Citat:
Ursprungligen postat av
festogge
Det är dock det jag är lite osäker på, folk som jag vet har blivit stannade flertalet gånger pga fortkörning är gröna i lexbase etc.
Polisen sa även eftersom att jag skrev på direkt på plats så blev det "bara" böter och skulle därför inte påverka belastningsregister. Tog man det vidare skulle det bli en dom utav det och då falla in i ens register, tyckte detta lät konstigt. Så jag börja kolla runt lite och fick uppfattningen att infon jag fått inte stämde, att även fortkörningar som leder till penningbot (dvs alla fortkörningar lol) kommer i ens register.
Det är olika saker. Belastningsregitret som registrerar straff. Och lexbase som registrerar domar/åtal.
Väljer du att godta ett ordningsföreläggande så kommer man med i belastningsregistret, men det blir inget åtal i domstol. Så inget till Lexbase.
Väljer man inte att godta ordningsföreläggande, så kan man åtalas i domstol, och kommer då med i Lexbase, oavsett om man blir dömd eller ej.
I alla fall så var det så förut att ordningsförelägganden ifrån Polismydigheten inte fanns hos Lexbase.
Det är endast åtal/domar som är offentliga, belastningsregistret är inte det.