Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-17, 12:35
Medlem
Nihennas avatar
Nu verkar det inte vara allt för vanligt att man säger det (längre?), men min mormor sa alltid det när hon skulle ha över några av sina väninnor.

Varför säger man främmande, istället för vänner?
Nu betyder det ju vänner, eller i alla fall bekanta eller någon man har någon relation med som inte är familj, men när jag hör det börjar jag direkt fantisera om hur man bara går på gatan och bjuder hem valfri nisse för att, som i min mormors fall, spela patiens och dricka cognac.
2021-04-17, 12:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Nu verkar det inte vara allt för vanligt att man säger det (längre?), men min mormor sa alltid det när hon skulle ha över några av sina väninnor.

Nu betyder det ju vänner, eller i alla fall bekanta eller någon man har någon relation med som inte är familj, men när jag hör det börjar jag direkt fantisera om hur man bara går på gatan och bjuder hem valfri nisse för att, som i min mormors fall, spela patiens och dricka cognac.

Om någon inte bor i huset så är det ju främmande att denne befinner sig där.
2021-04-17, 13:00
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Jävligt skumt! Samtidigt säger polisen till åldringarna att inte släppa in främmande, tror fan det att gamlingarna blir förvirrade.

Man kan konstatera att främmande också betyder "utifrån", främmande makt som uttryck för ett annat land betyder ju inte att det är ett okänt land.

Så främmande i betydelsen gäster betydet att det är folk som inte hör till den egna familjen som kommer på besök.
2021-04-17, 13:19
Bannlyst
Citat:

Säger eller sa man verkligen så om sina vänner och inte mer en ny bekantskap?
Det låter ju också fel att bjuda hem någon man knappt känner och kalla denne för vän.
2021-04-17, 13:26
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litet-Lejon
Det låter ju också fel att bjuda hem någon man knappt känner och kalla denne för vän.

Ja.

Se betydelse 5 här:
https://www.saob.se/artikel/?unik=F_1539-0195.3Rze

Man kunde ibland till och med säga storfrämmande om det var extra fint och känt folk som kom på besök.
2021-04-17, 13:33
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Såg du den här tråden?

(FB) Främmande gäster
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag kommer ihåg när jag var barn och vi skulle ha "främmande" alltså gäster. Vi sa alltid främmande trots att de inte var främmande, utan de var gäster som vi kände. Varför sa vi främmande istället för gäster och är det vanligt förekommande att säga främmande istället för gäster?

Eller den här - ruskigt gammal, visserligen, men inte på något vis föråldrad?

(FB) Ordet "främmande"
Citat:
Ursprungligen postat av vger
Ordet "främmande" har ofta en lite dålig klang: Ett främmande objekt hittades i magen, frågeställningen var helt främmande för honom, en främmande man, för att inte tala om hur ordet "främmande" används i de mer främlingsfientliga delarna av Flashback.

Men så finns det en ganska vanlig fras, mindre vanlig nu kanske, som inte passar in i mönstret: "Vi har främmande ikväll". Helt positiv! Fast det kanske blir fel om man ska ha främmande på kvällen och en främmande man står utanför dörren och man får förklara för honom att det vore främmande för en att släppa in honom.
Senast redigerad av Ördög 2021-04-17 kl. 13:36.
2021-04-17, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ja.

Se betydelse 5 här:
https://www.saob.se/artikel/?unik=F_1539-0195.3Rze

Man kunde ibland till och med säga storfrämmande om det var extra fint och känt folk som kom på besök.

Är det någon skillnad på ordet gäst och främmat?

Edit: såg inlägget ovanför mig nu, men de gav inte direkt något svar på de i tråden.
Senast redigerad av Litet-Lejon 2021-04-17 kl. 13:45.
2021-04-17, 14:16
Medlem
Citat:
Är det någon skillnad på ordet gäst och främmat?

Edit: såg inlägget ovanför mig nu, men de gav inte direkt något svar på de i tråden.

Vad är främmat för ord? Aldrig hört, antingen främling eller främmande.
2021-04-17, 14:34
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman

"Bygdemålsfärgat" enligt SAOB.

https://svenska.se/saob/?id=F_1539-0194.7jER
2021-04-17, 14:40
Medlem
Kalamitys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Den yngre generationen är makalöst historielös. Främmande eller storfrämmat var en svensk institution, så sa alla så fort det vankades gäster säkert ända fram till slutet av 80-talet. Att inte känna till begreppet är lika märkligt som att inte åtminstone ha ett hum om vem Lennart Hyland var. I min värld är det konstigt. Det borde vara allmänbildning.
2021-04-17, 14:43
Moderator
Kyrpators avatar
Det finns redan mer än en tråd i detta ämne. Denna tråd låses därför.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in