Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-28, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Ja de säger ju att det stora raset kommer i maj. Tillochmed Musk sa det. Modigt att redan nu gå in och handla på sig

Har du inte redan förstått att Musk är ett enda stort troll så är du ta mig fan efterbliven. Tror du seriöst på hans ord? herregud....
Citera
2022-01-28, 08:46
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Det mänskliga psyket är fascinerande. Är det frågan om en planerad rivning av de stora aktörerna, för att få med småsparare som uppenbarligen är dum i huvudet som säljer vid nedgång. Varför sälja värdepapper billigt och istället äga värdelösa pengar som förlorar värdet på bankontot? Eller har ni en briljant affärsidé helt plötsligt? Orka tajma in uppgång, den kommer garanterat nästa vecka ändå eller imorgon. Lika bra att sitta kvar i karusellen, har inte en briljant affärsidé att trolla fram just nu eller några andra alternativ.

Nu är ju inte förlusten av inflation ens i närheten mätbar med en börskrasch. Finns absolut inget fel att sälja vid nedgång och köpa vid uppgång så länge man gör det direkt. Jag sålde av alla mina innehav på toppen, menar du att det hade varit bättre om jag åkt med 10% ner? Det är väl bara att köpa in sig igen när allt vänder och tjäna pengar istället för att kasta bort dom? Förstår inte er logik.
Citera
2022-01-28, 09:01
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Nu är ju inte förlusten av inflation ens i närheten mätbar med en börskrasch. Finns absolut inget fel att sälja vid nedgång och köpa vid uppgång så länge man gör det direkt. Jag sålde av alla mina innehav på toppen, menar du att det hade varit bättre om jag åkt med 10% ner? Det är väl bara att köpa in sig igen när allt vänder och tjäna pengar istället för att kasta bort dom? Förstår inte er logik.

Men vad ska du köpa som är bättre investering än aktier vid inflation? Mat? Bil?
Jag köper aktier i bolag jag anser spännande och tror på, och vad jag tycker aktien är värd. Om du har glaskula i handen eller duktig på att analysera grafer så har du lyckats bra om du sålde på toppen. Men jag är "småsparare" och är inte tillräckligt intresserad av att analysera grafer, jag går enbart på företags kompetens och affärsidé. Jag tänker icke sälja de aktier jag äger för att folk plötsligt tycker skiten ska ner. Har personligen mycket av portföljen i tillväxtbolag och har drabbats hårt av denna nedgång, men när det blir uppgång går det mycket snabbt. Orkar inte tajma in. Folk pratar om krasch, men vad ska folk köpa istället för aktier i dagsläget? Givetvis är det bättre att sälja vid uppgång och köpa vid nedgång om du lyckats med tajmingen.
Citera
2022-01-28, 09:01
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Vi ska ner idag igen, dumsvenne "sitter stilla i båten" som vanligt.
Citera
2022-01-28, 09:05
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Vi ska ner idag igen, dumsvenne "sitter stilla i båten" som vanligt.

Samma visa igen tyvärr. Folk är väldigt aktiva på att sälja av. Dubblering av boräntan som ekar? Folk är belånade upp till öronen i svenneland.
Citera
2022-01-28, 09:10
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Samma visa igen tyvärr. Folk är väldigt aktiva på att sälja av. Dubblering av boräntan som ekar? Folk är belånade upp till öronen i svenneland.
Jag förutspår att måndag kommer gå till historien som en av de värsta börsrasen i modern tid.
Dumsvenne är fortfarande kaxig och tror att det är rea. Konkursrea skulle det vara isåfall.
Citera
2022-01-28, 09:15
Citat:
Jag förutspår att måndag kommer gå till historien som en av de värsta börsrasen i modern tid.
Dumsvenne är fortfarande kaxig och tror att det är rea. Konkursrea skulle det vara isåfall.

Jag tror dock det vänder på måndag eller tisdag. Januari var en svart månad. Corona är bortblåst. Restriktionerna försvinner. Många bolag 30% ner. Ungefär som 2020 nedgång. Säljer man i denna fas borde man inte syssla med aktier.
Citera
2022-01-28, 09:20
Medlem
Smutzs avatar
Citat:

Så jag antar att du laddat upp med björn-warrants så att du cashar in ordentligt medan vi dumsvennar står med lång näsa?
Du har väl your money where your mouth is?
Citera
2022-01-28, 09:25
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Ja de säger ju att det stora raset kommer i maj. Tillochmed Musk sa det. Modigt att redan nu gå in och handla på sig

”Till och med Musk sa det”
Tillåt mig att skratta.
Citera
2022-01-28, 09:28
Medlem
Hur tänker alla här? Jag tycker mig har hört att kraschen ska komma i flera år men aldrig kommit. Ska man vänta eller köpa?
Citera
2022-01-28, 09:40
Citat:
Ursprungligen postat av stillfun1989
Hur tänker alla här? Jag tycker mig har hört att kraschen ska komma i flera år men aldrig kommit. Ska man vänta eller köpa?
Långsiktigt är det alltid bättre att köpa än att vara utanför.
Sen kan börsen gå ner ännu mer nu, eller bara gå upp nu. Historiskt sett kommer du tjäna pengar på din investering om du köper en stabil fond och inte behöver pengarna inom 5-10 år.

Att tajma in att sälja på toppen och köpa i botten är väldigt svårt även om det finns vissa s.k. hobbyexperter här på Flashback som påstår sig vara duktiga på det.. Det är få som bemästrar det. För gemene man blir det nästan alltid tvärtom, dvs man grips av panik vid nedgång och säljer i botten. Köper in sig när börsen går bra (eventuellt på en ny topp).

Förövrigt säger många på Flashback att bostadskraschen är nära... Det snackade man om redan för 10-20 år sen men bostadsmarknaden har bara gått upp. Kvar blir dessa stackars satar som bor i en hyresetta i Tensta som står utanför marknaden och väntar på kraschen som aldrig kommer.
Senast redigerad av fiskoega 2022-01-28 kl. 09:43.
Citera
2022-01-28, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Blandade du precis Google, Apple, Amazon, AMD och Nvidia med GME och AMC? 😂
De är populära tickers men tog bara min bevakningslista rätt av. Nästa gång ska jag sortera efter sektor och market cap för din skull 😚
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in