2021-04-15, 10:13
  #13
Medlem
siisters avatar
Och konservativa medier ville ha kvar Donald Trump. Tycker du det är jobbigt?
Citera
2021-04-15, 10:18
  #14
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalji
Om jag startar ett eget företag, låt oss säga en nattklubb. Är det då okej om jag slänger ut alla som uttalar någon vänsteråsikt? Är det okej om jag endast släpper in människor med blont hår och blåa ögon? Det är ju mitt företag, och enligt dig och många andra får man tydligen göra vad man vill inom sitt företag.

Du måste ju förstå att det är lite skillnad på att, för en nyhetskanal, vinkla nyheter och för en nattklubb att porta människor baserat på etnicitet. Man har ju lagar att förhålla sig till, eller hur?
Citera
2021-04-15, 10:28
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Du måste ju förstå att det är lite skillnad på att, för en nyhetskanal, vinkla nyheter och för en nattklubb att porta människor baserat på etnicitet. Man har ju lagar att förhålla sig till, eller hur?

Meningslöst att hämta nyheterna från en nyhetskanal som har glömt bort allt vad pressetik innebär.

Då kan man lika gärna hämta informationen var som helst i och med att det enbart handlar om åsikter.
Citera
2021-04-15, 10:31
  #16
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Meningslöst att hämta nyheterna från en nyhetskanal som har glömt bort allt vad pressetik innebär.

Då kan man lika gärna hämta informationen var som helst i och med att det enbart handlar om åsikter.

Ja, visst är det så och det håller jag med om. Svårt idag dock, då nästan allt numera handlar om politik.
Citera
2021-04-15, 10:32
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Du måste ju förstå att det är lite skillnad på att, för en nyhetskanal, att vinkla nyheter och för en nattklubb att porta människor baserat på etnicitet. Man har ju lagar att förhålla sig till, eller hur?
Du menar att det är lagligt för media att missleda folket? Om det nu är lagligt, skulle det vara okej bara för det? Förr var det lagligt att sterilisera människor. Jag tycker ändå inte att det var okej.

Om du är en journalist vars arbete är att förmedla sanningen till folket om vad som sker i landet, varför ska du då vinkla nyheterna? Varför tror du att journalister är så hatade idag? Det beror enligt mig på att de är aktivister som gömmer sig bakom journalism. Hade de bara varit ärliga med att de var aktivister hade jag inte brytt mig det minsta.

Samma sak gäller med sociala medier. Hade de bara varit ärliga och sagt att "vi är plattformar för främst vänsterliberala åsikter", hade jag inte haft några problem med det. Men sidor som Google, Facebook och Twitter går under en speciell lag, precis som telefon och internetbolag. Denna lag gör att de inte kan bli stämda. Problemet är bara att de inte lever upp till denna lagen. De framstår som sidor för alla att uttrycka sina åsikter, men censurerar konservativa och nationalistiska åsikter extremt mycket, för att ge sken av att de bara är ett fåtal. Men valen 2016 och 2020 bevisade att vi är extremt många. Skillnaden mellan oss och vänstern är att vi inte går ut och bränner ner städer så fort vi inte får vår vilja igenom. Trots att de flesta konservativa är övertygade om att det förekom valfusk, har de ändå hållit sig lugna. Det värsta var de enstaka personer som sprang in i byggnaden den 6:e december.
Citera
2021-04-15, 10:36
  #18
Medlem
Om du behöver bevis för att inse att CNN är en propagandakanal är du fan efterbliven.
Citera
2021-04-15, 10:38
  #19
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalji
Du menar att det är lagligt för media att missleda folket? Om det nu är lagligt, skulle det vara okej bara för det? Förr var det lagligt att sterilisera människor. Jag tycker ändå inte att det var okej.

Om du är en journalist vars arbete är att förmedla sanningen till folket om vad som sker i landet, varför ska du då vinkla nyheterna? Varför tror du att journalister är så hatade idag? Det beror enligt mig på att de är aktivister som gömmer sig bakom journalism. Hade de bara varit ärliga med att de var aktivister hade jag inte brytt mig det minsta.

Samma sak gäller med sociala medier. Hade de bara varit ärliga och sagt att "vi är plattformar för främst vänsterliberala åsikter", hade jag inte haft några problem med det. Men sidor som Google, Facebook och Twitter går under en speciell lag, precis som telefon och internetbolag. Denna lag gör att de inte kan bli stämda. Problemet är bara att de inte lever upp till denna lagen. De framstår som sidor för alla att uttrycka sina åsikter, men censurerar konservativa och nationalistiska åsikter extremt mycket, för att ge sken av att de bara är ett fåtal. Men valen 2016 och 2020 bevisade att vi är extremt många. Skillnaden mellan oss och vänstern är att vi inte går ut och bränner ner städer så fort vi inte får vår vilja igenom. Trots att de flesta konservativa är övertygade om att det förekom valfusk, har de ändå hållit sig lugna. Det värsta var de enstaka personer som sprang in i byggnaden den 6:e december.

Oj då, min känslosamma lilla ärtskida - ta det lugnt, va! Vi är på samma sida och jag håller med dig i mångt och mycket, men det förändrar inte det faktum att de som leverar nyheterna till dig är olika privatägda företag som är fria att göra som de själva vill. Det är upp till konsumenterna att avgöra om de köper skiten eller ej, vilket tyvärr de flesta gör.

Nu har vi som sagt lagar att förhålla oss efter, vi alla kan inte leva efter din subjektiva moralkodex.
Citera
2021-04-15, 11:17
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Oj då, min känslosamma lilla ärtskida - ta det lugnt, va! Vi är på samma sida och jag håller med dig i mångt och mycket, men det förändrar inte det faktum att de som leverar nyheterna till dig är olika privatägda företag som är fria att göra som de själva vill. Det är upp till konsumenterna att avgöra om de köper skiten eller ej, vilket tyvärr de flesta gör.

Nu har vi som sagt lagar att förhålla oss efter, vi alla kan inte leva efter din subjektiva moralkodex.
Vad var det i mitt inlägg som var känslosamt? Visst, du har en poäng angående medier i USA. Men medier i Sverige får ju pengar av staten, så de som betalar skatt blir ju tvungna att betala för det vare sig de vill eller ej.

För mig personligen är inte media bara ett sätt att tjäna pengar på. Visst, när det handlar om kändisar och annat har jag inget problem med det. Men när det handlar om politik anser jag att media spelar en väldigt stor roll i vår demokrati. Enligt mig är det dem som ska ge folket den information de behöver för att välja vem eller vilka de ska rösta på. Demokrati är enligt mig helt värdelöst om du ändå inte har tillgång till korrekt information.

Förr var de flesta ganska eniga om att journalister skulle stå på folkets sida, och granska politikerna åt folket. Men så ser det inte alls ut idag. De flesta journalister idag granskar endast politiker de inte gillar, och struntar i att granska politiker de gillar. Vissa av dem går tom längre, och mer eller mindre kampanjar för politiker. Under valet 2020 i USA skulle man kunna säga att alla journalister utom de på FOX, kampanjade för Biden. Detta gör att de inte är journalister. De är aktivister, och CNN är enligt mig värst när det handlar om detta. Enligt lagen får de kanske göra så. Men som sagt, bara för att något är lagligt betyder inte det att det är bra.

Tilliten till journalister är extremt låg över hela västvärlden idag. Detta har lett till att många vänder sig till alternativ media, där det givetvis också sprids desinformation. Slutresultatet av allt detta har blivit att det i princip inte går att ha en debatt längre, då man måste bevisa och leta fram källor för varenda liten struntgrej. Dessutom finns det många människor som lever i helt olika världar när det gäller information. Det finns människor som på fullaste allvar tror att Trump är en nazist och att alla hans supportrar är rasister, trots att en del svarta, hispanics och asiater gillar honom. Det finns människor som tror att Trump har gått fram till en kvinna och tagit henne mellan benen utan hennes medgivande. Vissa tror att han har kallat amerikanska soldater för losers. Allt detta beror på medias lögner.
Citera
2021-04-15, 12:08
  #21
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalji
https://www.youtube.com/watch?v=JeuQXb2eEC4

I denna videon blir anställda på CNN filmade när de erkänner att deras mål var att få bort Trump. Med andra ord, de är aktivister.

Så vad säger ni, är detta bevis nog?
Vad är nytt?

Fox är också propaganda. Kallas polarisering.
Citera
2021-04-15, 12:13
  #22
Medlem
snygg-Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Vet inte varför Trådskaparen inte refererar till PV...
Hmmm.. Varför? För att redigerade videos som ger en cp-vriden bild av sammanhanget passar dig och inte mr. Obvious?
Citera
2021-04-15, 12:37
  #23
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snygg-Harris
Hmmm.. Varför? För att redigerade videos som ger en cp-vriden bild av sammanhanget passar dig och inte mr. Obvious?

Har du problem med att få sanningen slängd i ansiktet.

CNN borde sluta kalla sig för nyhetskanal.

Deras aktivism blir så mycket mer samhällsfarlig då "människor" tror de konsumerar nyheter.

Det räcker inte med att CNN anses vara vänstervriden.

Det är fundamentala skillnader på aktivism och journalistik.
Citera
2021-04-15, 13:19
  #24
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albacore
Intressant i sammanhanget är väl att svensk medias USA-bevakning plockas till så stor del ifrån CNN. Med tanke på att de har en ganska låg andel av nyhetstittandet och har tydlig woke-inriktning så är de inte en bra nyhetskälla.

Ja, det handlar om att Sverige politiskt står närmare CNN än Fox. Men vi måste vara medvetna om att de båda är tydligt partiska. De försöker inte dölja det - vilket är varför detta är en icke-nyhet. CNN ville få bort Trump medan FOX ville ha honom kvar. Det viktiga är bara att vi känner till det och tar med det i kalkyleringen när vi hör rapporter från ena eller andra sidan.

I Sverige är det lika tydligt men främst vad gäller alternativmedia. SVT och SR i sin tur vill framställa sig som oberoende och objektiva. Det är de givetvis inte men de är inte lika vinklade som CNN och FOX (även om det finns en slagsida åt vänster). Däremot är SVT och SR tydligt partiska i allt som har att göra med utrikespolitik och främst då inställningen till de länder Sverige politiskt inte gillar (Ryssland, Ungern, Polen, USA under Trump osv).

Den mest objektiva rapporteringen jag sett i Sverige är nog TT eftersom det är så korta rapporteringar. Men även där sker såklart ett urval om vad som ska rapporteras och även hur (med vilka ord). Objektiva medier finns inte, de kan inte finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in