Citat:
Ursprungligen postat av
diseuse
Se där, det var mer än vad jag visste. Svensk mediebevakning om Polens "förintelselag" (
exempelvis här) gav verkligen intrycket av att du kan åtalas om du antyder att det fanns individuella polacker som var delaktiga i Förintelsen.
Jo, och det är därför jag blir så förbluffad över den svenska regeringens argument.
Februari 2021 sa de att "yttrandefrihet är [en] grundpelare i varje demokratiskt samhälle", samt att "en fri forskning är helt central i en demokrati. Det gäller i synnerhet för forskning om Förintelsen". Redan ett par månader senare är Förintelsen för viktig för att tillåta förutsättningslös forskning och en oinskränkt yttrandefrihet.
Ja, jag klandrar dig absolut inte om du fick det intrycket. Reagerade själv på hur svensk media (med något undantag) valde att framställa det hela och tänkte starta en tråd om det, men var för lat.
Man får väl hoppas att regeringen inte får igenom förnekelseförbudet i alla fall. Har sett en hel del kritik mot förslaget från liberaler. Cwejman i GP, Marteus i Expressen, Fredrik Malm i L, Erik Helmerson i DN m.fl. Och så Dan Korn, men han kanske är konservativ. De verkar fatta att det här inte är rätt väg att gå.