Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-28, 11:56
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
En öppen fråga:
Istället för att dumsvenne "sitter still i båten" under tiden som börsen tickar neråt, vore det inte smartare att sälja av och sedan köpa igen när börsen gått ner ännu mer?

Det var ju ett jävla tjat om dumsvenne i vart och vartannat inlägg från dig.

Finns ju inte en chans att du ens har åldern inne för att ens få skriva på Flashback.
Citera
2022-01-28, 11:57
Medlem
Så ja,

Sålde av (hämta in vinst) på mina 2 och 5 års ISK.

10 års ISK får ligga orörd med sina månatliga insättningar.
Citera
2022-01-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Vad spelar det för roll, vi har 10% inflation säkerligen på de flesta varor. Det innebär att dina pengar brinner inne på aktier med.....
Det får du utveckla
Citera
2022-01-28, 12:04
Medlem
Haddock93s avatar
Om inget megarally händer i Nasdaq, vilket inte är troligt, så verkar det som att vi stänger under 50 WMA återigen.

SPX också men där är det mer på håret.

Det här hände senast under Corona ”kraschen”. Så tekniskt ser de ju inte vidare ljust ut heller. Det gav ungefär ett ras på 25-30% från de nivåerna.
Citera
2022-01-28, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Ingen vågar ge sej in på börsen trots massiv inflation va säger de er?

Riksbanken vågar inte ens höja räntan eftersom man är rädd för att börsen ska krascha.

Precis! Låter som stabila tider. Nej jag håller mina pengar borta från börsen ett tag...
Citera
2022-01-28, 12:10
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Vad spelar det för roll, vi har 10% inflation säkerligen på de flesta varor. Det innebär att dina pengar brinner inne på aktier med. PLUS risken att börsen kan gå ner.

Nu är det tid för guld och silver.

Kolla Japan, upp nästan 200% på ett par år, det finns fallhöjd av extrem karaktär.

Precis, ingen vågar ge sej in på börsen eftersom dom väntar sej nedgång och då är börsen ännu sämre än att stå utanför. Om räntan höjs så minska insitamentet att ha kapital på börsen yterligare.

Guldet har inte haft den utveckling man väntat och de beror på att guldbreven devalverat värdet på guld.

Så vart ska man ta vägen? Svaret är mark och fastigheter. Detta gör dock problemet är ännu värre eftersom efterågan på detta och andra varor kommer driva upp prinserna och göra pengarna ännu mer värdelösa.

Jag själv köppte två lägenheter och hyr ut den ena samt lärde mej trada. Och behöver inte längre känna mej som en nyttig idiot. Inflationen äter dessutom upp CSN lånen.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-01-28 kl. 12:15.
Citera
2022-01-28, 12:11
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Den kraschen var ju dock till större del driven av några enskilda bolag, bland annat Ericsson stod ju i princip ensam för både uppgången och nedgången till stor del. Du gick inte 70% back om du ägde saker som Electrolux och Volvo, långt ifrån 70%, Electrolux såg näst intill ut att vara opåverkade.

Äg inte en massa övervärderat skit så har du redan där till större del riskgarderat dig..
Kollar man Avanza så verkar de flesta "Sverigefonder" gått ner med 40-70 % från toppen mars 2000 till botten september 2002. Sen ska man ju komma ihåg att IT-fonder var väldigt populära vid den tiden, de klarade sig inte lika bra.. Som 15-åring investerade jag i fonden Skandia Time Aggressive som investerade i små snabbväxande IT-bolag. Efter att jag satt in mina sparpengar gick den först upp med mer än 50 % och sedan ner mer än 90 %. Därefter lades fonden ner

Sedan dess har jag varit skeptisk mot sådant som är "inne" på börsen.
Citera
2022-01-28, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Precis, ingen vågar ge sej in på börsen eftersom dom väntar sej nedgång och då är börsen ännu sämre än att stå utanför. Om räntan höjs så minska insitamentet att ha kapital på börsen yterligare.

Guldet har inte haft den utveckling man väntat och de beror på att guldbreven devalverat värdet på guld.

Så vart ska man ta vägen? Svaret är mark och fastigheter. Detta gör dock problemet är ännu värre eftersom efterågan på detta och andra varor kommer driva upp prinserna och göra pengarna ännu mer värdelösa.

Jag själv köppte två lägenheter och hyr ut den ena samt lärde mej trada. Och behöver inte längre känna mej som en nyttig idiot. Inflationen äter upp CSN lånen.

Ingen vågar sig in på börsen?

Kolla vilka som köper Investor B på avanza…
Citera
2022-01-28, 12:14
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadentasven
Sjävklart vore det bäst, problemet är bara att träffa rätt, därav ”sitt still i båten”.
"Sitt still i båten" gjorde denna herre också, för han var det rea på börsen.
https://en.wikipedia.org/wiki/William_C._Durant

Citat:
In the 1920s, Durant became a major "player" on Wall Street and on Black Tuesday joined with members of the Rockefeller family and other financial giants to buy large quantities of stocks, against the advice of friends, to demonstrate to the public their confidence in the stock market. His effort proved costly and failed to stop the market slide. By 1936, Durant was bankrupt.
Citera
2022-01-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morotstunga
Så ja,

Sålde av (hämta in vinst) på mina 2 och 5 års ISK.

10 års ISK får ligga orörd med sina månatliga insättningar.

Du sålde av NU? haha

Tid att sälja av var i början av december.
Citera
2022-01-28, 12:17
Medlem
WatchItNows avatar
Jag är ändå rätt förvånad att Putins aggressioner, som då läggs på toppen av allt annat t.ex inflation räntor ATH Kinakrasch bostadskrasch, bara gav någon enstaka dags krasch. Jag hade nog föreställt mig att det skulle forstätta ticka neråt i 1.5 månader och -30%, det är ju potentiellt en oerhörd kris som väntar.

Men det visar att bubblan nu passerat sunda förnuftet och det finns alltid en push uppåt, oavsett. För att börsen ska ticka neråt så krävs i princip ett öppet krig med läskiga krigshetsar-rubriker i tidningen varenda dag i 30 dagar för att folk ska fatta.

Jag använder BTC Tesla och GME som katalysator för den allmänna känslan, samtliga triggade av "något annat" än en vanlig marknadsanalys. Och de tickar samtliga neråt lite i taget men inga direkta ras. Men nog ser jag det som om vi är mitt i en utdragen krasch. Alla är dessutom på helspänn och varje gång det kommer riktigt dåliga nyheter, Putin senast, så kommer det att bli ras på 2-4% i USA och Sverige.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-01-28 kl. 12:26.
Citera
2022-01-28, 12:20
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Den kraschen var ju dock till större del driven av några enskilda bolag, bland annat Ericsson stod ju i princip ensam för både uppgången och nedgången till stor del. Du gick inte 70% back om du ägde saker som Electrolux och Volvo, långt ifrån 70%, Electrolux såg näst intill ut att vara opåverkade.

Äg inte en massa övervärderat skit så har du redan där till större del riskgarderat dig..
IT-bubblan var enorm och det räcker att kolla ett diagram 2000-2018 för nasdaq för att se hur omvälvande den var. Om jag tar siffrorna från minnet så sjönk nasdaq med 78% från topp till botten och det tog nästan 10 år innan t.ex MS återfick sitt värde. Därefter har MS nästan 10-DUBBLATS, är alltså värt 10 gånger mer än under värsta bubblan någonsin. Någon som blir svettig över det?...

Detta är dock ingen IT-bubbla, just IT-företagen i USA genererar enorma vinster till skillnad från år 2000, det här är mer en allmänt hållen jättebubbla överallt på alla marknader. Tesla har t.ex på alla mätbara sätt en fallhöjd på 95%, samma som Ericsson år 2000.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-01-28 kl. 12:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in