Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-28, 12:21
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag är ändå rätt förvånad att Putins aggressioner, som då läggs på toppen av allt annat t.ex inflation räntor ATH Kinakrasch bostadskrasch, bara gav någon enstaka dags krasch. Jag hade nog föreställt mig att det skulle forsätta ticka neråt i 1.5 månader och -30%, det är ju potentiellt en oerhörd kris som vätar.

Men det visar att bubblan nu passerat sunda förnuftet och det finns alltid en push uppåt, oavsett. För att börsen ska ticka neråt så krävs i princip ett öppet krig med läskiga krigshetsar-rubriker i tidningen varenda dag i 30 dag för att folk ska fatta.

Jag använder BTC Tesla och GME som katalysator för den allmänna känslan, samtliga triggade av "något annat" är en varlig marknadsanalys. Och de tickar samtliga neråt lite i taget men inga direkta ras. Men nog ser jag det som om vi är mitt i en utdragen krasch. Alla är dessutom på helspänn och varje gång det kommer riktigt dåliga nyheter, Putin senast, så kommer det att bli ras på 2-4% i USA och Sverige.

Putin var bara katalysatorn, de vill inte att FED ska få skulden.

Det enda som avgör hur den här marknaden rör sig är FED. Punkt.
Citera
2022-01-28, 12:22
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Ingen vågar sig in på börsen?

Kolla vilka som köper Investor B på avanza…

Och vilka köper investo swedbank? Upplys mej?

Förviso så går bolagen bra och kommer ha råd att dela ut en slant i vår. De kan kompensera för inflation och börsnedgång. Men de är långt ifrån tillräckligt.
Citera
2022-01-28, 12:24
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Putin var bara katalysatorn, de vill inte att FED ska få skulden.

Det enda som avgör hur den här marknaden rör sig är FED. Punkt.
Jag tycker det är glasklart att FED kommer att höja räntan 4 gånger under 2022. Och ingen tar höjd för det. Det är som om inflationen inte finns bara man blundar. Blunda och förnekelse är f.ö. alla bubblors moder.
Citera
2022-01-28, 12:26
Medlem
Citat:
Jag tycker det är glasklart att FED kommer att höja räntan 4 gånger under 2022. Och ingen tar höjd för det. Det är som om inflationen inte finns bara man blundar. Blunda och förnekelse är f.ö. alla bubblors moder.

Men hur förvirrad är du?

Tröttnar du inte på ditt egna skitsnack?
Citera
2022-01-28, 12:26
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag tror att de är bra att possitionera sej i Tesla, Microsoft, Appel. Så ligger man bra till inför nästa bullmarket. Men jag skulle vänta.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-01-28 kl. 12:29.
Citera
2022-01-28, 12:28
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Det får du utveckla
Om börsen går upp med 5% per år och vi har inflation på 10%, så går man back. Man utsätter sig även för risk, vilket det faktiskt är att ha aktier istället för kontanter.

Går sedan aktierna ner medan vi har har inflation, ja då är ju det inget annat än katastrof.
Citera
2022-01-28, 12:29
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Men hur förvirrad är du?

Tröttnar du inte på ditt egna skitsnack?
Det här är inte en lämplig tråd för newbies.
Citat:
https://se.investing.com/news/stock-market-news/goldman-sachs-fed-kan-hoja-rantorna-mer-an-fyra-ganger-under-2022-167806
Goldman Sachs: Fed kan höja räntorna mer än fyra gånger under 2022
Citera
2022-01-28, 12:30
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Om börsen går upp med 5% per år och vi har inflation på 10%, så går man back. Man utsätter sig även för risk, vilket det faktiskt är att ha aktier istället för kontanter.

Går sedan aktierna ner medan vi har har inflation, ja då är ju det inget annat än katastrof.
Om man har 10% inflation så kommer räntorna att bli 6-8% och man kan lika bra ha sina pengar cash på ett konto istället för apples avkastning 0.8%. Så var det på 1980/90-talet i Sverige. Det är helt unika tider just nu med noll-räntor.
Citera
2022-01-28, 12:33
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag tror att de är bra att possitionera sej i Tesla, Microsoft, Appel. Så ligger man bra till inför nästa bullmarket. Men jag skulle vänta.
Berätta hellre hur du handlar istället för råd rakt ut från rymden. Jag har sålt samtliga min aktier under 2021, tyvärr för tidigt men kanske känns det bättre under 2022.

När IT-bubblan sprack 2000 så kom det ingen bull-market på 7 år.

När Japan-bubblan sprack 1990 så kom det aldrig mer en bullmarket och värdetillväxten i 30 år blev noll.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-01-28 kl. 12:35.
Citera
2022-01-28, 12:39
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Det här är inte en lämplig tråd för newbies.

Ojoj räntan kanske blir någon procent. Hörde ni det folk? GAME OVER PPL! GAME OVER! 1 procent i ränta nu kraschar skiten!
Citera
2022-01-28, 12:40
Medlem
Citat:
IT-bubblan var enorm och det räcker att kolla ett diagram 2000-2018 för nasdaq för att se hur omvälvande den var. Om jag tar siffrorna från minnet så sjönk nasdaq med 78% från topp till botten och det tog nästan 10 år innan t.ex MS återfick sitt värde. Därefter har MS nästan 10-DUBBLATS, är alltså värt 10 gånger mer än under värsta bubblan någonsin. Någon som blir svettig över det?...

Detta är dock ingen IT-bubbla, just IT-företagen i USA genererar enorma vinster till skillnad från år 2000, det här är mer en allmänt hållen jättebubbla överallt på alla marknader. Tesla har t.ex på alla mätbara sätt en fallhöjd på 95%, samma som Ericsson år 2000.
Ha inte Tesla i portföljen då? Tror du Volvo B kommer rasa 70% och stanna där i ett decennium?

Microsofts vinster har också mångdubblats under senast decenniet...
Citera
2022-01-28, 12:40
Medlem
Flickpojkens avatar
Med tanke på de vågspel som råder. Så varför inte köpa ett högriskbolag för 10% av sitt kapital och ha resten på baken?

De bästa i nuläget är naturligvis att köpa kapitalvaror och fastigheter för de pengar man tjänat på börsen. Fortsätter de så här så kommer efterfrågan på dessa varor öka kraftigt och bli dyrare vilket vid sidan av inflationen minskar ens köpkraft yterligare.

En vanlig svenson som behöver man en ny bil, tvätmaskin kylskåp, spis upprustning av huset osv inom en 5års period kan köp de nu. Ställ sedan de gammla kapitalvarorna i garaget och sälj om 1 år när priserna evetuellt upp.

Har man sedan lån kan man glädja sej åt att inflationen äter upp dessa samtidigt som värdet på fastigheten ökar. Allt är inte mörker alltså.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-01-28 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in