2026-01-15, 08:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Å andra sidan har det väl inte riktigt gått 24 månader än.
Det stämmer. Men att påstå att börsen kommer att gå ned -10% någon gång under en 24-månadersperiod kan väl knappast räknas en intressant eller informativ prognos.

Själv måste jag erkänna att jag också försöker tajma marknaden i viss mån. Jag är fortfarande fullinvesterad men har minskat min värdepapperskredit till en belåning på runt 3%. När kraschen eller korrigeringen kommer är målet belåna portföljen ganska rejält.
Citera
2026-01-15, 10:02
Medlem
Black.Panthers avatar
grymt bra månader nu på börsen. När ska eran krasch komma egentligen?
Skulle vilja köpa på mig volvo billigt men är en bra bit över 300 kr nu.

Eran krasch känns långt borta

Ni får väl citera mig om några år när ni tror ni har fått rätt
Citera
2026-01-15, 10:11
Medlem
Det finns klara oros mål nu på börsen, den har nu snärtat upp två ggr, en öppning med 60 poäng i dag med 40poäng mot föregående dag.

Det handlar om stora ökningar, samt man kan se en rotation av akter som stiger respektive dessa som går ner trots börsen skjuter som en raket.

Vad det ser ut som har vi sett förr, det bruka menas en lång nedgång är pågång, vi har haft likande 2000, 2007, 2015, 2021, och den faller in exakt i mönster, börsen gjorde likande o det var goda börstider.
Senast redigerad av hjorten16 2026-01-15 kl. 10:26.
Citera
2026-01-15, 11:28
Medlem
Är det så att man använder börs överskottet till att finansiera en uppgång från en låg konjunktur?

Mena man skickar upp börserna högt, men det handlar bara om placerbart kapital man har på börsen, dvs pengar man kan använda utan att någon tar skada.

Man sänker sedan värdet genom att dippa börsen, det är inte så att placerbart kapital bara går upp i rök man fördelar om dessa, vissa har kvitterat ut sin vinst medans helheten har förlorat sin.

Varav man har rotation på akter, dessa som steg under pandemin har rasat nu i snart 5 år på raken, dvs dessa gick upp till 200-400kr nu nere på 20-40kr, dvs det handlar om 70-80% fall. vi har ex Sinch, Nibe, Electrolux osv, listan kan göras lång på hur rotationen sett ut, dvs man ska absolut inte ligga kvar.
Citera
2026-01-15, 11:54
Medlem
Swingexpertens avatar
Nytt ATH i OMXS30 (3024,83) 🚀

Vilken mardröm för ”Lund-NoGo-zone” som snittat ned sig i BEAR sedan år 2020. I skrivande stund har han en orealiserad förlust på -40 miljoner på sitt Avanza-konto 😰
Citera
2026-01-15, 12:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Nytt ATH i OMXS30 (3024,83) 🚀

Vilken mardröm för ”Lund-NoGo-zone” som snittat ned sig i BEAR sedan år 2020. I skrivande stund har han en orealiserad förlust på -40 miljoner på sitt Avanza-konto 😰

Han har inte vatt här på länge , tappade han 500 mille?
Citera
2026-01-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Är det så att man använder börs överskottet till att finansiera en uppgång från en låg konjunktur?

Mena man skickar upp börserna högt, men det handlar bara om placerbart kapital man har på börsen, dvs pengar man kan använda utan att någon tar skada.

Man sänker sedan värdet genom att dippa börsen, det är inte så att placerbart kapital bara går upp i rök man fördelar om dessa, vissa har kvitterat ut sin vinst medans helheten har förlorat sin.

Varav man har rotation på akter, dessa som steg under pandemin har rasat nu i snart 5 år på raken, dvs dessa gick upp till 200-400kr nu nere på 20-40kr, dvs det handlar om 70-80% fall. vi har ex Sinch, Nibe, Electrolux osv, listan kan göras lång på hur rotationen sett ut, dvs man ska absolut inte ligga kvar.
Njae.
1. De smarta går in lågt. (Om man har tillräckliga resurser kan man t o m SKAPA köpsignal "när som helst" och blåsa de TA-investerare som inte begriper FA-värdering.)
2. Sedan kommer "vanliga" in och kursen går upp en del.
3. Då något ses som hett, då priset har redan blivit för högt, DÅ går förlorarna in och bygger en bubbla, ju senare desto större loosers.
4. De smarta går ur, kanske t o m skapar en TA-säljsignal med flit.
5. Bubblan brister och kursen rasar. Förlorarna förlorar och de flesta av dem lär sig INTE, utan går på likadant i nästa cykel - om de har några pengar att förlora då.
6. Då det rasat klart börjar det om...

Om man kan göra bra FA-analyser går man inte på att köpa för dyrt.
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Själv måste jag erkänna att jag också försöker tajma marknaden i viss mån. Jag är fortfarande fullinvesterad men har minskat min värdepapperskredit till en belåning på runt 3%. När kraschen eller korrigeringen kommer är målet belåna portföljen ganska rejält.
Va?! Varför det?? Det är ju mycket bättre att ligga utanför då vid ras.
Citera
2026-01-15, 12:48
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Va?! Varför det?? Det är ju mycket bättre att ligga utanför då vid ras.
Det är bättre att vara fullinvesterad och fortsätta månadsspara oavsett hur börsen står sig. Så länge man gör det på längre sikt.
Citera
2026-01-15, 13:02
Medlem
Citat:
Det är bättre att vara fullinvesterad och fortsätta månadsspara oavsett hur börsen står sig. Så länge man gör det på längre sikt.
Det är väl exakt så man förlorar pengar? man ligger kvar.

Det är en anledning man har en rotation på vilka aktier som stiger, som nu drar tech upp till en bubbla, det är inte så att börsvärdet försvinner när bubblan brister, in ens samhället förändras, snarare att allt vänder i arbetsmarknad, konjunktur blir bättre men börser rasar, exakt som 2000, 2007 2021.
Nu har vi Trums tullar på tapeten, besked närsomhelst, varenda expert i världen vet att tullar påverkar aktiemarknaden, man har valt o inte ta notis till detta innan HD lämnat sitt besked dvs börsen har valt o ignorera tullarna tills beslut.

Likande kommer man göra med mat momsen när den sänks, man ser den är tillfällig och inte säkert den är permanent, man väljer o ignorera att det sänker inflationen.

Exakt det samma när man viste Trump skulle bli vald, man skicka upp börsen, man viste om tullar, man sänkte börsen, sedan insåg man vi väntar in domstolen, nu exakt samma som innan Trump börsen flyger, det är inte så att Trump nämner vi pausa tullförhandlingar som börsen inte reagerar, det är för man vill ha ett beslut, o beslutet styr börsens utveckling, exakt som med matmomsen.
Annars enkelt gå all in dagar innan matmomsen ska sänkas. garanterad vinst.
Senast redigerad av hjorten16 2026-01-15 kl. 13:31.
Citera
2026-01-15, 16:18
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det är väl exakt så man förlorar pengar? man ligger kvar.

Det är en anledning man har en rotation på vilka aktier som stiger, som nu drar tech upp till en bubbla, det är inte så att börsvärdet försvinner när bubblan brister, in ens samhället förändras, snarare att allt vänder i arbetsmarknad, konjunktur blir bättre men börser rasar, exakt som 2000, 2007 2021.
Nu har vi Trums tullar på tapeten, besked närsomhelst, varenda expert i världen vet att tullar påverkar aktiemarknaden, man har valt o inte ta notis till detta innan HD lämnat sitt besked dvs börsen har valt o ignorera tullarna tills beslut.

Likande kommer man göra med mat momsen när den sänks, man ser den är tillfällig och inte säkert den är permanent, man väljer o ignorera att det sänker inflationen.

Exakt det samma när man viste Trump skulle bli vald, man skicka upp börsen, man viste om tullar, man sänkte börsen, sedan insåg man vi väntar in domstolen, nu exakt samma som innan Trump börsen flyger, det är inte så att Trump nämner vi pausa tullförhandlingar som börsen inte reagerar, det är för man vill ha ett beslut, o beslutet styr börsens utveckling, exakt som med matmomsen.
Annars enkelt gå all in dagar innan matmomsen ska sänkas. garanterad vinst.
Att tamja marknaden innebär ungefär 2-3% CAGR, medan att vara fullinvesterad i vått och torrt innebär 7-9%. Detta över tid.
Citera
2026-01-15, 16:29
Medlem
Citat:
Att tamja marknaden innebär ungefär 2-3% CAGR, medan att vara fullinvesterad i vått och torrt innebär 7-9%. Detta över tid.
Visst det kan gå bra o ligga ute på börsen nu, men jag väljer o avvakta, den går bokstavligen rakt upp.

Enda jag kan tänka är att trump får rätt med sina tullar, då menas det fall i europa, men något beror det på att man inte lämnat beslut ännu.

Att vänta in rätt tid att investera menas 100 till 300% ökning, som jag berättat med tidsintervallerna på börsen, gå in när börsen har kraftiga fall är säkraste placering.
Citera
2026-01-15, 16:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Visst det kan gå bra o ligga ute på börsen nu, men jag väljer o avvakta, den går bokstavligen rakt upp.

Enda jag kan tänka är att trump får rätt med sina tullar, då menas det fall i europa, men något beror det på att man inte lämnat beslut ännu.

Att vänta in rätt tid att investera menas 100 till 300% ökning, som jag berättat med tidsintervallerna på börsen, gå in när börsen har kraftiga fall är säkraste placering.
Ja, om du vill ha undermålig avkastning är det precis så du ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in