• 4
  • 5
2021-04-14, 15:10
Medlem
Jag skulle säga att moralen förstås bäst genom just emotivism och framför allt att gestalta den genom konstnärliga uttryck för vad en människa är kapabel att åstadkomma. I en levande kultur så ställer man sig inte frågan vad som är moraliskt rätt, man klär hela tillvaron omkring sig med symboler - i sin arkitektur, i sin konst etc. - som upprätthåller just den vitalitet och hållning till livet, till människan, till bedriften, till sin egen livsande som man frodas i.

Ah!

Vi bygger ut teknologin, men vi måste likafullt bygga ut den konstnärliga gestalningen för vilka vi vill vara.

Dränk din ande i dess egen längtan!

Då förstår du vad moral innebär!

Och vad du är ämnad till att göra.
Citera
2021-04-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Hej allesammans,

Metaetiken är ett fascinerande område. Ta bara följande påstående till exempel:

Vad menar vi egentligen när vi påstår att det är fel att mörda? Vad, lite närmare bestämt, är det vi faktiskt säger när vi säger att det är fel att mörda? Det finns ett antal tänkbara förslag och möjligheter.

Enligt emotivismen ger jag blott uttryck för känslor och attityder när jag påstår att det fel att mörda. Påståendet "det är fel att mörda" är alltså ekvivalent med ställa sig upp och ropa "bu för mord!" Jag deklarerar blott för omvärlden att jag inte gillar mord när jag påstår att det är fel att mörda.

En annan möjlighet är realismen som säger att det finns moraliska sanningar som är helt oberoende av smak och tyckande. När jag säger att det är fel att mörda beskriver jag ett av människan helt oberoende moraliskt faktum.

Ytterligare en tänkbar möjlighet är den så kallade naturalismen som gör gällande att ett påstående som "det är fel med att mörda" är ekvivalent med något empiriskt påstående. När jag säger "det är fel att mörda" menar jag någonting i stil med "mord ogillas av majoriteten av befolkningen". Eller "mord minskar välbefinnandet i världen". Om naturalismen är korrekt är alltså moraliska omdömen empiriskt prövbara påståenden om hur naturen är beskaffad, och kanske alltså testas av naturvetenskapen.

Vad säger ni om allt det här? Vad menar vi egentligen när pratar om vad man bör och inte bör göra? När vi talar om att människor betett sig föredömligt eller förkastligt?

(Det finns naturligtvis fler positioner än de jag beskriver här ovan, men det här ganska kan vara en bra utgångspunkt).

Jag tror inte man kan prata om "vi" överhuvudtaget. Några exempel:

En person som ser ett mordoffer och tycker det är fel att behandla en annan människa så, en sorts realism.

En person som sitter på Flashback och ondgör sig över att pengar som skulle kunna användas till annat går åt till mordutredningar och eventuellt fängelsestraff. Kanske huvudsakligen ett naturalistiskt påstående, möjligen med inslag av realism.

Sedan kan det säker vara emotivism också, en person som inte har något förhållande alls till mord egentligen, men som säger så för att det känns rätt då andra också tycker så.

Med andra ord, det går nog inte att dra några slutsatser om det utan att veta något om varje enskild persons bakgrund, tankegångar osv...
Citera
2021-04-14, 19:41
Medlem
Katastrofen1s avatar
Det vi menar med att det är fel att mörda grundar sig i att vi är en biologiskt avundsjuk och kompetetiv art. Vi kan aldrig acceptera ett motiv för ett mord om det inte direkt påverkar ens egna framgång eller mående.

Mord som begås för egen vinning och överlevnad är ett individuellt krig.
Citera
2021-04-14, 19:43
Medlem
styckets avatar
Att skada någon i självförsvar? Oetiskt? Nej.

"Beyond right and wrong there is a field. Meet me there" - Rumi
Citera
2021-04-15, 10:18
Medlem
starke_adolfs avatar
OT rensat. Tänk på att inlägg om att andra inlägg är OT också är OT. Rapportera och rapportera enbart, kommentera inte i tråden.

Håll er till ämnet så blir det nog bra det här.

/Moderator
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in