltid göra. Men jag har svårt att se att TS kommer få rätt. Socialtjänsten tar i regel inte hänsyn till några som helst skulder. Enda gången man egentligen får betala skulder är om Kronofogden är inblandad. Vilket de kan bli om de utmäter skatteåterbäring (vilket oftast sker, då det är en enkel tillgång att utmäta). Man får inte ens återbäringen insatt på sitt eget konto då, utan Skatteverket ger pengarna till Kronofogden direkt.

Nu blev det 6000 kr insatt på bankkontot, och socialtjänsten ser det som en inkomst som ska gå till ens egen försörjning. Det är alltså inte tänkt att pengarna ska gå till några inkassoskulder eller liknande. Socialtjänsten tar ingen som helst hänsyn till det. Har svårt att tro att TS kan överklaga och få rätt bara för att ens gode man bad en använda pengarna till skulderna. Men visst, överklaga kan man alltid göra. Det hela hänger på hur de bedömer gode mannens utövande här, och om det på något vis går att styrka att gode mannen har bett TS använda skatteåterbäringen till skulderna etc. Så att det inte bara blir ord mot ord. Men jag skulle inte hoppas på för mycket.
Citera
2021-04-18, 21:59
Medlem
calvinclowns avatar
Istället för att gå i tankarna att jaga en ny godman så lägg tid på hitta ett schysst arbete. Din godman ville väl men fick själv lära sig verkligheten på vägen.. Så länge inte personen agerar arrogant så är väl alla värda en andra chans.

Håller med föregående talare att ditt fall bör hamna i särskild hantering eftersom du följt råd från en som du skall ha förtroende för.

Hur som helst är ett arbete med lönekuvert en bättre lösning.
Citera
2021-04-18, 22:06
Medlem
En God Man får du inte hur som helst. Du måste själv ha begärt en God Man.
Citera
2021-04-18, 22:27
Medlem
Byt god man innan hon ställer till det rejält för dig, hon verkar helt inkompetent.
Citera
2021-04-18, 22:36
Medlem
kukflashs avatar
Ja hon har klantat sig, eller så gjorde hon det medvetet för att hon tycker att du inte ska ha bidrag när du fått skatteåterbäring. Hade jag varit i din sits hade jag bytt till någon som är mer kompetent, oavsett vilken anledning hon hade till att göra så.
Citera
2021-04-19, 08:22
Medlem
rambo94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Istället för att gå i tankarna att jaga en ny godman så lägg tid på hitta ett schysst arbete.

Redan i full gång med det.
Citera
2021-04-19, 08:26
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FifaUltimateTeam
Din godman har ju verkligen gjort bort sig, att han inte visste att man inte får betala av skulder med skatteåterbäringen.

Det är klart man får. Det är bara det att det kan gå utöver mängden ekonomiskt bistånd man får.
Nu kommer TS ha det tufft ett tag ekonomiskt, men han slapp få en betalningsanmärkning. Långsiktigt var det nog ett gott beslut. Det är det man har "god man" till, att ta kloka ekonomiska beslut.
Citera
2021-04-19, 13:28
Medlem
Soc betalar dina adhd mediciner om dom krävs för att du ska funka

Kvitto oså krävs ju såklart
Senast redigerad av Lojalmenintenormal 2021-04-19 kl. 13:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in