2021-04-12, 21:10
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FettoBob
Man kan säga att jag ger uttryck för en inställning. Men att mord skapar osäkerhet i människans omgivning är mer utav ett empiriskt sakförhållande.

Ja

Fast nu blev det ju både emotivism och naturalism samtidigt. När du säger att mord är fel, vad gör du då? Ger du uttryck för en inställning (emotivism), eller beskriver du ett empiriskt sakförhållande (naturalism)?
Citera
2021-04-12, 21:16
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Fast nu blev det ju både emotivism och naturalism samtidigt. När du säger att mord är fel, vad gör du då? Ger du uttryck för en inställning (emotivism), eller beskriver du ett empiriskt sakförhållande (naturalism)?

Vad jag vet säger de två uttrycken inte emot varandra; utan beskriver snarare ett problem på två olika plan.
Citera
2021-04-12, 21:21
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Vad jag vet säger de två uttrycken inte emot varandra; utan beskriver snarare ett problem på två olika plan.
Vad du Tycker... menar du väl?

Tyckonomiska problem baseras inte på empiriska faktum.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-04-12 kl. 21:25.
Citera
2021-04-12, 21:25
Medlem
Elyons avatar
Citat:

Det är två helt olika slags teorier som vad vi menar när vi fäller våra moraliska omdömen. En inställning och ett empiriskt sakförhållande är ju två väldigt olika saker.
Citera
2021-04-12, 21:32
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Det är två helt olika slags teorier som vad vi menar när vi fäller våra moraliska omdömen. En inställning och ett empiriskt sakförhållande är ju två väldigt olika saker.

Det stämmer. Däremot finner jag de båda teorierna användbara, speciellt när de pekar mot samma slutsats om vad som kan tolkas som rätt eller fel.
Citera
2021-04-12, 21:36
Medlem
Citat:
Det stämmer. Däremot finner jag de båda teorierna användbara, speciellt när de pekar mot samma slutsats om vad som kan tolkas som rätt eller fel.
Det du finner användbart är dina egna kognitiva bias!
Det enda som ”pekar” är viljan till makt.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-04-12 kl. 21:38.
Citera
2021-04-12, 22:43
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Det stämmer.

Så vilket alternativ gäller? Beskriver du, medelst dina moraliska omdömen, dina egna inställningar eller empiriska sakförhållanden?
Citera
2021-04-12, 23:05
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Så vilket alternativ gäller? Beskriver du, medelst dina moraliska omdömen, dina egna inställningar eller empiriska sakförhållanden?

Naturalismens omdöme väger tyngre - om mina egna inställningar inte går parallellt med empiriska sakförhållanden är det förmodligen mina inställningar som behöver omvärderas
Citera
2021-04-12, 23:09
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Naturalismens omdöme väger tyngre - om mina egna inställningar inte går parallellt med empiriska sakförhållanden är det förmodligen mina inställningar som behöver omvärderas

Intressant -- hur förhåller du dig då till Humes lag och den öppna frågans argument? (Se meddelande #2).
Citera
2021-04-12, 23:23
Medlem
Citat:
Intressant -- hur förhåller du dig då till Humes lag och den öppna frågans argument? (Se meddelande #2).
Det gör FettoBob inte alls, förhåller sig alltså.
Han tycker bara.
Citera
2021-04-12, 23:37
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:

Om vi utgår ifrån att det är praktiskt att känna sig säker i sin omgivning, har naturalismens ståndpunkt rätt.
Citera
2021-04-12, 23:40
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Om vi utgår ifrån att det är praktiskt att känna sig säker i sin omgivning, har naturalismens ståndpunkt rätt.

Förlåt, men det känns inte riktigt som att du förstår vad vi diskuterar. Känner du själv att du förstår vad jag menar när jag frågar dig om Humes lag och den öppna frågans argument?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in