Citat:
Ursprungligen postat av
Elyon
Hej allesammans,
Metaetiken r ett fascinerande omrde. Ta bara fljande pstende till exempel:
Vad menar vi egentligen nr vi pstr att det r
fel att mrda? Vad, lite nrmare bestmt, r det vi faktiskt sger nr vi sger att det r fel att mrda? Det finns ett antal tnkbara frslag och mjligheter.
Enligt
emotivismen ger jag blott uttryck fr
knslor och
attityder nr jag pstr att det fel att mrda. Pstendet "det r fel att mrda" r allts ekvivalent med stlla sig upp och ropa "bu fr mord!" Jag deklarerar blott fr omvrlden att jag inte
gillar mord nr jag pstr att det r fel att mrda.
En annan mjlighet r
realismen som sger att det finns moraliska sanningar som r helt oberoende av smak och tyckande. Nr jag sger att det r fel att mrda beskriver jag ett av mnniskan helt oberoende moraliskt faktum.
Ytterligare en tnkbar mjlighet r den s kallade
naturalismen som gr gllande att ett pstende som "det r fel med att mrda" r ekvivalent med ngot empiriskt pstende. Nr jag sger "det r fel att mrda" menar jag ngonting i stil med "mord ogillas av majoriteten av befolkningen". Eller "mord minskar vlbefinnandet i vrlden". Om naturalismen r korrekt r allts moraliska omdmen empiriskt prvbara pstenden om hur naturen r beskaffad, och kanske allts testas av naturvetenskapen.
Vad sger ni om allt det hr? Vad menar vi egentligen nr pratar om vad man br och inte br gra? Nr vi talar om att mnniskor betett sig fredmligt eller frkastligt?
(Det finns naturligtvis fler positioner n de jag beskriver hr ovan, men det hr ganska kan vara en bra utgngspunkt).
Jag tror inte man kan prata om "vi" verhuvudtaget. Ngra exempel:
En person som ser ett mordoffer och tycker det r fel att behandla en annan mnniska s, en sorts realism.
En person som sitter p Flashback och ondgr sig ver att pengar som skulle kunna anvndas till annat gr t till mordutredningar och eventuellt fngelsestraff. Kanske huvudsakligen ett naturalistiskt pstende, mjligen med inslag av realism.
Sedan kan det sker vara emotivism ocks, en person som inte har ngot frhllande alls till mord egentligen, men som sger s fr att det knns rtt d andra ocks tycker s.
Med andra ord, det gr nog inte att dra ngra slutsatser om det utan att veta ngot om varje enskild persons bakgrund, tankegngar osv...