Citat:
Ursprungligen postat av
Awendela
Står ju klart och tydligt att de har renoverat för 270k vilket enligt mäklaren gav ett mervärde på 130k på priset. Detta då folk inte orkar renovera själva och hellre köper ett färdigt paket till högre pris.
Man får omvärdera om det har skett en kraftig prisändring via t ex en stor renovering. Eftersom mäklaren ansåg att det nu var värt 44% högre än förra december kan man väl anse att en kraftig prisändring har skett och då kan banken acceptera att omförhandla lånen.
Annars kan man omvärdera varje 5 år enligt reglerna.
Det är skillnad på att bank eller mäklare gör omvärdering. Mäklarens omvärdering är värd ingenting. Bankens omvärdering är den som är grundande för lånets villkor, den är värd mycket. Och det får man, vad jag vet, inte göra innan 5 år såvida man inte gjort omfattande renoveringar och/eller tillbyggnader på huset. Att byta vitvaror och värmesystem/el vet jag inte räcker för att banken ska göra en omvärdering.
Men vi sitter och gissar här. TS får väl gå till banken och be de om att utöka sitt lån, hans hus är ju numera värt 400k mer säger han, banken kommer med nöje hosta upp de pengarna. Något säger mig dock att de inte kommer göra det.