2025-06-23, 15:20
  #6325
Medlem
Allt rasar idag, stor verdergällnig kommer! Räntefonder som jag predicted!
Citera
2025-06-23, 15:42
  #6326
Medlem
Rött rött, röter växer inte till träd!
Citera
2025-06-23, 15:55
  #6327
Medlem
OK jag ska inte skrämma upp befolkningen!! sorry!
Citera
2025-06-23, 16:47
  #6328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Skapligt lugnt på börsen idag, trots DI:s många artiklar igår kväll om att man ska räkna med ett blodbad.

Hade krasch-förespråkarna fel även denna gång?
Precis det är livsfarligt att gå helt deprimerad, sälja allt och sedan vänder naturligtvis börsen helt ologiskt upp istället, skulle man göra det. 😂
Citera
2025-06-23, 17:04
  #6329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tja, det här lät väl rätt dramatiskt igår kväll.

https://www.di.se/nyheter/okad-borsturbulens-vantar/
Helt rätt att äga en ej ESG indexfond nu då med lite olja och diverse. 🙂
Citera
2025-06-23, 17:04
  #6330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tja, det här lät väl rätt dramatiskt igår kväll.

https://www.di.se/nyheter/okad-borsturbulens-vantar/

Jag tror att du övertolkar ganska grovt vad som skrevs där.
Läs och fundera en stund på innebörden av dessa ord.
Citat:
nu tilltar risken för

Men ända sedan Trump kom till makten har det iofs varit glest mellan de positiva nyheterna på börsen och vi har trots det haft ganska måttliga nedgångar så det är ju definitivt ingen överdrift som skrevs i din länk till DI.
__________________
Senast redigerad av 4shoshin 2025-06-23 kl. 17:07.
Citera
2025-06-23, 17:37
  #6331
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Jag tror att du övertolkar ganska grovt vad som skrevs där.
Läs och fundera en stund på innebörden av dessa ord.


Men ända sedan Trump kom till makten har det iofs varit glest mellan de positiva nyheterna på börsen och vi har trots det haft ganska måttliga nedgångar så det är ju definitivt ingen överdrift som skrevs i din länk till DI.

Självklart skriver de inte "börsen går garanterat ner si och så många procent imorgon" utan de är lite lagom flummiga så de får rätt hur det än går.

Här är ett annat exempel på en flummig "expert" som inte vill måla in sig i ett hörn:

https://www.di.se/nyheter/spand-sommar-vantar-borsen-experterna-guidar/

Citat:
”Jag tror att det är farligt både att vara för pessimistisk och för optimistisk”, säger aktiestrategen Esbjörn Lundevall.

Tack för det tipset liksom
Citera
2025-06-23, 17:55
  #6332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Självklart skriver de inte "börsen går garanterat ner si och så många procent imorgon" utan de är lite lagom flummiga så de får rätt hur det än går.

Här är ett annat exempel på en flummig "expert" som inte vill måla in sig i ett hörn:

https://www.di.se/nyheter/spand-sommar-vantar-borsen-experterna-guidar/



Tack för det tipset liksom
Men han har ju helt rätt, sann vishet kan ibland misstolkningar för naivitet, det finns inte bara en sanning utan flera. Det är balansen som nog är det bästa ändå vad i den filosofin man även kan finna det i aktier.
Citera
2025-06-23, 19:29
  #6333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Helt rätt att äga en ej ESG indexfond nu då med lite olja och diverse. 🙂

Jasså, så oljepriset går upp?
Citera
2025-06-23, 19:33
  #6334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Jasså, så oljepriset går upp?
Oljepriset är volatilt men om du har en väl diversifierad indexfond så är inte det ett större problem. Du vet att jag liksom Mr Warren Buffet gillar olja för det är något som man kan producera något av. Du menar kortsiktigt och då förstår jag dig. Medans vi andra kan tänka mer långsiktigt på det hela. 🤓
Citera
2025-06-23, 19:41
  #6335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Rådet att inte sälja (sitta still i båten) upprepar de så kallade experterna varje gång det är en nedgång på börsen (men som pratar i egen sak eftersom de är anställda av företag som tjänar pengar på de lättledda fåren som blivit lurade att placera sitt kapital i deras indexfonder).

Det rådet har aldrig någonsin varit rätt men ändå är det lika varje gång och de som inte kommit längre i utvecklingen och som sitter med sina indexfonder tror fullt och fast på det. Ett flertal galningar brukar dessutom vara deras nyttiga idioter och upprepar deras råd här i ekonomitrådarna.


Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Oljepriset är volatilt men om du har en väl diversifierad indexfond så är inte det ett större problem. Du vet att jag liksom Mr Warren Buffet gillar olja för det är något som man kan producera något av. Du menar kortsiktigt och då förstår jag dig. Medans vi andra kan tänka mer långsiktigt på det hela. 🤓

Vet inte vad som händer långsiktigt. Men har Dnb index bla samt en norsk fond som till stor del är exponerad mot norsk olje produktion.

Men att ta kriget med Iran som en indikator för att oljepriset ska upp är lite naivt.
Citera
2025-06-23, 19:43
  #6336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Vet inte vad som händer långsiktigt. Men har Dnb index bla samt en norsk fond som till stor del är exponerad mot norsk olje produktion.

Men att ta kriget med Iran som en indikator för att oljepriset ska upp är lite naivt.
Jag äger liksom dig i norska indexfonder men jag har aldrig påstått att oljepriset ska upp enbart därför så jag antar att du syftar på konsensus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in