Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Å andra sidan kan den gå dåligt i såväl tjur- som björnmarknader.

Hedgefonder är hazard enligt min erfarenhet (tyvärr).
Som ett komplement kanske? Men vi får väl se hur det kan bli med allt. Eventuellt har vi nåt en liten botten på kraschen nu för denna gång?
Citera
2022-05-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Som ett komplement kanske? Men vi får väl se hur det kan bli med allt. Eventuellt har vi nåt en liten botten på kraschen nu för denna gång?

Jag tror inte detta är en snabb dipp tyvärr. Men vi får väl se.
Citera
2022-05-15, 17:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Förbered er på björnvecka, ner 4 procent är mitt stalltips, inget jag skarpt agerar på dock, m a o handlar inte.

Signalerna från Staterna;
https://www.wsj.com/articles/stocks-are-way-down-theyre-still-expensive-11652500809

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/strateg-l%c3%a5ngt-till-b%c3%b6rsbotten-%e2%80%93-%e2%80%9dm%c3%a5ste-bli-betydligt-s%c3%a4mre%e2%80 %9d/ar-AAXix2l?ocid=mailsignout&li=BBqxHCs

....och OMX är fan inte "billig" i jämförelse...
Citera
2022-05-15, 17:56
Medlem
wwrs avatar
Jag blankar sällan numera. Men jag skulle gissa att en del kan ha gjort det inför i morgon.

Jag gissar att mycket kan vara styrt. Om inte dessa björnrallyn existerade skulle blankning vara enklare. Vågar själv inte ha någon säker uppfattning inför i morgon. Det går i alla fall gradvis nedåt, tills vidare.
Citera
2022-05-19, 00:48
Medlem
USA börsen ner 4% och Nasdaq nästan 5% påven dag. Kurvorna pekar verkligen rakt ner och det har bara börjat.
Citera
2022-05-24, 17:49
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Nu är det inte långt kvar till börserna i USA och även Sverige är tillbaka på den nivå vi hade på toppen innan coronadippen. Når vi dit tror ni? Brakar det på nedåt som det gjort de senaste två månaderna är vi snart där. Kommer vi att gå ännu lägre? Når vi botten av coronadippen? Ännu lägre än så?

Svårt som fan att titta i kristallkulan men det är svårt att inte se trenden just nu.

Orsaken till att jag reflekterar är att en bekant nyligen erkände att hans innehav stor lägre idag än på toppen innan corona. Han hade ett par innehav som dragit ner portföljen. Tänker att det borde vara fler än han som sitter i den sitsen nu? Han drogs med som fan när börsen tog fart under Coronan men han är betydligt mer lågmäld i dagsläget.
Citera
2022-05-24, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Nu är det inte långt kvar till börserna i USA och även Sverige är tillbaka på den nivå vi hade på toppen innan coronadippen. Når vi dit tror ni? Brakar det på nedåt som det gjort de senaste två månaderna är vi snart där. Kommer vi att gå ännu lägre? Når vi botten av coronadippen? Ännu lägre än så?

Svårt som fan att titta i kristallkulan men det är svårt att inte se trenden just nu.

Orsaken till att jag reflekterar är att en bekant nyligen erkände att hans innehav stor lägre idag än på toppen innan corona. Han hade ett par innehav som dragit ner portföljen. Tänker att det borde vara fler än han som sitter i den sitsen nu? Han drogs med som fan när börsen tog fart under Coronan men han är betydligt mer lågmäld i dagsläget.

Nog pekar det mesta på om inte en krasch så en nödlandning utan landningsställ.

ner 20% ytterligare innan midsommar är min(o-?)kvalificerade uppskattning, har sålt med förlust men hoppat av med fallskärm är väl en god beskrivning, har endast nyinvesterat en del i guld/silver-fond och några norska oljeaktier som är kvar!

dock blir väl det nutidens gulasch-baroner som drar längsta strået!
Citera
2022-05-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna

Är det inte lite pessimistiskt att ha nivån från innan covid som mål? Då har man ändå helt räknat bort inflationens effekt på företagens värderingar.. vinstgenererande stabila bolag är ju en inflationshedge.

Kollar man på omx30 är ändå en stor del av företagen redan nere på nivåer under pre-covid, att omx index ligger högre är väl snarare pga nya inkluderingar, typ EVO (vilket i min mening kan krascha ordentligt..).
Citera
2022-06-11, 13:27
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Det ska bli intressant att se vad som händer framåt. Nu har vi en marknadsmiljö vi inte sett på över 15 år. Stigande räntor och inflation har en del personer aldrig varit med om tidigare som vuxna individer i Sverige.

Det är dags att se över sitt leverne och inte dra på sig onödiga och oplanerade kostnader. Jag har också börjat öka min amortering litegrann på bekostnad av vanlig konsumtion.
Citera
2022-06-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Det ska bli intressant att se vad som händer framåt. Nu har vi en marknadsmiljö vi inte sett på över 15 år. Stigande räntor och inflation har en del personer aldrig varit med om tidigare som vuxna individer i Sverige.

Det är dags att se över sitt leverne och inte dra på sig onödiga och oplanerade kostnader. Jag har också börjat öka min amortering litegrann på bekostnad av vanlig konsumtion.

Räntan 0,27%, den genomsnittliga direktavkastningen på omx är väl ett par procent, inflationen är 6,4% och börsbolagen höjer priser och vinster i takt med inflationen.
Räntan ska gå upp väldigt mycket mer innan det är motiverat att kliva av börsen.
Var ska man ha pengarna istället där man inte pga inflationen årligen förlorar 6.4 % av värdet?
Citera
2022-06-13, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det är ju det sista där som många verkar göra. De skriker ut att det ska rasa och att alla sin inte säljer allt är idioter och när de haft fel för många gånger så skapar de ett nytt konto. Sedan fortsätter de på samma sätt igen. Förr eller senare måste de då förstås få rätt men totalt sett har det gått uselt för dem.

Ironin i detta inlägget. Du smet som den kackerlacka du är.

OnT: Kraschen är här, blanka nästa dead cat bounce och gå med i den vinnande sidan.
Citera
2022-06-13, 04:13
Medlem
Neroxxs avatar
Spontant känns det som det kan sjunka mera, tror inte nödvändigtvis total krasch kommer ske (även fast msn aldrig ska säga aldrig). Däremot lär det vara ostabilt ett rätt bra tag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in