Igår, 16:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
grymt bra månader nu på börsen. När ska eran krasch komma egentligen?
Skulle vilja köpa på mig volvo billigt men är en bra bit över 300 kr nu.

Eran krasch känns långt borta

Ni får väl citera mig om några år när ni tror ni har fått rätt
Ja, var är VitruvianskeMannen med sina domedagsprofetior? Enligt henom skulle ju marknaden ha störtdykt vid det här laget.
Citera
Igår, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, om du vill ha undermålig avkastning är det precis så du ska göra.
Vill följa min princip, vi vet arbetslösheten är hög och den ökar, vill tror jag ser rätt med hur börsen kommer o urarta sig ur en lågkonjunktur, som den alltid bruka göra, med att gå ner. Verkar vara en riktlinje börsen har vid varje lågkonjunktur. Tror o hoppas den stämmer, efter detta kommer börsen gå ner i 5-6 månader, konjunkturen kommer därmed o vända, dessa brukar sällan gå hand i hand.
Citera
Igår, 17:11
Medlem
TUKs avatar
Jag sålda av hela mitt aktieinnehav nu i eftermiddag och ligger nu 100% i ränta. Är oerhört nöjd med utvecklingen senaste tiden, men jag känner nu att risken är större än möjligheten till ytterligare avkastning. Går in igen vid eventuell framtida köpläge.
Citera
Igår, 17:16
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Va?! Varför det?? Det är ju mycket bättre att ligga utanför då vid ras.
Det är bättre att vara fullinvesterad och fortsätta månadsspara oavsett hur börsen står sig. Så länge man gör det på längre sikt.
Det är det såklart INTE
eftersom även om man vill ha samma kan man ju sälja före raset och köpa tillbaka dem efter raset för mycket mindre...
Citera
Igår, 17:53
Medlem
Dan88s avatar
Jag ska berätta en historia.

I september sålde jag alla mina svenska småbolag fonder då de gått skit i flera år och har dyra avgifter, tänkte gå all in på avanza zero istället.

Efter jag sålde så läste jag massa artiklar om en AI bubbla, så jag blev rädd för en krasch och avvaktade.

Avanza zero har nu gått upp ca 10% sen dess. Dvs, jag hade tjänat in en rejäl tillbakagång, om jag gått in som jag planerat.

Så nu känns det definitivt inte som rätt tillfälle, det är försent nu att hoppa in. Jag har inget val än att vänta på en krasch.
Citera
Igår, 17:55
Medlem
Citat:
Det är det såklart INTE
eftersom även om man vill ha samma kan man ju sälja före raset och köpa tillbaka dem efter raset för mycket mindre...
Och att köpa på botten och sälja på toppen, är det enklaste som finns. Det vet alla som handlar med aktier.
Citera
Igår, 17:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vill följa min princip, vi vet arbetslösheten är hög och den ökar, vill tror jag ser rätt med hur börsen kommer o urarta sig ur en lågkonjunktur, som den alltid bruka göra, med att gå ner. Verkar vara en riktlinje börsen har vid varje lågkonjunktur. Tror o hoppas den stämmer, efter detta kommer börsen gå ner i 5-6 månader, konjunkturen kommer därmed o vända, dessa brukar sällan gå hand i hand.
Ja, men du har garanterat fel. Ingen kan förutse framtiden.
Citera
Igår, 17:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det är det såklart INTE
Haha, ja, om det ändå vore så enkelt, min naive vän.
Citera
Igår, 18:05
Medlem
Citat:
Att tamja marknaden innebär ungefär 2-3% CAGR, medan att vara fullinvesterad i vått och torrt innebär 7-9%. Detta över tid.
Är du så dum på riktigt?
Eller trollar du bara?
Tänk om nån lyssnar på dig och går miste om massor av pengar.
Citera
Igår, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Alla är överens om att värderingarna på aktiemarknaden är rejält uppblåsta p/e talen är rekordhöga och OMXS är upp 20% i år.

Så det kommer att smälla snart men vad tror ni kommer att utlösa en börskrasch?
(Tvåsiffrigt inom några dagar).

Har grubblat på detta men kan inte komma på några realistiska hot. Oavsett vad som händer i Kina, med Covid, med jobben i USA eller nåt annat så tuffar börsen på uppåt.

Vilka sektorer kommer att drabbas värst?
Vilka bolag tror ni kommer att gå bra på 5-års sikt?
Tack.

Varför förutspås alltid krascher på Flashback, och aldrig fortsatt uppgång, eller vändningar uppåt? Är det bara klickbeten? Eller finns det positiva prognoserna också där nånstans i Flashbacks djup, men de lockar inte läsare och dränks av allt annat.

Krascher brukar komma typ var 7:e år, och ofta i par med ett par år emellan. Vi hade nånting kraschliknande i samband med covid, men åtgärderna ledde till inflation. VI hade också krasch i samband med Trumps tullar. Borde det inte dröja ett tag nu? Marknaden har ju nyligen testats.
Citera
Igår, 18:10
Medlem
Citat:
Ja, men du har garanterat fel. Ingen kan förutse framtiden.
Vad som ökar på är även Trump, jag tror inte systemet vill gå in o belöna Trumps politik, det gör mig mer övertygad man kommer dippa börsen lagom nu innan halvårsvalet, lite som man gjorde vid april med tullarna, även den var "man made" och inte efter hur företagen gick o hur konjunkturen verka vända.

Man belöna företag med kurs lyft när man säger upp folk, vi ser stora uppsägningar nu med jämna mellanrum, detta kommer återspeglas hur man värderar börsen under året, dvs neråt som vid alla andra konjekturssvackor man gjort innan, har inte funnits ett enda undantag, även mönstret det samma, man skicka börser spikrakt upp, idag 60 poäng nästan, det brukar vara tydligaste tecken på något kommer o förändras. Tror inte man kommer skicka upp börser flera hundra poäng till efter detta, ev öking även i morgon, och det är en anledning man meddela hur HD besluta när dom flesta börser är stängd, så ingen ska hinna sälja.
Citera
Igår, 18:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad som ökar på är även Trump, jag tror inte systemet vill gå in o belöna Trumps politik, det gör mig mer övertygad man kommer dippa börsen lagom nu innan halvårsvalet, lite som man gjorde vid april med tullarna, även den var "man made" och inte efter hur företagen gick o hur konjunkturen verka vända.

Man belöna företag med kurs lyft när man säger upp folk, vi ser stora uppsägningar nu med jämna mellanrum, detta kommer återspeglas hur man värderar börsen under året, dvs neråt som vid alla andra konjekturssvackor man gjort innan, har inte funnits ett enda undantag, även mönstret det samma, man skicka börser spikrakt upp, idag 60 poäng nästan, det brukar vara tydligaste tecken på något kommer o förändras. Tror inte man kommer skicka upp börser flera hundra poäng till efter detta, ev öking även i morgon, och det är en anledning man meddela hur HD besluta när dom flesta börser är stängd, så ingen ska hinna sälja.
Okej, det låter verkligen som du har koll på läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in