2021-04-13, 11:20
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallsortering
Du lär inte få någon någon ersättning från a-kassan om du varit arbetslös i ett år och det går inte att kombinera a-kassa med studier. Istället kan du få aktivitetsstöd från Försäkringskassan om du är inskriven i ett arbetsmarknadspolitisk program, t.ex. Jobb- och utvecklingsgarantin. När du är inskriven i ett arbetsmarknadspolitiskt program vill Arbetsförmedlingen att du går till företag som sysslar med stöd och matchning för att du ska komma närmare arbetsmarknaden. Det går däremot att i vissa fall behålla sitt aktivitetsstöd (istället för CSN) i maximalt ett år ifall du pluggar något som det är efterfrågan på och för dig närmare arbetsmarknaden.

Det där är jättefel!

Om du har barn förlängs A-kassa.
Aktivitetsstödet har du tills du dör, men har ju såklart krav för att bibehålla det.

CSN? Inte ens med i diskussionen.

Och ja! Det går att bli inskriven i ett program med a-kassedagar kvar.
Citera
2021-04-13, 11:28
Citat:
Du lär inte få någon någon ersättning från a-kassan om du varit arbetslös i ett år och det går inte att kombinera a-kassa med studier. Istället kan du få aktivitetsstöd från Försäkringskassan om du är inskriven i ett arbetsmarknadspolitisk program, t.ex. Jobb- och utvecklingsgarantin. När du är inskriven i ett arbetsmarknadspolitiskt program vill Arbetsförmedlingen att du går till företag som sysslar med stöd och matchning för att du ska komma närmare arbetsmarknaden. Det går däremot att i vissa fall behålla sitt aktivitetsstöd (istället för CSN) i maximalt ett år ifall du pluggar något som det är efterfrågan på och för dig närmare arbetsmarknaden.

Ja det finns fler möjligheter med försäkringskassan nu än tidigare. Det kan vara väldigt gynsamt att studera ett år med
Aktivitetsstöd.
A-kassa tycker jag är värdelöst system som bara förlänger arbetslösheten du får ingen hjälp av Unionen. Fick lägre ersättning av Unionen än F-kassan.
Med a-kassan har du nästa inga krav annat än att söka typ 10 jobb i månaden men möjligheterna att göra något vettigt är små.
Det bästa är att hamna hos f-kassan och AF så du faktiskt kan få stöd och utbildning mot det område du vill arbeta.
Citera
2021-04-13, 12:59
Medlem
Sök en arbetsmarknadsutbildning genom arbetsförmedlingen om du bor i en stad har utbildning för det. Sjuksköterskor är eftertraktat och finns säkert utbildning hos arbetsförmedlingen. Du får ersättning från försäkringskassan som samarbetar med AF under tiden du utbildar dig.
Citera
2021-04-13, 17:03
Medlem
Bonnatorps avatar
Orsaken till att jag inte fått A-kassa än är att jag inte sökte förrän två veckor sedan.
Har gått som vårdbiträde och personlig assistent under tiden, men har nu flyttat och går bara som personlig assistent. Tre pass per månad lever man dock inte värdigt på.

Som det ser ut nu så har jag helt enkelt fyllt i a kassa för senaste två månaderna, och just nu får jag plugga den där gymnasiekursen jag har helt enkelt och ta CSN.
Sedan a kassa i sommar igen, och därefter CSN till hösten.
Citera
2021-04-13, 21:02
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Orsaken till att jag inte fått A-kassa än är att jag inte sökte förrän två veckor sedan.
Har gått som vårdbiträde och personlig assistent under tiden, men har nu flyttat och går bara som personlig assistent. Tre pass per månad lever man dock inte värdigt på.

Som det ser ut nu så har jag helt enkelt fyllt i a kassa för senaste två månaderna, och just nu får jag plugga den där gymnasiekursen jag har helt enkelt och ta CSN.
Sedan a kassa i sommar igen, och därefter CSN till hösten.

Tacka ja till programmet då? Vad är problemet?

Kör du CSN så gör du det. Förstår inte gnället.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-04-13 kl. 21:05.
Citera
2021-04-14, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Det där är jättefel!

Om du har barn förlängs A-kassa.
Aktivitetsstödet har du tills du dör, men har ju såklart krav för att bibehålla det.

CSN? Inte ens med i diskussionen.

Och ja! Det går att bli inskriven i ett program med a-kassedagar kvar.

Vad är jättefel? Om du har barn erbjuds man ytterligare 150 dagar, det stämmer, men vad har det med trådstarten att göra?

Jag tror du missförstod mig ang aktivitetsstödet, jag menar inte att man får aktivitetsstöd i maximalt ett år (det stämmer att det inte finns något slutdatum), utan jag menar att man i vissa fall plugga med aktivitetsstöd i ett år utan att behöva ta lån från CSN.

Och ja, det går säkert att bli inskriven i ett arbetsmarknadspolitiskt program innan a-kassedagarna är slut om man ber om det, men det är oftast en åtgärd som träder i kraft om man inte lyckats landa ett arbete innan a-kassedagarna är slut.
Citera
2021-04-14, 13:01
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Vad är jättefel? Om du har barn erbjuds man ytterligare 150 dagar, det stämmer, men vad har det med trådstarten att göra?

Jag tror du missförstod mig ang aktivitetsstödet, jag menar inte att man får aktivitetsstöd i maximalt ett år (det stämmer att det inte finns något slutdatum), utan jag menar att man i vissa fall plugga med aktivitetsstöd i ett år utan att behöva ta lån från CSN.

Och ja, det går säkert att bli inskriven i ett arbetsmarknadspolitiskt program innan a-kassedagarna är slut om man ber om det, men det är oftast en åtgärd som träder i kraft om man inte lyckats landa ett arbete innan a-kassedagarna är slut.

Det är väldigt vanligt att de plockar upp folk innan A-kassan tar slut. Siffrorna redovisas då inte som öppen arbetslöshet. Dessutom minskar chansen att komma tillbaka ju längre tiden går.

Ersättningen blir på samma nivå om det finns dagar kvar.

Ser inget negativt för TS.
Citera
2021-04-14, 17:36
Medlem
Citat:
Det är väldigt vanligt att de plockar upp folk innan A-kassan tar slut. Siffrorna redovisas då inte som öppen arbetslöshet. Dessutom minskar chansen att komma tillbaka ju längre tiden går.

Ersättningen blir på samma nivå om det finns dagar kvar.

Ser inget negativt för TS.

Okidoki, det kanske stämmer att det är väldigt vanligt att gå på a-kassa och vara inskriven i arbetsmarknadspolitisk program samtidigt, jag hade uppfattningen att det snarare var ett krav för att kunna erhålla ersättning från Försäkringskassan. Vad var det mer som var "jättefel" i mitt ursprungsinlägg?
Citera
2021-04-14, 17:38
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Okidoki, det kanske stämmer att det är väldigt vanligt att gå på a-kassa och vara inskriven i arbetsmarknadspolitisk program samtidigt, jag hade uppfattningen att det snarare var ett krav för att kunna erhålla ersättning från Försäkringskassan. Vad var det mer som var "jättefel" i mitt ursprungsinlägg?

Ingen fara. Du pudlade på allt. Men.... vi vill ju alla tycka
Citera
2021-04-14, 17:42
Medlem
Citat:
Ingen fara. Du pudlade på allt. Men.... vi vill ju alla tycka

What? Allt i mitt ursprungsinlägg stämmer ju fortfarande. Svara på frågan istället.
Citera
2021-04-14, 17:43
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
What? Allt i mitt ursprungsinlägg stämmer ju fortfarande. Svara på frågan istället.

Har svarat på allt. Du verkar ju läskunnig
Citera
2021-04-14, 17:47
Medlem
Fabriksbyggnads avatar

Inget du sade var rätt.

Ha en fin dag 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in