Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-18, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Sparkakan kan faktiskt växa för evigt / så länge solen lyser. De riktiga problemen uppstår ju tvärt om när folk slutar spara och ska realisera och konsumera allt som sparats.

Aktiebörserna skulle dyka och inflationen skjuta i höjden.

Man gör ju det när man blir pensionär?

Pensionssparandet är en stor del av kakan.
Citera
2024-07-18, 16:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man gör ju det när man blir pensionär?

Pensionssparandet är en stor del av kakan.

Ja, det är ju en del av den normala omsättningen.
Men om vi skulle ta de rikaste två procentens tillgångar och använda för att råda bot på världens fattigdom så skulle det inte funka så bra som vänstern tror.
Citera
2024-07-18, 16:21
Medlem
Citat:
Men om vi skulle ta de rikaste två procentens tillgångar och använda för att råda bot på världens fattigdom så skulle det inte funka så bra som vänstern tror.

Ju större andel pensionärer utgör av befolkningen i västvärlden desto större borde denna andel av omsättningen då bli.
Citera
2024-07-18, 18:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Ju större andel pensionärer utgör av befolkningen i västvärlden desto större borde denna andel av omsättningen då bli.

Helt sant, och det de inte sätter sprätt på ärver deras barn vilket om inte annat gör bostafsrätterna i Stockholms innerstad väldigt dyra.
Citera
2024-07-18, 21:43
Medlem
Citat:

Demografin är ju intressant där, tror du inte?
Citera
2024-07-18, 21:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Demografin är ju intressant där, tror du inte?

Jo och man måste se om sitt eget hus, Sverige skulle kunna klara sig om Sverige styrde över till riktad arbetskraftsinvandring.
Citera
2024-07-18, 22:02
Medlem
Citat:
Jo och man måste se om sitt eget hus, Sverige skulle kunna klara sig om Sverige styrde över till riktad arbetskraftsinvandring.

Aktiemarknaden är global och det mesta av pensionssparandet är placerat där.

Vad händer när vi ser ett nettouttag pga av åldrande befolkning?

det är vad jag spekulerar kring.
Citera
2024-07-20, 12:34
Medlem
Klappasäftens avatar
Aftonbladet skriver nu en Aftonbladet Plus-artikel om att Fred Harrison föruspår den värsta kraschen i historien.

Hur ska man ta sådant här?
Citera
2024-07-20, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Aftonbladet skriver nu en Aftonbladet Plus-artikel om att Fred Harrison föruspår den värsta kraschen i historien.

Hans spådom handlar om fastigheter, och du kan väl inte bo på gatan. Köp guld om du är orolig, guld och skog.
Citera
2024-07-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften

Det finns gott om perma björnar och domedags profeter. Lyssnar man på dem blir det aldrig någon profit på börsen.
Citera
2024-07-24, 22:49
Medlem
Har roat mig med att kolla på P/E tal idag. Känns inte säkert nu. Sålde alla fonder jag hade som inte var inom ett visst område som jag håller för mig själv i maj och funderar på att hoppa ur de indexfonder jag har som är den portfölj jag har tänkt jag ska ge till ungarna när de flyttar hemifrån (är så lång tid tills dess så det är ju egentligen dumt att tajma, men det skiter jag nog i). Kommer dock att vänta tills feds räntebesked för jag tror det kommer att ge en liten återhämtning om det blir en räntesänkning. Tror det kommer att braka rejält nu för allt övervärderat som är tungt i de indexfonderna jag har.

Vill inte vara kvar i sånt som har rusat. Men det är väl samtidigt en dum strategi att sälja det som har gått bra och behålla all "skit" man har.
Citera
2024-07-25, 09:36
Medlem
TheGretaResets avatar
Vi har definitivt en recession runt hörnet. Jag tror dock inte att vi har den här ännu. Denna nergång tror jag mer är en korrigering och en allmän oro för framtiden (valet mm).

Smällen kommer när bankerna inte kan skjuta de orealiserade förlusterna inom kommersiella lokaler framför sig (som ett resultat av förändringar på arbetsmarknaden efter corona plus förslumning av våra innerstäder). Man har dessutom orealiserade förluster i obligationer.

Jag säljer lite och ökar kassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in