Citat:
Ursprungligen postat av
sonicguide
Du kan väl inte ta upp att kunden ska fjäska för personalen.
USA är ju dricksens hemland och bor du på hotell så springer personalen runt dig för att ingen annan ska ta dricksen. Tacka vet jag Sverige där man får vara ifred när man ska äta frukost.
Jag har jobbat på amerikanska företag och det som slår en är hur lite modern teknik i vardagssammanhang har slagit igenom. Ekonomipersonalen på besök i Sverige häpnade hur lätt och enkelt det var att betala räkningar när svenskarna visade hur de gjorde t.ex.
Likaså vet jag andra fronter där USA ligger 5 år efter vad det gäller utnyttjande av teknik men jag har åtminstone hjälpt dem på vägen på plats.
Haha. Ja du. Här i USA betalar man räkningar genom att knappa in kreditkortsnumret och klicka autopay. Sedan sköts betalningarna automatiskt i fortsättningen. I Sverige har jag hört att man behöver bank-ID, bankdosa och fan och hans moster och sedan stänger banken ner ditt konto om du typ betalar över 5000kr och inte kan visa hur du fått ihop dina pengar.
Dessutom kan man inte betala med kontanter eller ofta ens hämta ut pengar på banken för kontanter är för dyrt att hantera. Ingen vidare customer service.
Det första som slår en när man besöker Europa är alla köer och hur långsamt allt går. Man får dessutom be till gud att servitrisen ska upptäcka att man kommit in på en restaurang. Helst ska man vara tacksam om de behagar komma och ta din beställning.
Jag skulle kunna fortsätta i evighet hur långt efter allt är i Europa nu för tiden. I Asien skrattar man åt Europa - det är som att besöka ett gammalt museum säger man.
Hur som helst. The dogs bark but the caravan moves on som man säger over here.