Citat:
Ursprungligen postat av
PatrickEkwall
Oj då, min känslosamma lilla ärtskida - ta det lugnt, va! Vi är på samma sida och jag håller med dig i mångt och mycket, men det förändrar inte det faktum att de som leverar nyheterna till dig är olika privatägda företag som är fria att göra som de själva vill. Det är upp till konsumenterna att avgöra om de köper skiten eller ej, vilket tyvärr de flesta gör.
Nu har vi som sagt lagar att förhålla oss efter, vi alla kan inte leva efter din subjektiva moralkodex.
Vad var det i mitt inlägg som var känslosamt? Visst, du har en poäng angående medier i USA. Men medier i Sverige får ju pengar av staten, så de som betalar skatt blir ju tvungna att betala för det vare sig de vill eller ej.
För mig personligen är inte media bara ett sätt att tjäna pengar på. Visst, när det handlar om kändisar och annat har jag inget problem med det. Men när det handlar om politik anser jag att media spelar en väldigt stor roll i vår demokrati. Enligt mig är det dem som ska ge folket den information de behöver för att välja vem eller vilka de ska rösta på. Demokrati är enligt mig helt värdelöst om du ändå inte har tillgång till korrekt information.
Förr var de flesta ganska eniga om att journalister skulle stå på folkets sida, och granska politikerna åt folket. Men så ser det inte alls ut idag. De flesta journalister idag granskar endast politiker de inte gillar, och struntar i att granska politiker de gillar. Vissa av dem går tom längre, och mer eller mindre kampanjar för politiker. Under valet 2020 i USA skulle man kunna säga att alla journalister utom de på FOX, kampanjade för Biden. Detta gör att de inte är journalister. De är aktivister, och CNN är enligt mig värst när det handlar om detta. Enligt lagen får de kanske göra så. Men som sagt, bara för att något är lagligt betyder inte det att det är bra.
Tilliten till journalister är extremt låg över hela västvärlden idag. Detta har lett till att många vänder sig till alternativ media, där det givetvis också sprids desinformation. Slutresultatet av allt detta har blivit att det i princip inte går att ha en debatt längre, då man måste bevisa och leta fram källor för varenda liten struntgrej. Dessutom finns det många människor som lever i helt olika världar när det gäller information. Det finns människor som på fullaste allvar tror att Trump är en nazist och att alla hans supportrar är rasister, trots att en del svarta, hispanics och asiater gillar honom. Det finns människor som tror att Trump har gått fram till en kvinna och tagit henne mellan benen utan hennes medgivande. Vissa tror att han har kallat amerikanska soldater för losers. Allt detta beror på medias lögner.