Citat:
Ursprungligen postat av
Briascca
Personligen tycker jag lån är något bra då det möjliggöra investeringar och förändringar av sin livssituation. Utan lån skulle vi vara tillbaka till den tid när i stort sett endast ärvda pengar kunde förändra individens livssituation. Lån möjliggör också för statens investeringar i infrastruktur, vägar och för företags utveckling av mänskliga idéer, vilket är bra för den individuella kreativiteten. Som bonus ger det också skatteintäkter.
Så jag gillar lån.
Om folk har mer pengar än de egentligen har, så driver det upp priser på många saker å således blir det en kamp om vem som kan ta störst lån, istället för vem som ärver mest. Man förskjuter endast samma problem, lite längre fram.
Sen när lånen sinar, folket är så överbelånade p.g.a bil, hus, elektronik, resor m.m, så går hela ekonomin åt helvete och miljoner människor sitter i skuld långt över öronen. När saker måste säljas, har fåtal pengar å så har vi hundratusentals, till miljoner människor som för evigt lever i skuld.
Nej, få lever utan skuld. T o m förr gjorde de det, synd bara att förr gick det fortare att betala av p.g.a lägre priser. Nu är dräglig tillvaro så dyr och lånen så höga, att sannolikheten är stor för i princip alla som antingen vill fly storstaden i bra hus, eller bo mitt i staden, att lånet följer med ner i graven. Och mycket kan hända under de åren som kan kosta en ekonomiskt för livet.
Man kan däremot slå sig fri, ta ett industrijobb, ha 5 - 10 hundår där man tänker på de små utgifterna, inte de stora inkomsterna, ha lite flyt men mycket kunskap om aktier, fonder o.s.v, för att sedan ta ut det när man är äldre.
Men folk vill ju leva, gärna igår redan och lånen flödar så få väljer att verkligen göra ovan. Men utan skuld kan man vara, men det blir svårare ju högre kostnaden för ett
drägligt liv är.