2025-10-28, 19:42
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ja, det blir ett rejält hack i kurvan tids nog. 1987 (-33%), 2000 (-50), 2008 (-55), 2020 (-34) borde rimligtvis tala för att det kommer hända igen. Hur man förbereder sig beror väl i hög grad på hur gammal man är. Är man 30 år kan man sitta lugn i båten, man hinner ju ändå vara med på rekylen uppåt. Närmar man sig däremot pensionering finns större skäl att vikta om sina tillgångar, dvs minska aktiedelen till förmån för säkrare och tråkigare placeringar, t ex räntefonder.

Hur har du gjort med kapitalet som du flyttat från börsen?

Just nu har jag det allra mesta i 3-månaders bundna konton med så hög ränta som möjligt, utspritt på ett antal olika banker. Visst skulle man kunna ha räntefonder också, men det är inte min grej (känner inte att jag kan tillräckligt mycket).

Att jag inte kör länge bindningstid än 3 månader är för att skillnaden i ränta inte är så mycket (någon procentenhet) och jag vill ha pengarna tillgängliga att investera igen efter börsnedgången.
Citera
2025-10-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Precis. När VitruvianskeMannen påstår att en krasch är runt hörnet vet man att kraschen är flera år bort. Bara att fortsätta investera.

Tack, jag tar ödmjukast emot denna din tro att lilla jag har så stor påverkan på investeringsklimatet globalt!
Citera
2025-10-28, 19:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tack, jag tar ödmjukast emot denna din tro att lilla jag har så stor påverkan på investeringsklimatet globalt!
Det har du inte. Men eftersom du alltid har fel i dina prognoser så är det ett bra investeringstips att helt enkelt göra motsatsen till vad du gör.
Citera
2025-10-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det har du inte. Men eftersom du alltid har fel i dina prognoser så är det ett bra investeringstips att helt enkelt göra motsatsen till vad du gör.

Ja, vi skulle ju kunna jämföra våra investeringsframgångar över de senaste 30 åren, så får vi se vem det är bäst att göra motsatsen till

Men jag önskar dig all lycka till i dina investeringar, oavsett vilken strategi du följer!
Citera
2025-10-28, 19:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ja, vi skulle ju kunna jämföra våra investeringsframgångar över de senaste 30 åren, så får vi se vem det är bäst att göra motsatsen till

Men jag önskar dig all lycka till i dina investeringar, oavsett vilken strategi du följer!
Hur ser din CAGR ut de senaste 30 åren?
Citera
2025-10-28, 21:06
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Egentligen borde jag inte svara en varelse som inte förmår hålla en bättre ton och språk än du. Men för andra som läser tråden är det mer viktigt att man får korrekt information.

När jag säger allvarlig krasch så menar jag att börsen går ner 40-50% eller mer. Detta är absolut inget som är direkt ovanligt. Under 2000-talet har det skett två gånger hittills, och kan förväntas ske kanske var 15:e år (naturligtvis extremt oförutsägbart och ojämnt). Börsen går inte alls "uppåt mest hela tiden". Under de långa perioder som den går upp, så går den upp för mycket, vilket gör att den blir övervärderad. Detta korrigeras sedan genom ett ras som är mer eller mindre stort.

Det är lite som tektoniska plattor. En spänning byggs upp, som sen släpper med ett brak. Just nu är börsen mest övervärderad som den någonsin varit i historien, och många anser också att AI är en överhypad bubbla, ungefär som DotCom var i början av 2000-talet. AI kommer givetvis vara en mycket värdefull teknologi, precis som Internet, men alla nya teknologier genomgår denna Boom/Bust cykel.

https://buffettindicator.net/
Din lilla fantasi-indikator slog i "Significantly Overvalued" 2020 när S&P500 stod i 3k så jag antar att du sålde då för att invänta kraschens alla krascher. Med en krasch nu på 50% kan du vara lycklig och köpa in dig på 3450, grattis.

Skriver att det är jätteviktigt med korrekt information och sedan slänga ur sig rena antaganden och fantasier om hur börsen "borde göra". Att du ens jämför dagens teknologibolag som tjänar otroliga pengar med dotcom blir ju rent av löjligt.
Citera
2025-10-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Enligt många bolag har de i q3 rapporterna vittnat om ganska dåliga förhållanden då konsumtionen är i princip noll och de tvingas skära i kostnaderna. Finns snart inte mycket mer att effektivisera i verksamheterna vilket gör att jag definitivt tror att om Konjunkturen inte vänder snabbt kommer vi få se fallande vinster och lägre kurser

Vad för bolag talar du om? Såna som håller på att gå ur tiden? Biltillverkare? Man måste alltid skylla på något externt när man inte lyckas leverera bra siffror, annars underkänner man hela sitt eget arbete för öppen ridå "vi såg det inte komma". Jag tycker att elbilarna och gröna omställningen är ett hot mot ekonomin, det är en riskfaktor jag inte blundar för, men folk och verksamheter måste byta ut sina fordon allt eftersom. Tycker det är bra att stora energibolag nu har en mer försiktig approach när det kommer till grön omställning. Det är inte huvudlösa beslut och satsningar längre. Såg att det blev beslut om investering i kärnkraft idag i usa, 800 miljarder nånting. Vi kan här i europa också. Jag tror nyttan av AI och LLM i nuvarande form är grovt överskattad. Att det är uppblåst värdering inom denna sektor på börsen behöver dock inte krascha ekonomin i stort. Nog för att det kan bli en sättning på börsen -10-20% men det är ingen krasch man behöver vara rädd för. Pengarna och investeringar flyttar bara till en annan sektor, och en del blir lämnade i sticket.

Fordonsförsäljning har varit dopad senaste åren, det är knappt ingen som äger sin bil längre och leasing har letat sig ner till de allra fattigaste hushåll, så en tillbakagång till mer normal bilförsäljning är kanske inte ett sådant problem? I kvartalsrapporterna ser det förstås ut som undergången är förestående för bolagen. Men nya fordon måste man investera i, det är ofrånkomligt.

Folk hittar nog någon ny sektor att överkonsumera i som driver ekonomin. Som med alla investeringar i hemmakontor, renoveringar m.m drev ekonomin under 2020-2021, plus solceller, värmepumpar, fordon med mera. Det nya är Nato satsningen. Det borde bli en riktig injektion för ekonomin i hela Europa.

Klart att konjunkturen behöver komma igång men det tror jag att den gör. Tror att det kommer vara positiva ord om framtiden efter Q4. Det är ingen IT bubbla eller finanskris framför oss.

(med reservation för att jag kanske är överdrivet positiv och biased)
Senast redigerad av Robadido 2025-10-28 kl. 21:28.
Citera
2025-10-28, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Din lilla fantasi-indikator slog i "Significantly Overvalued" 2020 när S&P500 stod i 3k så jag antar att du sålde då för att invänta kraschens alla krascher. Med en krasch nu på 50% kan du vara lycklig och köpa in dig på 3450, grattis.

Skriver att det är jätteviktigt med korrekt information och sedan slänga ur sig rena antaganden och fantasier om hur börsen "borde göra". Att du ens jämför dagens teknologibolag som tjänar otroliga pengar med dotcom blir ju rent av löjligt.

Jag tycker jag upphöjs allt för mycket i denna tråd. Först antogs jag av Libertarismus kunna styra hela den globala aktiemarknaden genom mitt beteende.

Och sen påstår du att Buffett-indikatorn är min, när den i själva verket är skapad av den amerikanske investeraren Warren Buffett.

Nog för att jag har haft stora framgångar de senaste decennierna, men riktigt så bra som ni vill göra mig till är jag faktiskt inte.

Jag nöjer mig med att konstatera att värdet på i stort sett alla instrument är extremt övervärderade just nu, och då är kan det vara en bra strategi att ligga lite lågt. Och som du skriver, precis som det var i början av 2020, och sen även hösten 2021. Efter sådana långa kraftfulla uppgångar blir värdet alltid alltför uppblåst, och det kommer att pysa ur. Just nu är det faktiskt värre än vanligt.
Citera
2025-10-28, 21:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Jag nöjer mig med att konstatera att värdet på i stort sett alla instrument är extremt övervärderade just nu, och då är kan det vara en bra strategi att ligga lite lågt. Och som du skriver, precis som det var i början av 2020, och sen även hösten 2021. Efter sådana långa kraftfulla uppgångar blir värdet alltid alltför uppblåst, och det kommer att pysa ur. Just nu är det faktiskt värre än vanligt.

Det blir rätt svårt att ta nåt du skriver på allvar när du kläcker ur dig nåt sånt. I stort sett alla, alltså? "Extremt övervärderade"?

Du tror även att nedgångarna 2020 och 2022 berodde på upplåsta värderingar? Inte på en viss pandemi respektive stigande energipriser, kriget i Ukraina m.m.?
Citera
2025-10-28, 21:47
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Jag tycker jag upphöjs allt för mycket i denna tråd. Först antogs jag av Libertarismus kunna styra hela den globala aktiemarknaden genom mitt beteende.

Och sen påstår du att Buffett-indikatorn är min, när den i själva verket är skapad av den amerikanske investeraren Warren Buffett.

Nog för att jag har haft stora framgångar de senaste decennierna, men riktigt så bra som ni vill göra mig till är jag faktiskt inte.

Ja, indikatorn är väl ungefär lika mossig som Buffett han själv. Vad är relevansen med USAs GDP när bolagens omsättning i modern tid även sker utomlands?
Citera
2025-10-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det blir rätt svårt att ta nåt du skriver på allvar när du kläcker ur dig nåt sånt. I stort sett alla, alltså? "Extremt övervärderade"?

Du tror även att nedgångarna 2020 och 2022 berodde på upplåsta värderingar? Inte på en viss pandemi respektive stigande energipriser, kriget i Ukraina m.m.?

Åter igen kan du jämföra med de tektoniska plattorna. I februari 2020 hade börserna en lång uppgång bakom sig. Därför föll de kraftigt 30-35% på pandemins utbrott (som blev triggern).

Hade pandemin startat då börserna just hade bottnat efter en nedgång, så hade de sannolikt knappt sjunkit ytterligare som följd av pandemin.

Sådant här lär man sig med tiden, genom att vara med många decennier.
Citera
2025-10-29, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Vad för bolag talar du om? Såna som håller på att gå ur tiden? Biltillverkare? Man måste alltid skylla på något externt när man inte lyckas leverera bra siffror, annars underkänner man hela sitt eget arbete för öppen ridå "vi såg det inte komma". Jag tycker att elbilarna och gröna omställningen är ett hot mot ekonomin, det är en riskfaktor jag inte blundar för, men folk och verksamheter måste byta ut sina fordon allt eftersom. Tycker det är bra att stora energibolag nu har en mer försiktig approach när det kommer till grön omställning. Det är inte huvudlösa beslut och satsningar längre. Såg att det blev beslut om investering i kärnkraft idag i usa, 800 miljarder nånting. Vi kan här i europa också. Jag tror nyttan av AI och LLM i nuvarande form är grovt överskattad. Att det är uppblåst värdering inom denna sektor på börsen behöver dock inte krascha ekonomin i stort. Nog för att det kan bli en sättning på börsen -10-20% men det är ingen krasch man behöver vara rädd för. Pengarna och investeringar flyttar bara till en annan sektor, och en del blir lämnade i sticket.

Fordonsförsäljning har varit dopad senaste åren, det är knappt ingen som äger sin bil längre och leasing har letat sig ner till de allra fattigaste hushåll, så en tillbakagång till mer normal bilförsäljning är kanske inte ett sådant problem? I kvartalsrapporterna ser det förstås ut som undergången är förestående för bolagen. Men nya fordon måste man investera i, det är ofrånkomligt.

Folk hittar nog någon ny sektor att överkonsumera i som driver ekonomin. Som med alla investeringar i hemmakontor, renoveringar m.m drev ekonomin under 2020-2021, plus solceller, värmepumpar, fordon med mera. Det nya är Nato satsningen. Det borde bli en riktig injektion för ekonomin i hela Europa.

Klart att konjunkturen behöver komma igång men det tror jag att den gör. Tror att det kommer vara positiva ord om framtiden efter Q4. Det är ingen IT bubbla eller finanskris framför oss.

(med reservation för att jag kanske är överdrivet positiv och biased)

Atlas Copco har haft sämre orderingång 2 kvartal i rad, när hände det senast? Flera bygg och transportföretag skriver tydligt att Konjunkturen inte återhämtar sig. Jag tror helt klart det här är en bubbla utan dess like.

Mycket möjligt att det blir sektorrotation men om kreditmarknaden skulle få problem så är det knappast troligt med det utan då säljer folk för allt vad de är värda.

Att Warren buffett plötsligt gillar sparkonton och ligger utanför med 340 miljarder dollar och ser inflationen äta upp kapitalet, är inte speciellt troligt. Han vet något som alla andra inte ser och så har det varit i varenda nedgång hittills. Buffett indikatorn ljuger inte, tillväxten i usa är extremt låg och värderingen skyhög
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in