Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-28, 12:51
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
IT-bubblan var enorm och det räcker att kolla ett diagram 2000-2018 för nasdaq för att se hur omvälvande den var. Om jag tar siffrorna från minnet så sjönk nasdaq med 78% från topp till botten och det tog nästan 10 år innan t.ex MS återfick sitt värde. Därefter har MS nästan 10-DUBBLATS, är alltså värt 10 gånger mer än under värsta bubblan någonsin. Någon som blir svettig över det?...

Detta är dock ingen IT-bubbla, just IT-företagen i USA genererar enorma vinster till skillnad från år 2000, det här är mer en allmänt hållen jättebubbla överallt på alla marknader. Tesla har t.ex på alla mätbara sätt en fallhöjd på 95%, samma som Ericsson år 2000.

It bublan var något i särklass. Dom flesta bolag var inte övervärderade dom var värdelösa och fanns inte ens längre något år efter krashen.

Men visst värderingarna är skyhöga! Kolla på surgical since tillexemple. Detta är dock ett kvalitetsbolag med framtiden för sej.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-01-28 kl. 12:56.
Citera
2022-01-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du sålde av NU? haha

Tid att sälja av var i början av december.

Kunde väl lika gärna vara i augusti eller december 2020 eller imorgon.

Beror väl på vad man säljer och vilken vinst man har..
Citera
2022-01-28, 12:58
Medlem
Flickpojkens avatar
Spanar på mycket i techsektorn också Kahoot tillexemple.

De finns många tillväxtbolag som går bra men som tagit för mycket stryk nu.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-01-28 kl. 13:03.
Citera
2022-01-28, 13:01
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Berätta hellre hur du handlar istället för råd rakt ut från rymden. Jag har sålt samtliga min aktier under 2021, tyvärr för tidigt men kanske känns det bättre under 2022.

När IT-bubblan sprack 2000 så kom det ingen bull-market på 7 år.

När Japan-bubblan sprack 1990 så kom det aldrig mer en bullmarket och värdetillväxten i 30 år blev noll.

De ligger nått de du säger jag skulle adrig köpa aktier nu. Men framför allt behöver jag inte göra de eftersom jag använt mina tillgångar på annat sätt.
Citera
2022-01-28, 13:07
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ha inte Tesla i portföljen då? Tror du Volvo B kommer rasa 70% och stanna där i ett decennium?

Microsofts vinster har också mångdubblats under senast decenniet...
Självklart äger jag inte Tesla, det vore som att ge bort pengar. Volvo cars hade ett ingångsvärde som var 5 gånger Kinesernas inköpspris, uppenbart ett bubbelpris som de osannolikt kan leva upp till. Men jag är inget orakel. Volvo lastvagnar kommer jag att köpa om OMXS30 dippar 30%.

MS har 10-dubblat vinsten på 10 år och värdet på MS är nu 2.5 trillion dollars dvs 50% mer än samtliga bolag tillsammans på Stockholmsbörsen. Ser du potential uppåt där? Tvärtom är det så att topp-7 i USA står för en oproportionerligt stor del av alla världens index. Det är otroligt att de nått dit, men är det en fortsatt framkomlig väg? Jag vet inte, men ju högre värde desto större fall. Minns Nokia.
Citera
2022-01-28, 13:10
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Ojoj räntan kanske blir någon procent. Hörde ni det folk? GAME OVER PPL! GAME OVER! 1 procent i ränta nu kraschar skiten!
Bubbelvarning med stor förnekelsekvot i det inlägget. Inflationen i USA är f.ö. 6%.

1% betyder en fördubbling av räntan, det är mer än t.ex apple avkastar, och i så fall borde aktiepriserna halveras. Om man någonsin jämför aktieutdelningar mot annan avkastning nu för tiden, eller bara handlar aktier oavsett värderingar.
Citera
2022-01-28, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Långsiktigt är det alltid bättre att köpa än att vara utanför.
Sen kan börsen gå ner ännu mer nu, eller bara gå upp nu. Historiskt sett kommer du tjäna pengar på din investering om du köper en stabil fond och inte behöver pengarna inom 5-10 år.

Att tajma in att sälja på toppen och köpa i botten är väldigt svårt även om det finns vissa s.k. hobbyexperter här på Flashback som påstår sig vara duktiga på det.. Det är få som bemästrar det. För gemene man blir det nästan alltid tvärtom, dvs man grips av panik vid nedgång och säljer i botten. Köper in sig när börsen går bra (eventuellt på en ny topp).

Förövrigt säger många på Flashback att bostadskraschen är nära... Det snackade man om redan för 10-20 år sen men bostadsmarknaden har bara gått upp. Kvar blir dessa stackars satar som bor i en hyresetta i Tensta som står utanför marknaden och väntar på kraschen som aldrig kommer.

Rätt sjukt det där. Känner själv folk som har bott i hyresrätt i 20 års tid i väntan på kraschen. En av dem hävdar fortfarande att kraschen är nära nu.
Citera
2022-01-28, 13:27
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Rätt sjukt det där. Känner själv folk som har bott i hyresrätt i 20 års tid i väntan på kraschen. En av dem hävdar fortfarande att kraschen är nära nu.

Den här gången har han nog rätt.

Vi är i slutfasen av ”easy-money” dvs låga räntor.
Citera
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Men vad ska du köpa som är bättre investering än aktier vid inflation? Mat? Bil?
Jag köper aktier i bolag jag anser spännande och tror på, och vad jag tycker aktien är värd. Om du har glaskula i handen eller duktig på att analysera grafer så har du lyckats bra om du sålde på toppen. Men jag är "småsparare" och är inte tillräckligt intresserad av att analysera grafer, jag går enbart på företags kompetens och affärsidé. Jag tänker icke sälja de aktier jag äger för att folk plötsligt tycker skiten ska ner. Har personligen mycket av portföljen i tillväxtbolag och har drabbats hårt av denna nedgång, men när det blir uppgång går det mycket snabbt. Orkar inte tajma in. Folk pratar om krasch, men vad ska folk köpa istället för aktier i dagsläget? Givetvis är det bättre att sälja vid uppgång och köpa vid nedgång om du lyckats med tajmingen.

Man ligger likvid när det blöder och när det vänder upp investerar man stegvis upp till 100%
Citera
Medlem
Citat:
Självklart äger jag inte Tesla, det vore som att ge bort pengar. Volvo cars hade ett ingångsvärde som var 5 gånger Kinesernas inköpspris, uppenbart ett bubbelpris som de osannolikt kan leva upp till. Men jag är inget orakel. Volvo lastvagnar kommer jag att köpa om OMXS30 dippar 30%.

MS har 10-dubblat vinsten på 10 år och värdet på MS är nu 2.5 trillion dollars dvs 50% mer än samtliga bolag tillsammans på Stockholmsbörsen. Ser du potential uppåt där? Tvärtom är det så att topp-7 i USA står för en oproportionerligt stor del av alla världens index. Det är otroligt att de nått dit, men är det en fortsatt framkomlig väg? Jag vet inte, men ju högre värde desto större fall. Minns Nokia.
Jag förstår inte resonemanget, du kommer köpa Volvo B om OMXS30 dippar 30%? I år har OMXS30 gått ner 7,24%, Volvo B har gått ner 1,2% efter dagens sura reaktion. Följer de samma mönster har Volvo 5% fallit om OMXS30 faller 30% (säger inte att det är så det kommer bli, men försöker bara påpeka poängen att index inte dikterar hur det går för enskilda företag).

Jag förstår inte vad Microsofts värdering har att göra med värdet av OMXS30, Microsoft får väl värderas efter hur det går för dom. Får inte Microsoft värderas högre än Svenska börsen? Varför inte? Så även om Microsoft gjorde 10 gånger mer vinst än alla bolag på Svenska börsen är det ändå helt orimligt att deras börsvärde skulle vara högre än Svenska börsens samlade bolag?
Citera
2022-01-28, 13:28
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Bubbelvarning med stor förnekelsekvot i det inlägget. Inflationen i USA är f.ö. 6%.

1% betyder en fördubbling av räntan, det är mer än t.ex apple avkastar, och i så fall borde aktiepriserna halveras. Om man någonsin jämför aktieutdelningar mot annan avkastning nu för tiden, eller bara handlar aktier oavsett värderingar.

Nej Apple avkastar nära 50 % på investerat kapital. Det är därför aktien är så dyr. Jämför med "värdeaktier" som Telia som avkastar som bankräntan. Därför får Telia lågt PE och Apple högt.
Citera
2022-01-28, 13:48
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Den här gången har han nog rätt.
0%-personen när en uppgång på 10000% "kraschar" till 9000%: Jag fick rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in