Citat:
Ursprungligen postat av
WatchItNow
Självklart äger jag inte Tesla, det vore som att ge bort pengar. Volvo cars hade ett ingångsvärde som var 5 gånger Kinesernas inköpspris, uppenbart ett bubbelpris som de osannolikt kan leva upp till. Men jag är inget orakel. Volvo lastvagnar kommer jag att köpa om OMXS30 dippar 30%.
MS har 10-dubblat vinsten på 10 år och värdet på MS är nu 2.5 trillion dollars dvs 50% mer än samtliga bolag tillsammans på Stockholmsbörsen. Ser du potential uppåt där? Tvärtom är det så att topp-7 i USA står för en oproportionerligt stor del av alla världens index. Det är otroligt att de nått dit, men är det en fortsatt framkomlig väg? Jag vet inte, men ju högre värde desto större fall. Minns Nokia.
Jag förstår inte resonemanget, du kommer köpa Volvo B om OMXS30 dippar 30%? I år har OMXS30 gått ner 7,24%, Volvo B har gått ner 1,2% efter dagens sura reaktion. Följer de samma mönster har Volvo 5% fallit om OMXS30 faller 30% (säger inte att det är så det kommer bli, men försöker bara påpeka poängen att index inte dikterar hur det går för enskilda företag).
Jag förstår inte vad Microsofts värdering har att göra med värdet av OMXS30, Microsoft får väl värderas efter hur det går för dom. Får inte Microsoft värderas högre än Svenska börsen? Varför inte? Så även om Microsoft gjorde 10 gånger mer vinst än alla bolag på Svenska börsen är det ändå helt orimligt att deras börsvärde skulle vara högre än Svenska börsens samlade bolag?