• 1
  • 2
2021-04-13, 08:02
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag är inskriven på alfakassan och väntar på min första ersättning, som gissningsvis kommer om någon gång mellan 3 och 20 veckor.

Mitt i detta så ringde arbetsförmedlingen upp och hade sin jargong om ditten och datten.
Jag har en yrkesutbildning jag skulle kunna tänka mig att jobba med, men efter ett år utan att ha hittat jobb så känns det lönlöst, och jag har bestämt mig för att vidareutbilda mig till sjuksköterska istället.

Hursomhelst så tjatade mannen på arbetsförmedlingen hål i örat på mig, vilket ledde till att jag blev inskriven på något arbetsmarknadspolitisk program.
Med orsak av det så ska jag också söka aktivitetsstöd istället för A-kassa, och jag känner mig inte helt hundra på att det här är riktigt kompatibelt med studier.
Jag kommer så klart att söka de där få jobben som dyker upp under tiden, men jag jag ingen lust att prata aplänge någon gång per månad med någon tomte på något slussföretag för att komma fram till att jag nog borde söka jobb längre bort också (vilket jag inte tänker, då jag ska bo nära familjen, punkt).

Jag vet att jag kan få A-kassa om jag inte tar studiemedel, och det är planen.
Men finns det en risk att jag blir nekad ersättning om jag skrivet ut mig från det här arbetsmarknadspolitiska programmet innan det ens börjat?
Har jag någon som helst fördel av att ha aktivitetsersättning istället för A-kassa, utom möjligen att jag får pengarna tidigare (vilket inte är nödvändigt då jag inte har några problem med att leva på linser någon månad)?
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-04-13 kl. 08:06.
Citera
2021-04-13, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag är inskriven på alfakassan och väntar på min första ersättning, som gissningsvis kommer om någon gång mellan 3 och 20 veckor.

Mitt i detta så ringde arbetsförmedlingen upp och hade sin jargong om ditten och datten.
Jag har en yrkesutbildning jag skulle kunna tänka mig att jobba med, men efter ett år utan att ha hittat jobb så känns det lönlöst, och jag har bestämt mig för att vidareutbilda mig till sjuksköterska istället.

Hursomhelst så tjatade mannen på arbetsförmedlingen hål i örat på mig, vilket ledde till att jag blev inskriven på något arbetsmarknadspolitisk program.
Med orsak av det så ska jag också söka aktivitetsstöd istället för A-kassa, och jag känner mig inte helt hundra på att det här är riktigt kompatibelt med studier.
Jag kommer så klart att söka de där få jobben som dyker upp under tiden, men jag jag ingen lust att prata aplänge någon gång per månad med någon tomte på något slussföretag för att komma fram till att jag nog borde söka jobb längre bort också (vilket jag inte tänker, då jag ska bo nära familjen, punkt).

Jag vet att jag kan få A-kassa om jag inte tar studiemedel, och det är planen.
Men finns det en risk att jag blir nekad ersättning om jag skrivet ut mig från det här arbetsmarknadspolitiska programmet innan det ens börjat?
Har jag någon som helst fördel av att ha aktivitetsersättning istället för A-kassa, utom möjligen att jag får pengarna tidigare (vilket inte är nödvändigt då jag inte har några problem med att leva på linser någon månad)?

Hum, du kan inte få A-kassa om du är inskriven på skola. Detsamma gäller även aktivitetsersättning.
Been there done that.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-04-13 kl. 08:24.
Citera
2021-04-13, 08:39
Medlem
mingtians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Hum, du kan inte få A-kassa om du är inskriven på skola. Detsamma gäller även aktivitetsersättning.
Been there done that.

Exakt.
För att få A-kassa måste du ju "aktivt" söka jobb, man kan inte ha A-kassa istället för CSN.
Citera
2021-04-13, 08:41
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Bör ju vara ditt val. Men ett år? Kanske bra för dig att stärka kompetensen?

Tror inte heller att jobb bara dyker upp. Din attityd känns kass.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-04-13 kl. 08:46.
Citera
2021-04-13, 08:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp

Du skiver "väntar på min första ersättning" och "efter ett år utan att ha hittat jobb" är det så lång väntetid på ersättning som ett år?

Nej du kan inte studera om du har a-kassa däremot så kan du studera om du är med i SToM det är ett "verktyg" som finns med i det programmet. Du får prata med en Studie o yrkesvägledare och tycker han/hon det är en bra ide så kan du bli beviljad ersättning i 12 månader medan du studerar. Sjuksköterska är ju ett bristyrke så jag tror möjligheterna är goda att du får det beviljat så jag tycker definitivt du skall hoppa på det...
Citera
2021-04-13, 08:42
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mingtian
Exakt.
För att få A-kassa måste du ju "aktivt" söka jobb, man kan inte ha A-kassa istället för CSN.

TS pratar inte om CSN utan en betald utbildning som ” kostar” A-kassedagar.
Citera
2021-04-13, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
TS pratar inte om CSN utan en betald utbildning som ” kostar” A-kassedagar.

Förklara gärna, sen när finns det utbildning som kostar A-kassadagar? Eftersom du får inte ens vara inskriven på en skola om du har A-kassa.
Citera
2021-04-13, 09:41
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Förklara gärna, sen när finns det utbildning som kostar A-kassadagar? Eftersom du får inte ens vara inskriven på en skola om du har A-kassa.
https://ya.se/arbetsmarknadsutbildning/ finns ett flertal leverantörer av AMU. Det krockar dock inte med någon ersättning på det viset så jag tror inte det är vad TS menar.
Citera
2021-04-13, 10:24
Medlem
sylvaticums avatar
Du kan inte studera till sjuksyrra och gå på a-kassa samtidigt. Du får istället gå på CSN (bidrag + lån). Om du berättar för arbetsförmedlingen att du sökt till högskola/universitet så kanske (kanske!) de lugnar sig lite.
Citera
2021-04-13, 10:34
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:

Om du blir inskriven på ett program och du har a-kassa kvar så räknas de bort. Du får ersättning enligt a-kassa.
Citera
2021-04-13, 10:36
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
https://ya.se/arbetsmarknadsutbildning/ finns ett flertal leverantörer av AMU. Det krockar dock inte med någon ersättning på det viset så jag tror inte det är vad TS menar.
Krockar möjligen om TS vill fortsätta att vara sysslolös.
Citera
2021-04-13, 10:49
Medlem
Du lär inte få någon någon ersättning från a-kassan om du varit arbetslös i ett år och det går inte att kombinera a-kassa med studier. Istället kan du få aktivitetsstöd från Försäkringskassan om du är inskriven i ett arbetsmarknadspolitisk program, t.ex. Jobb- och utvecklingsgarantin. När du är inskriven i ett arbetsmarknadspolitiskt program vill Arbetsförmedlingen att du går till företag som sysslar med stöd och matchning för att du ska komma närmare arbetsmarknaden. Det går däremot att i vissa fall behålla sitt aktivitetsstöd (istället för CSN) i maximalt ett år ifall du pluggar något som det är efterfrågan på och för dig närmare arbetsmarknaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in