Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Ser att Lund är igång med en ny krasch-tråd. ”Börsgurun Michael Burry satsar 17 miljarder på finanskris”.

Vi har visserligen fått ett utbrott ner i OMXS30 (2185) så viss försiktighet är på sin plats. Men RSI varnar inte för någon krasch och så länge som inflationen går ner är det ingen fara.

Jag har 50% av portföljen i aktier och fonder, resten cash (nu med fin ränta på +3,25%).

Min bästa aktie är ”Hennes & Mauritz B” och min bästa fond är ”Swedbank Robur Technology A”. De har stigit +51% respektive +43% i år.
Tack Swingexperten!

Det var betryggande ord av dig.
Citera
2023-08-18, 18:07
Medlem
Ni som tror på ett större börsfall eller rent av en börskrasch - hur har ni förberett er på nedgången?

Har ni några korta positioner eller ligger ni mestadels i cash?

Kortar ni enskilda aktier, råvaror, särskilda sektorer eller hela index?

Är ni aktiva och positionerar om er ofta eller ligger ni tålmodigt och rullar tummarna medan ni väntar på det stora fallet?

Hur gör ni?
Citera
2023-08-18, 21:09
Medlem
Nenetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jaså och kanske därför aktien sjunkit så mycket? Men fin utdelnings aktie i alla fall och de har ju en hel del i pipen annars med. Visst kan det vara bra att köpa lite av varje inom sektorn. Om det blir en liten nedgång är det fint med lite trygg utdelning som tröst.
Du har alltså köpt Pfizer utan att veta vad du köpt, det brukar sluta bra.
Citera
2023-08-18, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Du har alltså köpt Pfizer utan att veta vad du köpt, det brukar sluta bra.
Vem sa det? Jag vet vad jag köpt så klart. Hoppas det nya förvärvet blir bra och naturligtvis positivt med den senaste nyheten som i nedan urklipp. Så du förstår att en sån nedpressad kvalitets aktie med hög utdelning kan vara ett fint alternativ i dessa tider? Krasch eller inte krasch?

Citat.
Amerikanska läkemedelsjätten Pfizers läkemedel Elrexfio har fått ett accelererat godkännande för behandling av relapserande eller refraktärt multipelt myelom (RRMM), hos patienter som fått minst fyra tidigare behandlingslinjer.

Multipelt myelom (MM) är en aggressiv och för närvarande obotlig blodcancer som drabbar plasmaceller som bildas i benmärgen.

Källa
Nyhetsbyrån Finwire
Citera
2023-08-19, 06:36
Medlem
Nenetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Ni som tror på ett större börsfall eller rent av en börskrasch - hur har ni förberett er på nedgången?

Har ni några korta positioner eller ligger ni mestadels i cash?

Kortar ni enskilda aktier, råvaror, särskilda sektorer eller hela index?

Är ni aktiva och positionerar om er ofta eller ligger ni tålmodigt och rullar tummarna medan ni väntar på det stora fallet?

Hur gör ni?
DJ stängde på plus så det ser ut att stabilisera sig, sitt lugnt i båten 😉
Citera
2023-08-19, 08:39
Medlem
Börskrascher inträffar alltid så det är alltid rätt att säga att den närmar sig.

Tippar 2024 blir året då the Great Reset blir en realitet. De kommer skylla världens alla skuldberg på det och sedan börja om på något vis
Citera
2023-08-19, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Börskrascher inträffar alltid så det är alltid rätt att säga att den närmar sig.

Tippar 2024 blir året då the Great Reset blir en realitet. De kommer skylla världens alla skuldberg på det och sedan börja om på något vis
Varför det året och av vilken anledning?
Citera
2023-08-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Varför det året och av vilken anledning?

Jag tror kriget kommer eskalera ordentligt då. Tror det kommer bli dyrt och otäckt på alla håll och kanter. Men jag kan naturligtvis ha fel.
Mvh
Citera
2023-08-19, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Jag tror kriget kommer eskalera ordentligt då. Tror det kommer bli dyrt och otäckt på alla håll och kanter. Men jag kan naturligtvis ha fel.
Mvh

Informationens värde?

Noll
Citera
2023-08-20, 15:02
Medlem
Liksom pratat om att kraschen närmar sig, eftersom det alltid kommer krascher
Citera
2023-08-20, 15:03
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Informationens värde?

Noll
Han kan väl ha rätt, tänk om putte släpper en atombomb, då kommer covidkraschen att kännas som en liten fis.
Citera
2023-08-20, 15:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Man kan ju spåra några börskrascher i indexens historiska data. Covidnyheten var en riktig trigger och OMX30 föll därför från ca 1900 till ca 1300. Nu står OMX30 redan i cirka -10% från all time high.

Vad är värsta scenariot gällande OMX30, hur lågt kan det falla vid en krasch, till 1300 igen, 500 eller rent av noll?
Redan att falla till 1880 som OMXS30 hade 1 nov 2022 känns ju osannolikt med tanke på den enorma hypen sedan dess. Men det är ju absolut minimum, samma som i februari 2020 dagarna innan corna när absolut allt i världen såg positivt ut: Kina, energin, Apple osv osv.

Om 1880 nås så tänker jag mig därefter en "vanlig krasch" som bör vara minst 20% till.

För att få en värre krasch krävs något riktigt läskigt t.ex Kina-krig, att ett helt stort land som England eller Japan defaultar, några jättebanker går omkull eller liknande. Black Swan-händelser är helt omöjliga att förutsäga. men jag tror aldrig antalet potentiella Black Swan någonsin varit större i hela världshistorien. Så jag ligger kvar i mina xact bear. Jag har dock inte köpt på mig fler.

Nasdaqs AI-bubbla är en bubbla och om topp-7-företagen går ner till sin vanliga värdering från 2022 som redan den var extremt hög så sjunker nasdaq med minst 20% bara på dem, en liten krasch. Vid IT-bubblan 2001 sjönk nasdaq 70-80%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in