Citat:
Ursprungligen postat av
dinosaurier5
Enligt många bolag har de i q3 rapporterna vittnat om ganska dåliga förhållanden då konsumtionen är i princip noll och de tvingas skära i kostnaderna. Finns snart inte mycket mer att effektivisera i verksamheterna vilket gör att jag definitivt tror att om Konjunkturen inte vänder snabbt kommer vi få se fallande vinster och lägre kurser
Vad för bolag talar du om? Såna som håller på att gå ur tiden? Biltillverkare? Man måste alltid skylla på något externt när man inte lyckas leverera bra siffror, annars underkänner man hela sitt eget arbete för öppen ridå "vi såg det inte komma". Jag tycker att elbilarna och gröna omställningen är ett hot mot ekonomin, det är en riskfaktor jag inte blundar för, men folk och verksamheter måste byta ut sina fordon allt eftersom. Tycker det är bra att stora energibolag nu har en mer försiktig approach när det kommer till grön omställning. Det är inte huvudlösa beslut och satsningar längre. Såg att det blev beslut om investering i kärnkraft idag i usa, 800 miljarder nånting. Vi kan här i europa också. Jag tror nyttan av AI och LLM i nuvarande form är grovt överskattad. Att det är uppblåst värdering inom denna sektor på börsen behöver dock inte krascha ekonomin i stort. Nog för att det kan bli en sättning på börsen -10-20% men det är ingen krasch man behöver vara rädd för. Pengarna och investeringar flyttar bara till en annan sektor, och en del blir lämnade i sticket.
Fordonsförsäljning har varit dopad senaste åren, det är knappt ingen som äger sin bil längre och leasing har letat sig ner till de allra fattigaste hushåll, så en tillbakagång till mer normal bilförsäljning är kanske inte ett sådant problem? I kvartalsrapporterna ser det förstås ut som undergången är förestående för bolagen. Men nya fordon måste man investera i, det är ofrånkomligt.
Folk hittar nog någon ny sektor att överkonsumera i som driver ekonomin. Som med alla investeringar i hemmakontor, renoveringar m.m drev ekonomin under 2020-2021, plus solceller, värmepumpar, fordon med mera. Det nya är Nato satsningen. Det borde bli en riktig injektion för ekonomin i hela Europa.
Klart att konjunkturen behöver komma igång men det tror jag att den gör. Tror att det kommer vara positiva ord om framtiden efter Q4. Det är ingen IT bubbla eller finanskris framför oss.
(med reservation för att jag kanske är överdrivet positiv och biased)