2021-09-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Just nu är det väl så att folk inte vill sälja för de är oroliga att de säljer för tidigt (med tanke på inflationen vi ser och att alla säkrar sina investeringar i värdepapper) och samtidigt är man extremt oroliga eftersom ekonomin är så instabil i USA med katastrofala siffror. Så man håller på sina papper samtidigt som retail fortsätter köpa mer och kommer troligtvis hålla tyngden av kraschen, precis som vanligt.

Lite axplock av bra artiklar från Zerohedge för den som vill bli lite mer insatt och sånt som MSM vanligtvis inte diskuterar.

https://www.zerohedge.com/economics/...next-12-months

These Dangers Loom Over The Fragile US Economy In The Next 12 Months

https://www.zerohedge.com/political/...-spending-plan

"Something's Not Matching Up": Manchin Refuses To Support $3.5 Trillion Spending Plan

https://www.zerohedge.com/markets/in...ising-warnings

Investors Hold Record Allocations Despite Rising Warnings

https://www.zerohedge.com/markets/5-...-keep-eye-fall

5 Divergences In The Stock Market To Keep An Eye On This Fall

https://www.zerohedge.com/geopolitic...irt-cheap-gold

End Of The US Empire: Orwell's 1984 'Newspeak' & Dirt Cheap Gold

Zerohedge bör väl klassas som i det närmaste konspirationsteoretiker vid det här laget?
Citera
2021-09-14, 18:57
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthewpopper
Zerohedge bör väl klassas som i det närmaste konspirationsteoretiker vid det här laget?

De är permabears definitivt men har man det i åtanke och sållar ut så producerar de kvalitativa artiklar innan Bloomberg & Reuters får nys på det.
Citera
2021-09-14, 18:58
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Ser dock inte hur en krasch ska komma om kärinflationen var bättre än förväntat.
Citera
2021-09-14, 19:50
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Gud vad olika svar man kan få. Någon här påstod att om man körde detta, så kunde alla större krascher undvikas. Så är det inte då?

I min värld tänkte jag att det fanns liksom spärrar som slog till när börsen gick ner för mycket och dessa kunde i sig orsaka panik genom att tvinga fram sälj.

Ja och det är för att ingen riktigt vet. Sure vi vet det fundamentala att allt som går upp måste nån gå gå ner.
Hur stort fallet blir är lika mycket fakta i som en blind person som åker berg och dalbana för första gången.

Som sagt folk har pratat om krasch bra länge nu, och marknaden ligger och pyser fram och tillbaka, vilket den har gjort i 4 månader nu. Mycket möjligt att vi får en "mini-krash" nu pga att USA är dumma i huvudet och marknaden börjar bli mättad. Men det kanske bara blir en liten dipp och sedan så ligger det fint och myser på nuvarande nivåer. Ingen vet.

Men en sak är säker. Nu ska du inte gå och lägga pengar på börsen. Allt för mycket talar mot det.
Citera
2021-09-14, 20:03
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ser dock inte hur en krasch ska komma om kärinflationen var bättre än förväntat.

Om det börjar gå nedåt så tror jag inte det blir ett spikrakt streck neråt, utan det som kan hända är att det gradvis går neråt under en längre tid.
Citera
2021-09-14, 20:07
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Om det börjar gå nedåt så tror jag inte det blir ett spikrakt streck neråt, utan det som kan hända är att det gradvis går neråt under en längre tid.

Av vilka skäl då?
Inflationen lär ha peakat nu, och det ger mindre sannolikhet för FED-höjningar - aka räntorna är låga längre.
Citera
2021-09-14, 20:08
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Gud vad olika svar man kan få. Någon här påstod att om man körde detta, så kunde alla större krascher undvikas. Så är det inte då?

I min värld tänkte jag att det fanns liksom spärrar som slog till när börsen gick ner för mycket och dessa kunde i sig orsaka panik genom att tvinga fram sälj.
Många traders använder gärna glidande medelvärden och signaler. Institutionella investerare gör det inte. Det finns en del gamla välkända begrepp omkring glidande medelvärden som gyllene korset och dödskorset då 50-dagars korsar 200-dagars.

Jag har själv tidigare använt mig av glidande medelvärden men upptäckt att jag tappar en del avkastning då de signalerna är för långsamma. Det som fungerat bättre för mig är att köpa billigt och sälja dyrt hur klichéaktigt det än låter. När företagens multiplar indikerar övervärdering lättar jag lite på portföljen så jag har likvider att köpa för efter större nedgångar, typiskt efter att det fallit mer än 20% och multiplarna börjar se bra ut och det är bolag som visat tillväxt över tid i ur och skur.
Citera
2021-09-14, 20:11
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Av vilka skäl då?
Inflationen lär ha peakat nu, och det ger mindre sannolikhet för FED-höjningar - aka räntorna är låga längre.

Övervärderad aktiemarknad + slut/minskning av helikopterpengar.
Citera
2021-09-14, 20:17
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Institutioner och större spelare går sällan/aldrig in och ut ur marknaden. Det funkar inte om man är stor. Jag minns någon skribent på gamla Avanzaforumet som tyckte det var ansvarslöst att svenska pensionsmyndigheten inte använde Elliot Wave för att förhindra värdefall. :-)

Tittar man exempelvis på SP500, vars future contract är E-mini S&P, så är värdet av ett sådant kontrakt ca 1.8 miljoner kronor. Under timmarna som USA-börsen är öppen så är marknadsdjupet ca 1000 kontrakt. En order på 180 miljoner kronor blir fylld direkt, utan att ens påverka kursen ett skvatt. Jag läste att genomsnittsordern under USA-börsens öppettimmar är ca 13 kontrakt, vilket är 23 miljoner kronor.

Så du kan utan problem sitta och momentan-handla med flera hundra miljoner kronor, och det görs hela tiden av institutionerna. Volymen ligger på ca 4000 kontrakt i minuten, dvs 7 miljarder kronor per minut. Det är rätt mycket pengar iallafall.

Ingen som handlar med dessa summor använder glidande medelvärde.

Ska man dock handla med post på 10 miljarder kronor så går det dock inte att köpa/sälja direkt. Då används mjukvaror som automatiserat genomför ordern i delar över en halvtimme eller så.

Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Alla momentumstrategier använder glidande medelvärde. Historiskt har det varit ett sätt att få stabilare men lägre avkastning. Boken "The IVY portfolio" argumenterade för diversifierade tillgångar som köps/säljs varje månad baserat på 10 månaders glidande medelvärde. Risken om tillräckligt många gör det är att marknaden kommer förutse detta och plockar pengarna på samma sätt som rånaren vid lönekontoret. Den som tillämpar buy'n hold kan aldrig bli lurad av traders.

Jag ska försöka förklara varför moving average inte fungerar. Denna indikator fungerar enligt principen att säga att "nu har en vändning blivit tillräckligt stor för att vara signifikant". Det finns andra som gör det också, Renko är intressant för att den tar bort tidsaspekten.

Problemet med denna strategi är att det finns en direkt och glidande relation mellan att ju större en nedgång är, desto ovanligare är den. Och ju mindre desto vanligare. Detta är en helt glidande skala. Exempel:
* 5% nedgång sker i snitt två ggr per år
* 7% nedgång sker i snitt en gång per år
* 10% nedgång sker i snitt en gång vartannat år
osv osv, en helt glidande, nästan matematisk princip om man kollar statistiken.

Så om du ställer in ditt glidande medelvärde att ge signal vid en viss nedgång, så finns det absolut ingen större sannolikhet för att nedgången ska fortsätta. Snarare tvärt om. Det är INTE så att när en nedgång blivit X% så nås en tipping-point, och sannolikheten för en stor nedgång ökar. Det är tvärt om. Därför är glidande medelvärde alltid "för sent".
Citera
2021-09-14, 20:20
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:

Börsens rörelse i närtid (månader) handlar i stort sett bara om psykologi och sentiment. Du kan läsa om "The Beauty Contest". Det handlar inte om fundamenta för 5 öre, utan enbart om vad du tror att andra tror att andra tror....

Över längre perspektiv, halvår till flera år, så finns en koppling till den reella ekonomin.

Citat:
Av vilka skäl då?

Av den orsaken att börsen är ett sorts pyramidspel, som går uppåt så länge alla tror på det. Ingen vill dock vara sist med svarte petter. Sen KRASH så åker allt hiss ner en bra bit. Sen bottnar det, och vi börjar med trappan uppåt igen...
Senast redigerad av dannbaggen 2021-09-14 kl. 20:23.
Citera
2021-09-14, 20:22
Medlem
dannbaggens avatar
.
Citera
2021-09-14, 20:37
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Tittar man exempelvis på SP500, vars future contract är E-mini S&P, så är värdet av ett sådant kontrakt ca 1.8 miljoner kronor. Under timmarna som USA-börsen är öppen så är marknadsdjupet ca 1000 kontrakt. En order på 180 miljoner kronor blir fylld direkt, utan att ens påverka kursen ett skvatt. Jag läste att genomsnittsordern under USA-börsens öppettimmar är ca 13 kontrakt, vilket är 23 miljoner kronor.
Det är hur som helst korvören sett till pensionsfonders totala tillgångar. De kan inte hoppa in och ut.

Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag ska försöka förklara varför moving average inte fungerar. Denna indikator fungerar enligt principen att säga att "nu har en vändning blivit tillräckligt stor för att vara signifikant". Det finns andra som gör det också, Renko är intressant för att den tar bort tidsaspekten.
SMA har backtestats med känt resultat så det råder ingen tvekan om att det historiskt "fungerar", i den meningen att du får lägre avkastning men mindre volatilitet. Om du med "fungerar" menar överavkastar så är vi överens. Förutom att momentuminvesteraren blir utfintad med jämna mellanrum så blir time-in-market kortare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in