• 4
  • 5
2021-04-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
En femtedel av befolkningen har aktier och hälften av dem har max 2 aktier och bara småsummor investerade.

Så jävla vanligt kan det inte va med den typen av lån.

Man kan låna mot fondandelar också. Sverige har vad jag vet störst andel fondsparande befolkning i världen.

Men visst, det är inte ”vanligt” i den bemärkelsen att de flesta gör det, men det är inte heller ovanligt.

Nyttjar inte exempelvis sjunde AP-fonden belåning för att öka avkastningen? Det är rätt många med pengar där.
Citera
2021-04-15, 10:33
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Jag hade råd att köpa vårat hus då det begav sig för 15 år sedan, men valde att sätta pengarna I fonder istället, och lånade till huset.

Fondsparandet har gått som en nyårsraket... och värdet på huset ännu bättre.

Ja så gör jag med men vi blir idiotförklarade av jantarna här på Flashback!

Lånade en miljon till på lägenheten i Januari och ligger nu på knappt 50% belåning amorteringsfritt med 0,79% ränta före ränteavdrag.

Fonden jag köpte för miljonen har nu knallat upp 19,76% sedan inköpet, jag kan sätta kurslarm om den backar och sälja den och betala tillbaka lånet och stoppa 100k netto i fickan risken för förlust är nu eliminerad. Självklart för mig att göra så men jantarna anser att vara obelånad är det viktigaste privatekonomiska målet.
Citera
2021-04-15, 10:35
Medlem
Limma skinkbits avatar
Om "leva drägligt" betyder att äga sitt boende (via banken då...) så är svaret ja, de allra flesta behöver ta lån för att köpa en bostad. Jag bodde själv i hyresrätt alldeles för länge innan jag insåg detta. Under de närmre tjugo år som jag gödde en av stans största fastighetsägare och tillika mångmiljonärer utfördes endast det absolut nödvändigaste av underhåll samtidigt som hyran såklart höjdes varje år. Jag upplevde också en omvänd gentrifiering (finns det ett ord för detta) av området under tiden jag bodde där. Från att ha varit ett område med pensionärer och normala människor som arbetar på dagarna och är tysta på kvällar och nätter så förändrades detta de senare åren. Stökiga "spännblattar" med högljudda bilar och svenskar med WT-tendenser började flytta in.

Och för att leva drägligt som pensionär behöver du ha en villa eller bostadsrätt utan, eller med små, lån.
Citera
2021-04-15, 11:37
Medlem
staticages avatar
Inga lån är dock gammal känns skönt.
Har dock aldrig haft någon strövan efter dyra vanor.
Låna om du vill ha en massa prylar.
Citera
2021-04-15, 11:39
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag upplevde också en omvänd gentrifiering (finns det ett ord för detta) av området under tiden jag bodde där.

Kallas tydligen filtrering eller förslumning: https://sv.wikipedia.org/wiki/Gentrifiering#Filtrering
Citera
2021-04-15, 19:42
Medlem
Aristofiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du dagdrömmer. Majoriteten av arbeten finns kring storstäderna. Definitionen av ett drägligt liv innehåller bland annat att man ska kunna arbeta och försörja sig själv. Så bostad kring storstäderna är ett måste för att ha ett drägligt liv, för majoriteten av svenskarna.

Nja finns väl jobb lite överallt (beroende på yrke såklart) men visst får man kanske räkna med viss pendling.

Om vi tittar bortom dom 3 storstäderna har dom flest mellanstora städer i sverige ”billiga” komuner inom 30-40 minuters bilfärd.

Precis som allt annat i livet handlar det om prioriteringar. Vill också tillägga att jag inte anser att skuldfritt liv är något man bör sträva efter 😄.
Citera
2021-04-15, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Inga lån är dock gammal känns skönt.
Har dock aldrig haft någon strövan efter dyra vanor.
Låna om du vill ha en massa prylar.

Citat:
Ursprungligen postat av Aristofiles
Nja finns väl jobb lite överallt (beroende på yrke såklart) men visst får man kanske räkna med viss pendling.

Om vi tittar bortom dom 3 storstäderna har dom flest mellanstora städer i sverige ”billiga” komuner inom 30-40 minuters bilfärd.

Precis som allt annat i livet handlar det om prioriteringar. Vill också tillägga att jag inte anser att skuldfritt liv är något man bör sträva efter 😄.

Att ha inställningen ”inga lån” eller ”den som är i skuld är inte fri” är typiskt sosse-mentalitet. Göran Persson, ärkesossen som myntade det begreppet, har själv stora lån eftersom han vet att det är fördelaktigt att låna i vissa tillfällen.
Citera
2021-04-15, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag sa inte att du kommer bo i bästa området för ett hus på 5 miljoner utan jag sa att man fick bo i Stockholm (Stockholms förort) för den pengen.
Det är samma sak i staden jag bor, du kan hitta en villa för 2,5 miljoner med grannar som just nu firar fastemånad eller du kan betala 5 miljoner och uppåt om du vill bo i ett villakvarter där 98% inte firar.

Man kan också välja att flytta 2mil utanför stadens förorter och hitta ett hus för 2 miljoner i ett ok villaområde.

Vill man bo ibland kriminella muslimer eller bland hederliga Svenskar, det är frågan.
Citera
2021-04-15, 21:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Vill man bo ibland kriminella muslimer eller bland hederliga Svenskar, det är frågan.

Jo, så är det.
Ofta kan man helt enkelt bara gå efter priset. Dyrt, bättre område. Billigt, skräp eller långt från staden.
Citera
2021-04-15, 22:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Nej, det måste man inte. Jag har tekniskt sett ett lån eftersom jag har ett kreditkort, men det kortet skulle jag kunna klara mig utan. Jag använder det bara när jag reser och liknande. Och så har jag studielån, men det är ju gratis pengar vilket man är dum om man säger nej till.

Någon sa att man kan låna om man vill ha prylar. Jo visst, eller bara spara pengar och köp. Du måste ändå betala samma summa, antingen innan eller efter köpet så att säga.
Citera
2021-04-16, 06:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jo, så är det.
Ofta kan man helt enkelt bara gå efter priset. Dyrt, bättre område. Billigt, skräp eller långt från staden.

Problemet är muhammaderna tränger sej in områden som är till för oss Svenskar där sjunker värdet på husen där.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in