Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkeTheSnake
Vill man sova ännu sämre ser man på den här.
Skuldklockan, sanningen, den aktuella skulden ✋🤑
https://www.truthinaccounting.org/ab..._national_debt

Men vem är borgenären till skulden? Vem har USA lånat av?
Citera
2023-11-24, 15:18
Medlem
Jag är ledsen men kraschen har uteblivit även denna gång! Skål skål......
Citera
2023-11-24, 18:35
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Hur definierar du en stark ekonomi?

Det är ganska lätt att bara jämföra BNP-utveckling före och efter 2008 för att konstatera att ekonomin är stendöd.

Ekonomer lär sig i skolan att ekonomin alltid är antingen i hög- eller lågkonjuktur vilket bidrar till viss förvirring då detta inte reflekterar verkligheten. Om man faktiskt tittar på siffrorna så är det uppenbart att vi befinner oss i en djup svacka och det är därför centralbankerna agerat som de agerat med sina räntor och QE-program.
Senast redigerad av KJosef 2023-11-24 kl. 18:40.
Citera
2023-11-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag är ledsen men kraschen har uteblivit även denna gång! Skål skål......

Kraschen har redan hänt. Kolla vad de har gjortvmed alla medicin aktier på Usa börsen vissa i fas 3 -90% förra månaden.
Citera
2023-11-24, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Kraschen har redan hänt. Kolla vad de har gjortvmed alla medicin aktier på Usa börsen vissa i fas 3 -90% förra månaden.
Vilka aktier har rasat 90%?
Citera
2023-11-24, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potofgold
Vilka aktier har rasat 90%?

Hallo? Gå till Avsnza sök på medicin aktier medicin en månad.
Gamida som jag ägde men sålde dumpade de från 1.6 usd till 0.2cusd.
Cassava Science gick ned från 27 usd till 9 usd, men åkte direkt upp 1 vecka senare till 25 usd.

Och mer mer exempel finns.
Förra veckan dumpade de Fisker bilaktie från 6 usd till 1.85.
Citera
2023-11-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det är ganska lätt att bara jämföra BNP-utveckling före och efter 2008 för att konstatera att ekonomin är stendöd.

Ekonomer lär sig i skolan att ekonomin alltid är antingen i hög- eller lågkonjuktur vilket bidrar till viss förvirring då detta inte reflekterar verkligheten. Om man faktiskt tittar på siffrorna så är det uppenbart att vi befinner oss i en djup svacka och det är därför centralbankerna agerat som de agerat med sina räntor och QE-program.

Det tycker nog Keynesianerna åtminstone.

Zombieföretagen har växt rejält har jag hört och det lär inte vara bra för tillväxten att stora jättar inte klarar högre räntor som i ett historiskt perspektiv endast är normala räntor.

Men det jag kan se privat och i kretsen av vänner så är allt mycket bättre nu än innan 2008, hoppas inte allt bygger på lån och låga räntor bara. Gjorde en hel del för arbetsmarknaden där jag håller till att de som Björn Rosengren kallade köttberget när han var minister i Göran Perssons regering nästan samtliga gick i pension runt 2010.

Blir intressant att se om det blir mer QE om räntesänkningarna kommer 2024.
Citera
2023-11-24, 22:43
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Det tycker nog Keynesianerna åtminstone.

Zombieföretagen har växt rejält har jag hört och det lär inte vara bra för tillväxten att stora jättar inte klarar högre räntor som i ett historiskt perspektiv endast är normala räntor.

Men det jag kan se privat och i kretsen av vänner så är allt mycket bättre nu än innan 2008, hoppas inte allt bygger på lån och låga räntor bara. Gjorde en hel del för arbetsmarknaden där jag håller till att de som Björn Rosengren kallade köttberget när han var minister i Göran Perssons regering nästan samtliga gick i pension runt 2010.

Blir intressant att se om det blir mer QE om räntesänkningarna kommer 2024.

Exakt, varför klarar ingen det som i historiska perspektiv är normala räntor? Det är för att tillväxten suger och enda sättet att ha rimlig ekonomisk aktivitet är via lägre och lägre räntor som möjliggör större och större lån. Samt via gigantiska stimulanser från staten.

Om du är medelålders så har du det säkert jättebra. Men, att vara ung och möta en stendöd arbetsmarknad, skyhöga bostadskostnader relativt löner och ickeexisterande hyresmarknad är tufft. Det är inte bra tider vi lever i. Man kan se detta rent objektivt på saker som födelsetal och hur många unga som saknar arbete. Folk skaffar inte barn i samma utsträckning som innan finanskrisen 2008 vilket borde vara en enorm varningsklocka för samhället. Men, alla ignorerar detta och babblar om högkonuktur och starka statsfinanser bla bla.
Citera
2023-11-24, 22:48
Medlem
Citat:
Exakt, varför klarar ingen det som i historiska perspektiv är normala räntor? Det är för att tillväxten suger och enda sättet att ha rimlig ekonomisk aktivitet är via lägre och lägre räntor som möjliggör större och större lån. Samt via gigantiska stimulanser från staten.

Om du är medelålders så har du det säkert jättebra. Men, att vara ung och möta en stendöd arbetsmarknad, skyhöga bostadskostnader relativt löner och ickeexisterande hyresmarknad är tufft. Det är inte bra tider vi lever i. Man kan se detta rent objektivt på saker som födelsetal och hur många unga som saknar arbete. Folk skaffar inte barn i samma utsträckning som innan finanskrisen 2008 vilket borde vara en enorm varningsklocka för samhället. Men, alla ignorerar detta och babblar om högkonuktur och starka statsfinanser bla bla.

Ja, det skulle behövt drivas en politik det sista decenniet som indirekt omfördelat resurser från 40- och 50-talisterna till de yngre som inte baseras endast på att de lyckligt lottade ärver dessa förmögenheter när föräldrarna dör.
Citera
2023-11-24, 23:15
Medlem
Citat:

Arbetsmarknaden kommer att lösa sig själv snart, men alla kan ju inte ha sina drömjobb kanske. Själv ser jag att alla företag skrikit efter folk konstant nu i flera år men att det just nu i höst bromsar in lite. Men det är ju anekdotnivå.

Intressant att du tar upp det där med låga födelsetal.

Ja, är helt övertygad att det kommer att bli en ganska stor kollaps i världen för att det föds för få människor i västvärlden och andra världen. Läget är extra kritiskt i flertalet europeiska länder Ryssland, Kina och Japan. USA däremot har snart en yngre befolkning än länder som Brasilien. Så alla som gillar att hypea BRICS tror jag är väldigt fel ute. Är bara Ungern som verkar ta det på allvar att Europa står inför en kollaps med väldigt förmånlig politik för familjer med lån till bil och boende med bra ränta, barnavdrag och skattesänkningar för kvinnor per barn de föder... Men det är fascism och så kan man ju inte ha det... Tror åtminstone de Ungerska barnen är glada, men okänt om politiken fungerar... Det här kommer inte att kunna att lösas med invandring för det är redan folket i Europa urless på, och även om det skulle funka så tror jag det blir svårt att få med sig opinionen.

Vart vill jag komma med min wall of text ovan?

Jo, jag tror att det kommer att bli en arbetskraftsbrist utan dess like när alla de sista av efterkrigstidens babyboom går i pension. Alla deras tjänster skall ersättas, sen kommer sjukvården att svälla ytterligare, deras pensioner ska betalas, de som arbetar egna pensioner ska också betalas, mindre folk som skall dela på den stora skuld som offentlig sektor dragit på sig, etc etc etc.

Sen när de ska gå i pension vem ska köpa alla aktier? Och när de dör vem ska köpa deras boende? Särskilt när många till skillnad från de bra generationerna som kommer före efterkrigstiden spenderar sina tillgångar istället för att låta dem vandra vidare i släkten...

Och vad som sker när detta sker är jag för obildad för att förstå. Blir det så att alla tillgångar blir billigare? Kommer rika globala fonder typ Blackrock öka sitt ägande inom allt och äga hela kvarter? Kommer det att bli en sjuhelsikes inflation för att lönerna måste öka rejält när arbetsköparna tävlar om arbetskraft? Kommer det att bli extrema skatter?

Jag tror att befolkningskrisen och den höga skuldsättning kommer att orsaka krisernas kris som leder till ett nytt pensionssystem och stora politiska omställningar vi inte ens kan tänka oss. Hoppas innerligt att det då sitter en bra person på den amerikanska presidentposten då för det tror jag blir väldigt viktigt.

Om börsen skulle gå ner i någon "vanlig" börskrasch 15-50% är ju en petitess i jämförelse med vad som komma skall.

Långt inlägg hoppas det inte bara är snömos och att det uppmanar någon att se om sitt hus.
Citera
2023-11-24, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Ja, det skulle behövt drivas en politik det sista decenniet som indirekt omfördelat resurser från 40- och 50-talisterna till de yngre som inte baseras endast på att de lyckligt lottade ärver dessa förmögenheter när föräldrarna dör.

Det hade räckt med normala räntor, men hörde på några LO-ekonomer i veckan att folk och företag går ju redan "på knä" nu... Just folket har ju banken räknat med ska ha råd med mycket mer än nu, men för företag är det ju lite annorlunda kan jag tänka mig.
Citera
2023-11-25, 17:32
Medlem
Citat:
Det hade räckt med normala räntor, men hörde på några LO-ekonomer i veckan att folk och företag går ju redan "på knä" nu... Just folket har ju banken räknat med ska ha råd med mycket mer än nu, men för företag är det ju lite annorlunda kan jag tänka mig.

Jo precis. Man skulle haft räntor på 1-2% som lägst de senaste 10 åren och inga 0-räntor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in