Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-15, 11:28
  #3769
Medlem
Inflationen ökar och riksbanken har möte på måndag men börsen verkar inte tro på ytterligare höjda räntor och börsnedgång?
Citera
2022-09-15, 12:18
  #3770
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Inflationen ökar och riksbanken har möte på måndag men börsen verkar inte tro på ytterligare höjda räntor och börsnedgång?

Varför tror du inte det? Börsen är ner cirka 20% i år och har väl till stora delar redan prisat in en höjning av räntan med 50 punkter och åtta procent inflation i september.
Citera
2022-09-15, 12:20
  #3771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Varför tror du inte det? Börsen är ner cirka 20% i år och har väl till stora delar redan prisat in en höjning av räntan med 50 punkter och åtta procent inflation i september.

För att de senaste svenska inflationssiffrorna kom igår och börsen har inte backat utan istället gått upp därefter. Trots att de flesta siade om att inflationen skulle sjunka.
Citera
2022-09-15, 12:23
  #3772
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
För att de senaste svenska inflationssiffrorna kom igår och börsen har inte backat utan istället gått upp därefter. Trots att de flesta siade om att inflationen skulle sjunka.

Antar att inflationsdiffrorna trots allt låg inom det förväntade spannet, sedan är ju aktier långsiktigt skyddade mot inflation så att börsen kan stiga även vid hög inflation är inget konstigt.
Citera
2022-09-15, 12:27
  #3773
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Antar att inflationsdiffrorna trots allt låg inom det förväntade spannet, sedan är ju aktier långsiktigt skyddade mot inflation så att börsen kan stiga även vid hög inflation är inget konstigt.

Det fetade har inte hjälpt tidigare under året, utan det har bara pratats om stigande räntor. Och gårdagen var väl ytterligare en signal om att vi kommer få se högre räntor och inte bara tillfälligt.

Men visst, de som oroat sig för räntorna har kanske redan sålt sina aktier till gruppen som ser aktier som ett inflationsskydd.
Citera
2022-09-15, 12:32
  #3774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Igår var det största raset på Wall Street på två år det tyder på att vi kan gå in i fas två av nedgången och att vi får se en riktig urblåsning a.k.a. krasch! Håll i hatten.



Vad händer på börsen om järnvägs-strejken i USA blir verklighet i morgon?
Citera
2022-09-15, 12:44
  #3775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Det fetade har inte hjälpt tidigare under året, utan det har bara pratats om stigande räntor. Och gårdagen var väl ytterligare en signal om att vi kommer få se högre räntor och inte bara tillfälligt.

Men visst, de som oroat sig för räntorna har kanske redan sålt sina aktier till gruppen som ser aktier som ett inflationsskydd.
Varför är höga räntor per automatik dåligt för alla aktier? Vart tycker du då, är det hela sparkapitalet insatt på sparkonto med 1,25% ränta som gäller?
Citera
2022-09-15, 12:47
  #3776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Varför är höga räntor per automatik dåligt för alla aktier? Vart tycker du då, är det hela sparkapitalet insatt på sparkonto med 1,25% ränta som gäller?

Behöver du fråga det så håll dig borta från börsen tills du läst grunderna.
Citera
2022-09-15, 12:51
  #3777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Behöver du fråga det så håll dig borta från börsen tills du läst grunderna.
Det är du som sitter och väntar på att det ska falla pga räntehöjningar och helt verkar missa det faktum att mycket redan är inprisat och mycket redan fallit. Ska du vänta med att köpa aktier tills räntan sjunker?
Citera
2022-09-15, 12:58
  #3778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är du som sitter och väntar på att det ska falla pga räntehöjningar och helt verkar missa det faktum att mycket redan är inprisat och mycket redan fallit. Ska du vänta med att köpa aktier tills räntan sjunker?

Jag syftar endast på gårdagens statistik, och de senaste 2 dygnen ingenting annat med beaktning till hur marknaden tidigare påverkats av signaler om stigande räntor.
Nu har jag en känsla av att marknaden inte riktigt ville tänka på hur gårdagens statistik kommer påverka vad riksbanken säger på måndag.

Kollar du min historik så har jag flera gånger nämnt att vi har negativa realräntor och att börsen är inflationsskyddad.
__________________
Senast redigerad av 4shoshin 2022-09-15 kl. 13:00.
Citera
2022-09-15, 13:04
  #3779
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Det fetade har inte hjälpt tidigare under året, utan det har bara pratats om stigande räntor. Och gårdagen var väl ytterligare en signal om att vi kommer få se högre räntor och inte bara tillfälligt.

Men visst, de som oroat sig för räntorna har kanske redan sålt sina aktier till gruppen som ser aktier som ett inflationsskydd.

Inflationsskyddet i aktier är långsiktigt och dokumenterat.

Om man år 1900 satte in 10.000 kr på sparbanksboken så hade utfallet blivit sämre än inflationen på 122 år, hade man istället köpt tio av de storbolag som ännu finns på börsen idag så hade de undan för undan höjt sina priser mot kunderna och därefter sina utdelningar så det parerar inflationen, det är till och med ofta bolagen som driver på inflationen.
Citera
2022-09-15, 13:08
  #3780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Jag syftar endast på gårdagens statistik, och de senaste 2 dygnen ingenting annat med beaktning till hur marknaden tidigare påverkats av signaler om stigande räntor.
Nu har jag en känsla av att marknaden inte riktigt ville tänka på hur det kommer påverka vad riksbanken säger på måndag.

Kollar du min historik så har jag flera gånger nämnt att vi har negativa realräntor och att börsen är inflationsskyddad.
Det är väl inte svårare än så att det var förväntade siffror, var det någon som trodde att vi skulle få kraftigt avtagande inflation och att räntorna inte skulle höjas mer? Marknaden bör inte påverkas varken upp eller ner om det som är förväntat händer, och i detta fallet är stigande räntor inte något oförväntat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback