Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-15, 09:42
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Nej jag anser att du går bort dig i nästan varje inlägg. Du förstår t.ex. inte att bolag inte bara värderas utifrån de fundamenta som gäller idag utan att det också är potential som bedöms och värderas. Framtida potential har ofta större vikt än det du ser idag. När du inte delar marknadens bedömning finns i huvudsak tå alternativ, att du är smartare än all samlad kompetens som finns på marknaden eller att du är mer korkad. Det förstnämnda är extremt osannolikt.

Alright, men då är de bara att vänta och se på medan börsen fortsätter rasa. De kommer som jag sagt innan ske och de beror inte på att jag är smartare än dom som förnärmande äger aktier. De finns andra förklaringar varav en del berörts i tråden.
Citera
2022-03-15, 09:46
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Alright, men då är de bara att vänta och se på medan börsen fortsätter rasa. De kommer ske och de beror inte på att jag är smartare än dom som förnärmande äger aktier. De finns andra förklaringar varav en del berörts i tråden.

Ytterligare ett exempel på att du inte förstår. Om börsen rasar eller rusar säger inget om den nuvarande är korrekt eller inte. Också rätt märkligt att säga "fortsätter rasa" när börsen stått i princip på samma nivå sedan dagen innan kriget bröt ut.
Citera
2022-03-15, 09:50
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Om börsen rasar eller rusar säger inget om den nuvarande är korrekt eller inte.

Precis de är kärnan i ditt resonemang som också förklarar dina tillsynes tokiga idéer.
Citera
2022-03-16, 08:41
Medlem
rskworpbs avatar
Hang Seng steg 8,5% inatt, vad hände?
Citera
2022-03-16, 09:15
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Hang Seng steg 8,5% inatt, vad hände?
Xi har lovat att mata på med stimmies. Inflationen lär inte bli att leka med i kina framöver.
Citera
2022-03-16, 17:40
Medlem
Swingexpertens avatar
Lund fick sitt mirakel! Han skrev att han skulle växla sina björnar mot tjurar på 1900. Men tyvärr missade han chansen och sitter kvar, nu när vi har bottnat för den här gången (1902) och OMXS30 går mot 2500 😭
Citera
2022-03-16, 20:32
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Lund fick sitt mirakel! Han skrev att han skulle växla sina björnar mot tjurar på 1900. Men tyvärr missade han chansen och sitter kvar, nu när vi har bottnat för den här gången (1902) och OMXS30 går mot 2500 😭

Björnjägarna blir väldigt tysta när det stiger. De vet väl inte vad de ska säga så de håller tyst tills det ger upp och kommer då in och säger att de växlade till tjurar när det stod som lägst men att de glömde att skriva om det i tråden när det skedde. Den vanliga visan alltså.

Nu står index högre än innan kriget bröt ut och det visar återigen på det jag hela tiden sagt. All känd information är redan diskonterat i priserna och det krävs mer för att det ska fortsätta ned. Det kan förstås hända ibland men det är inte något självklart att det måste vidare ned som många amatörer alltid tar för givet vid varje nedgång.

Många har missat väldigt stora uppgångar för att de varit övertygade om att det måste ned i källaren. Därmed inte sagt att det är över än, det kommer säkert ske stora slag ett bra tag till.
Senast redigerad av rskworpb 2022-03-16 kl. 20:37.
Citera
2022-03-16, 21:24
Medlem
Därför borde det startas fler trådar där man efter sitt köp måste säga ungefär var i kursen man gick in och eventuellt också var man planerar att gå ur utifall si eller så händer.

Sedan får man givetvis ändra sin plan allt som tiden går och saker förändras, men då blir det i varje fall en mera trovärdig och givande diskussion eftersom det ju inte går att editera äldre inlägg.

Själv begriper jag alls inte hur folk kan bli så himla emotionella på ett anonymt forum som Flashback. Om man skäms så mycket över att man har haft fel om något så är det ju bara att skapa ett nytt konto och börja bygga en ny "Flashback-persona".
Citera
2022-03-16, 21:31
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Därför borde det startas fler trådar där man efter sitt köp måste säga ungefär var i kursen man gick in och eventuellt också var man planerar att gå ur utifall si eller så händer.

Sedan får man givetvis ändra sin plan allt som tiden går och saker förändras, men då blir det i varje fall en mera trovärdig och givande diskussion eftersom det ju inte går att editera äldre inlägg.

Själv begriper jag alls inte hur folk kan bli så himla emotionella på ett anonymt forum som Flashback. Om man skäms så mycket över att man har haft fel om något så är det ju bara att skapa ett nytt konto och börja bygga en ny "Flashback-persona".

Det är ju det sista där som många verkar göra. De skriker ut att det ska rasa och att alla sin inte säljer allt är idioter och när de haft fel för många gånger så skapar de ett nytt konto. Sedan fortsätter de på samma sätt igen. Förr eller senare måste de då förstås få rätt men totalt sett har det gått uselt för dem.
Citera
2022-03-19, 08:41
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Hur mäter du upp denna "övervärdering"?
Är inte detta bara din subjektiva uppfattning?

Olika mätverktyg, ex. Shiller PE, vilket inte är såklart något man bara kan använda sig av, men kan ändå ge en något hum. Med andra ord tror jag att risken är mycket större för nedgång än chansen för uppgång i nuläget.
Citera
2022-03-19, 11:05
Medlem
KJosefs avatar
AQR har forskning där de skapade en marknadstajmingmodell baserat på värderingar. Det fungerade bra i en sextioårsperiod och mindre bra i nästa sextioårsperiod. Problemet är att vissa perioder har systematiskt högre genomsnittsvärderingar och då fungerar inte strategin. Man kan läsa om detta i pappret "Market timing sin a little".

Investerare som använder sig av denna strategi riskerar alltså att underprestera i en hel investeringslivsstid. Man lever en gång, om man gör något korkat som leder till sextio år av underavkastning så får man inte en ny chans. Man får gå i pension fattig.
Citera
2022-03-19, 12:21
Medlem
Bob-Dylans avatar
Vad tror ni, är det en tjurfälla vi ser eller var detta en "flash-crasch" likt Corona?
Jag har min uppfattning, men vore intressant att höra hur andra här tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in