• 1
  • 2
2021-04-14, 10:56
Medlem
Tjena, jag blev stoppad för en stund sedan pga att jag körde för fort, 49 på en 30 väg. Fick 2800 kr i böter, tråkigt men glad att jag fick behålla kortet. Är dömd sedan tidigare, ringa narkotika (2017) och undrar ifall detta åtal kommer förlängas i belastningsregister? Enligt polisen som stoppade mig skulle det inte göra det efter som att de "bara" va en bot som jag skrev på och erkände på plats. Men efter lite googlande så verkar det uppenbart att så inte är fallet, dock så kan jag inte se några domar eller åtal emot personer jag vet har förlorat kortet på mr.koll etc.
Så hur ligger det till, kommer jag få dras med denna dom, plus min gamla ytterligare 5 år nu eller försvinner min gamla dom 2022?
Citera
2021-04-14, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av festogge
Tjena, jag blev stoppad för en stund sedan pga att jag körde för fort, 49 på en 30 väg. Fick 2800 kr i böter, tråkigt men glad att jag fick behålla kortet. Är dömd sedan tidigare, ringa narkotika (2017) och undrar ifall detta åtal kommer förlängas i belastningsregister? Enligt polisen som stoppade mig skulle det inte göra det efter som att de "bara" va en bot som jag skrev på och erkände på plats. Men efter lite googlande så verkar det uppenbart att så inte är fallet, dock så kan jag inte se några domar eller åtal emot personer jag vet har förlorat kortet på mr.koll etc.
Så hur ligger det till, kommer jag få dras med denna dom, plus min gamla ytterligare 5 år nu eller försvinner min gamla dom 2022?

Men om du har googlat och det uppenbarligen inte är så, så har du väll svaret där då?

Jag håller dock med polismannen du pratade med.
Citera
2021-04-14, 12:12
Medlem
Det kommer inte att påverka gallringstiden eftersom det rör sig om penningböter. Oroa dig inte.
Citera
2021-04-14, 12:30
Medlem
S.O.Stolps avatar
(FB) Stora tråden om belastningsregistret m.m. (mod)
Citera
2021-04-14, 12:31
Medlem
llanzs avatar
Varför skriver du ens på och erkänner? Du kunde be och fråga om deras laser dem använde blivit kalibrerad vilket du har rätt till att få se dokument på.
Citera
2021-04-14, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Varför skriver du ens på och erkänner? Du kunde be och fråga om deras laser dem använde blivit kalibrerad vilket du har rätt till att få se dokument på.

Vad för skillnad i slutresultat skulle det bli menar du?
Går det till domstol vill jag minnas att det förlänger gallringstiden dock.
Citera
2021-04-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
Vad för skillnad i slutresultat skulle det bli menar du?
Går det till domstol vill jag minnas att det förlänger gallringstiden dock.

Nej, det stämmer inte. Du döms ju inte hårdare per automatik bara för att du vill få ditt spörsmål prövat i en domstol. I det här fallet rör det sig om fortkörning där påföljden kommer landa på penningböter. Däremot blir man sökbar på lexbase och mrkoll men det är ju något helt annat.
Citera
2021-04-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Nej, det stämmer inte. Du döms ju inte hårdare per automatik bara för att du vill få ditt spörsmål prövat i en domstol. I det här fallet rör det sig om fortkörning där påföljden kommer landa på penningböter. Däremot blir man sökbar på lexbase och mrkoll men det är ju något helt annat.

Det är dock det jag är lite osäker på, folk som jag vet har blivit stannade flertalet gånger pga fortkörning är gröna i lexbase etc.
Polisen sa även eftersom att jag skrev på direkt på plats så blev det "bara" böter och skulle därför inte påverka belastningsregister. Tog man det vidare skulle det bli en dom utav det och då falla in i ens register, tyckte detta lät konstigt. Så jag börja kolla runt lite och fick uppfattningen att infon jag fått inte stämde, att även fortkörningar som leder till penningbot (dvs alla fortkörningar lol) kommer i ens register.
Citera
2021-04-14, 15:31
Medlem
Citat:
Det är dock det jag är lite osäker på, folk som jag vet har blivit stannade flertalet gånger pga fortkörning är gröna i lexbase etc.
Polisen sa även eftersom att jag skrev på direkt på plats så blev det "bara" böter och skulle därför inte påverka belastningsregister. Tog man det vidare skulle det bli en dom utav det och då falla in i ens register, tyckte detta lät konstigt. Så jag börja kolla runt lite och fick uppfattningen att infon jag fått inte stämde, att även fortkörningar som leder till penningbot (dvs alla fortkörningar lol) kommer i ens register.

Givetvis förs det in i ditt belastningsregister men dina gamla synder kommer att gallras medan fortkörningen kommer att framgå. Penningböter påverkar som sagt inte gallringstiden.
Citera
2021-04-14, 15:58
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Det är olika saker. Belastningsregitret som registrerar straff. Och lexbase som registrerar domar/åtal.

Väljer du att godta ett ordningsföreläggande så kommer man med i belastningsregistret, men det blir inget åtal i domstol. Så inget till Lexbase.

Väljer man inte att godta ordningsföreläggande, så kan man åtalas i domstol, och kommer då med i Lexbase, oavsett om man blir dömd eller ej.

I alla fall så var det så förut att ordningsförelägganden ifrån Polismydigheten inte fanns hos Lexbase.

Det är endast åtal/domar som är offentliga, belastningsregistret är inte det.
Citera
2021-04-14, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llanz

Rätt till enligt vadå?

Enligt mig finns det ingen sådan rätt alls, det där är en rättshaverist-myt.
Citera
2021-04-14, 17:01
Medlem
llanzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groundstone
Rätt till enligt vadå?

Enligt mig finns det ingen sådan rätt alls, det där är en rättshaverist-myt.

En polare till mig blev stoppad för ett x antal år sedan han bad om att se dokument på kalibreringen men de visade sig att snuten inte hade med sig den så han fick åka iväg utan böter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in