2021-04-24, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du har alltså aldrig varit i USA. Den som sitter i sin mammas källare och har åsikter om hus i USA utan att ha varit där är värd att sitta i mammas källare. Vi andra har ett liv där vi t.ex bott i USA. Gå nu en promenad och lär dig något istället för att googla.
Min bror är gift med en amerikanska och bor i USA med sin familj. När jag var på besök hälsade vi på hans svärföräldrar i Minnesota, de hade precis flyttat in i sitt nybyggda stora hus, typiskt amerikanskt och allt var jättefint på ytan. När jag var i källaren kunde jag prata med de andra i köket på andra våningen, väggarna var verkligen jättetunna och det kändes som att det bara handlade om en vacker yta.

http://dorrarochfonster.se/2013/10/d...-pa-hus-i-usa/
Citera
2021-04-25, 00:20
Medlem
Adelaides avatar
Är man verkligen så mycket rikare i USA? Lägre skatt än i Sverige, absolut, men följden av det blir ju att det är så mycket mer i vardagen som kostar, t.ex sjukvård och skola.

Du är knappast rik för att du får högre nettolön men fler utgifter.
Citera
2021-04-25, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Är man verkligen så mycket rikare i USA? Lägre skatt än i Sverige, absolut, men följden av det blir ju att det är så mycket mer i vardagen som kostar, t.ex sjukvård och skola.

Du är knappast rik för att du får högre nettolön men fler utgifter.

Jag tror 100% du har rätt i det. Många slänger runt med höga löner men glömmer hur mycket högre utgifter du har. Jag skulle gissa att du generellt behöver 25-50% mer lön i usa för att leva lika bra som i Sverige. Och den summan går upp ifall du har familj och bor i en populär storstad.

Däremot så har du potential att tjäna väldigt väldigt mycket mer eftersom samhället är väldigt polariserat och det är ett väldigt kapitalistiskt samhälle. I Sverige så är det kanske 2x skillnad mellan bra och dålig lön. I usa är det 100x skillnad då nån som jobbar på McDonalds tjänar $15 i timmen och en 25 åring mjukvaruingenjör tjänar $150 i timmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in