• 1
  • 2
2021-04-10, 21:42
Medlem
Så jag behöver lite kloka råd så man tänker rätt.

Köpte ett hus i December för 900.000 kr 1.550% ränta vi betalar 2310 kr mån för detta lån.

Tog ett lån på 320.000 kr för att renovera stora saker som värmesystem, el och nya vitvaror. på 3.450% ränta på dessa pengar har vi 50.000 kr kvar

Det vi behöver göra i huset "akut inom ett år" är nytt badrum som kommer kosta cirka 150.000 kr allt annat fungerar som det ska men bara slitet.

Nu fick vi en värdering på huset på 1.300.000 kr av Swedbanks egen märklare som gjorde husets värde 400.000 kr mer.

Vi har en inkomst på cirka 37.000 kr /mån efter skatt.

-----------------------------------------
Vad hade ni gjort?
Jag vill ju helst bli av med renoveringslånet på 320.000 kr som vi betalar 3600 kr/mån för eller bör jag baka in halva det lånet och belåna mer på huset för att kunna göra om badrummet snabbare?

Övriga lån är på 55.000 kr som är på en bil. Kostar 900 kr/mån, bilen fungerar och kan säkert leva 20.000 mil till, Ford 2012 på 25k mil.

Tack
Citera
2021-04-10, 21:46
Medlem
Snarkarns avatar
Varför utökade du inte huslånet för renovering istället för vad det verkar ett blanco med högre ränta? Ett skäl till att få utökad bolån är just för renovering.
Citera
2021-04-10, 21:48
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Baka in så stor del av det dyra lånet som möjligt i huslånet sen sänker ni standarden på badrumsrenovering, är badrummet 30m2 eller varför ska ni lägga 150tkr på det när ni inte har några sparpengar?

Ett badrum behöver inte ha klinker, kakel och golvvärme. Ni får helt enkelt inse att ni inte är miljonärer.
Citera
2021-04-10, 21:49
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty

Köpte ett hus i December för 900.000 kr 1.550% ränta vi betalar 2310 kr mån för detta lån.

Tog ett lån på 320.000 kr för att renovera stora saker som värmesystem, el och nya vitvaror. på 3.450% ränta på dessa pengar har vi 50.000 kr kvar

Det vi behöver göra i huset "akut inom ett år" är nytt badrum som kommer kosta cirka 150.000 kr allt annat fungerar som det ska men bara slitet.

Nu fick vi en värdering på huset på 1.300.000 kr av Swedbanks egen märklare som gjorde husets värde 400.000 kr mer.

Vad hade ni gjort?
Jag vill ju helst bli av med renoveringslånet på 320.000 kr som vi betalar 3600 kr/mån för eller bör jag baka in halva det lånet och belåna mer på huset för att kunna göra om badrummet snabbare?

Övriga lån är på 55.000 kr som är på en bil. Kostar 900 kr/mån, bilen fungerar och kan säkert leva 20.000 mil till, Ford 2012 på 25k mil.

Tack

En sak jag hade gjort är att ta in en till offert på badrummet. Du borde kunna komma ner en del i pris om ni inte tänker apdyra designerkranar. Vårt badrum kostade hälften av det där, ordentligt gjort men ingen onödig lyx. Inget jättestort badum, men ändå med badkar och allt. 100-120 000 om det är halvstort skulle jag säga är en mer rimlig kostnad
Citera
2021-04-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Varför utökade du inte huslånet för renovering istället för vad det verkar ett blanco med högre ränta? Ett skäl till att få utökad bolån är just för renovering.

Fick inte, Swedbank sa att vi max får låna 85% av huset värde, vi hade bara pengar till kontantinsatsen då. Fick absolut inte låna pengar på huset för att renovera.

Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Baka in så stor del av det dyra lånet som möjligt i huslånet sen sänker ni standarden på badrumsrenovering, är badrummet 30m2 eller varför ska ni lägga 150tkr på det när ni inte har några sparpengar?

Ett badrum behöver inte ha klinker, kakel och golvvärme. Ni får helt enkelt inse att ni inte är miljonärer.

Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
En sak jag hade gjort är att ta in en till offert på badrummet. Du borde kunna komma ner en del i pris om ni inte tänker apdyra designerkranar. Vårt badrum kostade hälften av det där, ordentligt gjort men ingen onödig lyx. Inget jättestort badum, men ändå med badkar och allt. 100-120 000 om det är halvstort skulle jag säga är en mer rimlig kostnad

Aboslut inte, plastmatta och Jula dusch fungerar för oss, men de offerter vi fått in är på dessa priser. Badrummet är på 3x3 meter.

Några sa att de inte vill sälja badrum utan deras toaletter, handfat osv.

Så rådet är att fixa en bättre offert på badrummet och sedan prata med banken för att baka in blanco lånet och fixa badrummet. Låter klokt
Citera
2021-04-10, 22:06
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:

Vad hade ni gjort?

Övriga lån är på 55.000 kr som är på en bil. Kostar 900 kr/mån, bilen fungerar och kan säkert leva 20.000 mil till, Ford 2012 på 25k.

Tack
Är det akut? Vem säger att det är i så dåligt skick att det inte kan klara 10 år till? Hantverkaren som vill få jobbet? Var försiktiga med vattenblashandet så kanske det håller längre än så. Bor i ett hus där hantverkare sa för 20 år sen att jag måste renovera badrummet. Lät fuktmäta i höstat. Inga problem.

En idé om det är akut kan vara att ställa in en duschkabin och eliminera risken för fuktskada.

Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn

För att bankerna numera ogärna inte lånar ut över värdet för renoveringar?
Citera
2021-04-10, 22:11
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Fick inte, Swedbank sa att vi max får låna 85% av huset värde, vi hade bara pengar till kontantinsatsen då. Fick absolut inte låna pengar på huset för att renovera.

Aboslut inte, plastmatta och Jula dusch fungerar för oss, men de offerter vi fått in är på dessa priser. Badrummet är på 3x3 meter.

Så rådet är att fixa en bättre offert på badrummet och sedan prata med banken för att baka in blanco lånet och fixa badrummet. Låter klokt
Vi helkaklade, så ni måste ju inte köra totalbudget heller om ni har möjlighet att lägga ut lite till. Jo, toalett och handfat kanske ni inte kommer undan, men de kanske är dags att byta ut ändå? Då tycker jag iofs att det är bra att behålla saker som fungerar. Eller är det från typ bauhaus eller Ikea ni har kollat? Leta efter nån mindre badrumsbyggarfirma i så fall. Känns som att bygghandlarnas egna installationer har väl hög uppsida, men kan iofs ha fel. Ingen större koll än så
Citera
2021-04-10, 22:49
Medlem
Bara att köra på. Fortsätt den svenska trenden att belåna huset så mycket som möjligt.
Citera
2021-04-10, 23:21
Medlem
Var vitvarorna trasiga?

Vissa är verkligen inte rädda för att låna in sig i ett hörn.

Som tidigare sagts. Renovera inte badrummet nu. Ligg lågt, spara pengar.

Ni lånade 765t för huset som nu är värderat till 1.3M. Det är mindre än 60%. Då kan ni låna de 765 till 1.04% ränta på stabelo (via Avanza). (Om de köper den värderingen).

Eller har ni bundit lånet?
Citera
2021-04-11, 00:05
Medlem
Citat:

Vad hade ni gjort?

Tack
Varför får ni inte låna mer när Swedbanks egna mäklare har uppdaterat värdet till 1.3 mil? Varför ska man då göra en värdering?😰
Citera
2021-04-11, 06:58
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:

Absolut bör ni kunna få ner priset under 150 000:-. Vi gjorde ett badrum på 7m2 för 64 000:- med hantverkare, hade dock skojare som lämnade offert på 150 000:- på samma jobb. Vi tog plastmatta på golvet och billigare kakel på väggarna, möbler, badkar etc. kan man köpa på nätet och sen leja en rörpulare att installera.
Det finns dom som inte kräver att ni köper allt via dom utan är nöjd med att göra jobbet.

Vi ska göra stora badrummet i höst ca 16m2 budgetoffert ca 60 000:- + inredning, så det beror ju på vilka möbler etc. vi köper, köper vi dubbelhandfat och duschbadkar från svedbergs som vi tänkt landar vi på ca 130 000:- med golvvärme. Ska man komma billigare undan går det oftast inte att ta ett fast pris på totalen utan du måste rodda en del själv, men prismässigt är det värt det.
Citera
2021-04-11, 08:25
Medlem
Köp en billig duschkabin och led vattnet rakt ner i brunnen. Byt bara ut det som är trasigt, vips så har ni ett fungerande badrum många år tills ni är ifatt med ekonomin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in