Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-28, 17:58
Bannlyst
”Bubblan kommer att spricka” https://www.di.se/nyheter/analytiker...r-att-spricka/

Jo det är inte omöjligt.
Citera
2024-11-28, 18:21
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombiBeirut
”Bubblan kommer att spricka” https://www.di.se/nyheter/analytiker...r-att-spricka/

Jo det är inte omöjligt.

Hehe.... I samma tidning för exakt 14 dagar sedan ...

" Stockholm totalkrossat av USA – så tar du rygg på rallyt

Stockholmsbörsen har under snart tio år blivit utklassad av USA-börserna.
Den trenden lär fortsätta och förstärkas under Trumps styre.
Det spår Tredje AP-fondens investeringschef Jonas Thulin. För svenska privatsparare gäller det nu att inte missa tåget.
”Det kommer bli ett tokrally mellan USA och Kina och Europa är inte riktigt med”, säger han.

https://www.di.se/nyheter/stockholm-...ygg-pa-rallyt/

Raj raj raj raj ....

Budet från ett Rally som svenska SEK-Investerare bör haka på till att det går åt helvete , till stay out av högt avlönade "Experter"

Helt otroligt jäfla omdömeslös av den blaskan att komma med ständiga överdrivna polariserat jävla skitsnack. Allt designad att lösarna ska gripas av rädsla eller FOMO . Ingeting emellan.
Jag har slutat läsa dom där blaskorna. Och det borde egentligen de flesta göra.
Citera
2024-12-01, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
det här var sista varningen. 2-3 månader till max.
Hej, nu har det gått över 3 månader sen du varnade oss om krasch. Ta och kika hur många procent SP500 stigit sen dess!
Citera
2024-12-01, 09:31
Medlem
De tio största bolagen på S&P500 står nu för 34,55% av värdet.

Tror inte Berkshire Hathaway gör fel som har en extremt stor kassa.
Citera
2024-12-01, 12:28
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl1911
Hej, nu har det gått över 3 månader sen du varnade oss om krasch. Ta och kika hur många procent SP500 stigit sen dess!
Oroa dig inte jag är fortfarande inne i marknaden. Det verkar dock ta lite längre tid än väntat. Nu siktar jag på runt årsskiftet januari.

Det är lite svårt att förutsäga hur Trump kommer att påverka när mkt av det han säger är förhandlingsteknik. Jag utesluter inte att det håller längre.

Jag har inte varnat någon heller. Det här en tråd där hela förutsättningen är att diskutera hur vi kommer närmare kraschen eller nedgången.
Citera
2024-12-01, 13:03
Medlem
Kraschen närmar sig alltid. Knäckfrågan är om det sker imorgon, om 4 månader, om 5 år etc.

Ligger man inte ute med pengar man inte har råd att torska, är det praktiskt sett bästa att alltid vara fullinvesterad och fortsätta köpa i dipparna, återinvestera utdelningar etc.

Det teoretiskt bästa är såklart att köpa alla dippar och sälja alla toppar med kirurgisk precision (och gärna blanka nedgångarna däremellan) men givet våra obefintliga synska förmågor, är detta praktiskt taget omöjligt.

Men visst - ingen krasch utan att någon vargskrikare (på 500:e försöket?) får ”rätt” och kommer att slå sig för bröstet och hävda sin mentala överlägsenhet över omvärlden. Helst gärna på Flashback av alla ställen.
Citera
2024-12-01, 13:11
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Det spår Tredje AP-fondens investeringschef Jonas Thulin. För svenska privatsparare gäller det nu att inte missa tåget.
”Det kommer bli ett tokrally mellan USA och Kina och Europa är inte riktigt med”, säger han.

Raj raj raj raj ....

Budet från ett Rally som svenska SEK-Investerare bör haka på till att det går åt helvete , till stay out av högt avlönade "Experter"

Helt otroligt jäfla omdömeslös av den blaskan att komma med ständiga överdrivna polariserat jävla skitsnack. Allt designad att lösarna ska gripas av rädsla eller FOMO . Ingeting emellan.

Dom har fått mest hjälp av en övervärderad dollar eller undervärderad krona, hur man väljer att se på saken. Det lär fortsätta med Trump bakom spakarna, han kommer lägga in overdrive på sedelpressarna 💲💲💲💲💲
Citera
2024-12-02, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Kraschen närmar sig alltid. Knäckfrågan är om det sker imorgon, om 4 månader, om 5 år etc.

Ligger man inte ute med pengar man inte har råd att torska, är det praktiskt sett bästa att alltid vara fullinvesterad och fortsätta köpa i dipparna, återinvestera utdelningar etc.

Det teoretiskt bästa är såklart att köpa alla dippar och sälja alla toppar med kirurgisk precision (och gärna blanka nedgångarna däremellan) men givet våra obefintliga synska förmågor, är detta praktiskt taget omöjligt.

Men visst - ingen krasch utan att någon vargskrikare (på 500:e försöket?) får ”rätt” och kommer att slå sig för bröstet och hävda sin mentala överlägsenhet över omvärlden. Helst gärna på Flashback av alla ställen.

Med vilka pengar ska du köpa dipparna om du alltid är fullinvesterad?
Citera
2024-12-02, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Med vilka pengar ska du köpa dipparna om du alltid är fullinvesterad?

Förutsätter månadssparande, dvs köp ”i ur och skur”. Ursäkta otydligheten kring detta.
Citera
2024-12-02, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Förutsätter månadssparande, dvs köp ”i ur och skur”. Ursäkta otydligheten kring detta.

Du köper alltså inte i dipparna, du köper kontinuerligt oavsett hur börsen rör sig.
Citera
2024-12-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Du köper alltså inte i dipparna, du köper kontinuerligt oavsett hur börsen rör sig.

Ja, som sagt - jag köper i hausse som baisse. Dvs jag köper i dipparna. Jag köper också i topparna osv.

Sedan är det inte så svart/vitt heller. Jag har ofta en del ”torrt krut” i form av buffertar etc, så vid större nedgångar lastar jag in mer (förutsatt att jag har råd att förlora pengarna - det är egentligen mitt enda kriterium för vilka av mina pengar som får ligga på börsen).

Eftersom min investeringsfilosofi är långsiktig, räds jag att sitta likvid vid uppgångar mer än jag räds att sitta investerad vid nedgångar.
Citera
2024-12-05, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Raj raj raj raj ....

Ja de vill sälja blaskor, men nu då allt känns tryggt på börsen trots krig och hot om mer krig så börjar jag ta det lite försiktigt. Det känns för optimistiskt helt enkelt, men jag tror inte att det räcker med krig Kina-Taiwan för att starta en krasch.

Det måste nog vara något mer oväntat, kanske nåt USA relaterat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in