2021-04-10, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
HELVETE vilken bitterfitta, och då räcker detta för att förklara det hela.

Har hon ens besökt gården? Jag och min karl gjorde det för någon sommar sedan, LJUVLIGT STÄLLE.
Nu är jag förvisso uppväxt på landet och älskar lugnet, men deras gård var jättemysig.
Har bott i stan också, och det är alldeles för stressigt.

Gustav var dessutom lika flummig på riktigt som i programmet, och VAD kan möjligen dessa två reta upp folk med? Denna bitterfitta kan knappast må bra. "Jag tycker minsann landet suger, och då ska jag föra talan för alla, eftersom jag sitter på min höga jävla häst och anser mig ha rätt till det".

Hon skulle behöva andas lite landet-luft, och få rejält med kuk.

Och tack för att det fanns en alternativ väg till artikeln, som jag ändå inte orkade läsa.
Vill inte stötta aftonhorans usla journalistik.

Och om det är så jävligt på landet, stanna i stan då? Problem fucking solved?

Jag kan väl tycka att bilden av Mandelmanns är lite förljugen då det mesta av deras inkomster förmodligen bygger på SVT och turism. De är i underhållningsbranschen liksom och är inga bönder eller lantisar i den meningen.

Men kan jag klara försörjningen bor jag gärna en bit från staden, vilket jag gör idag.

Landet är ofta fattigt eller så är det många timmar i bilen till arbetet. Tråkigt att det är svårt att hitta vettiga arbeten, vissa bygder är helt under isen, men Österlen klarar sig hyffsat idag, kanske för att det bor så många med konstnärliga yrken där nere idag, i kombo med sommargäster som bidrar mycket till ekonomin.

Andra delar av landsbygden är riktigt illa på det. Res bara några mil norrut förbi Kristianstad så är det utflyttningsbygd där nästan alla industrier bommat igen. Ingen vill ha sommarstuga där och det är för långt från sandstränderna. De som bor där är gamla människor, de som inte klarade gymnasiet och inflyttade analfabeter från MENA.

Å andra sidan får du en fin villa för en mille.

Så det är skillnad på landet och landet.
Citera
2021-04-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Fast just Mandelmans är ju fejk för tv. Två gröna vågare som leker bönder. Inte heller den Danske bonnaröven lever på sin gård. Frank har ett riktigt jobb han åker till även om det tonats ner i programmet men nämndes i början av serien (nu kanske han lever på att vara tv-kändis jag har inte koll på hur det utvecklat sig).
Jag antar att ni tror att program som "förrådsfyndarna" i tv 10 är sanning. Tycker ni inte själva att det är konstigt att alla lås som klipps upp är av samma märke och modell?

Jo, jag tror en stor del av den ekonomiska planen är inkomster från DR. Bonnarövens fru jobbar fortfarande.

Det går inte att leva som självförsörjande bonde, det är helt orimligt.
Citera
2021-04-10, 19:47
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag personligen skulle kunna byta det mesta i mitt liv mot att få leva som lantisen Mandelmanns!

Min familj flyttade till landet för några år sedan för att jag skulle kunna vara hemma med barnen länge.

Och det är exakt som Mandelmanns! Vi har katt och hund, just nu har vi lamm, vi har kycklingar och höns. Varje morgon vaknar vi av soluppgången och barnen kan leka utomhus från morgon till kväll. Vi kan hämta in egna ägg till frukost och grannen säljer getost från getter som betat på ängarna precis utanför oss.

Jag kommer aldrig, aldrig flytta till stan igen. Detta är rena rama bullerbylivet. Vi plockar bären till blåbärspajerna själva och odlar allt man kan tänka sig.
Citera
2021-04-10, 20:00
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Läste idag en text av Malin Wollin gällande hur fördjävligt allt och alla är på landet. Innan vi börjar inlägget ska jag bjuda på några citat:

Länk till artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...rQzpULkwah9QYY

Alternativ bildlänk till artikel:
http://www.laddy.se/visa-bild/1118/

Så var ska vi då börja.. Det finns många frågeställningar som skulle kunna redas ut, exempelvis varför Malin har detta hat mot landsbygden, eller om det finns en genuin avundsjuka på livet som Mandelmanns lever nere i skånes glesbygd samt deras framgångar. Men framförallt skulle jag vilja ställa frågan om det faktiskt ligger någon sanning i de påståenden som riktas mot livet på glesbygden.

Jag är själv uppväxt på glesbygden. När jag var runt 25 testade jag livet i stan några år, men insåg ganska snabbt att jag längtade tillbaka till lugnet och gemenskapen som finns på landet. Malin beskriver landet som en "gödselstack, det är brunt och regnigt och geggigt och träskor." men ärligt talat, jag har aldrig någonsin upplevt det i närheten av såhär. Men vem vet, det kanske är för att jag är så van vid livet här nu? Dock är en sak säker, jag skulle aldrig vilja in i en stad och trängas med hundratusentals andra människor igen. Så vad säger ni andra? Du som aldrig bott på landet? Har du samma syn som Malin? Eller du som bor på landet, vad tänker du?
Märkligt, inte alls samma slutsats jag drog när jag läste krönikan i morse (som jag fått via budfirma från en nära vän i pappersformat eftersom jag, gud förbjude, aaaldrig skulle sjunka så lågt som att läsa ab...).
Beror väl lite på vad man klassar som landet? Har senaste 10 årsperioden både bott i tätbyggd och utanför och personligen föredrar jag utanför i och med närheten till havet.
Mocka dynga har jag aldrig riktigt vurmat för.
Citera
2021-04-10, 20:02
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Hatar också mandelmans, men vilken idiot!

Jag är uppväxt på landet och jag sket VERKLIGEN inte i omgivningar när jag var liten. Jag älskade varenda grusväg, skogsdunge och kohage.

Dock är ju hatet mot skogen och landsbygden ganska utbrett i kultur-kretsar. Det är mycket snack om att demokratin bara är möjlig i STADEN, och sånt där bullshit. Och att allt utanför tullarna är SD-träsk.

Värst är nog snacket om "mobbing-bussen". De här barnen växte helt ärligt upp med föreställningen om att det var bättre än alla andra på landet. De är därför de blev mobbade i skolan. De gick sannolikt runt och gjorde sig lustiga över att andra barn inte hade DN och hade fula gardiner. De pratade förmodligen inte ens dialekt, för deras föräldrar sa att det var töntigt. Om det förekom mobbing, så var det mer största sannolikhet kulturbarnet som var mobbaren.

Sedan kommer de upp sig i kulturvärlden, och gör filmer och böcker om hur tufft det var att växa upp i den lilla, hemska, inskränkta byn på landet. Inte en sekunds problematisering av det faktum att INGEN annan unge kände så, förutom kulturbarnet. Fy fan.
Citera
2021-04-10, 20:24
Medlem
Schmisss avatar
Detta är pudelns kärna
Och nu är hela tablån nerlusad av program som får folk att tro att min uppväxt var lamm i motljus och lindade tygstycken i håret.
Wollin har mindervärdeskomplex över sin fattiga uppväxt och tidigare bondeliv. Hennes uppväxt var inte alls som Mandelmanns. Hon var fattig och hade inga Levis som de rika hästtjejerna hade.
Hela mitt liv har jag ylat om att jag är the only gay in the village, om man med gay menar bonde och med village menar mediabranschen.
Bonde är något fult enligt Wollin. Jag kan även utläsa avundsjuka i Wollins utfall mot landsbygden och att andra var rikare.
Senast redigerad av Schmiss 2021-04-10 kl. 20:28.
Citera
2021-04-10, 20:26
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Min familj flyttade till landet för några år sedan för att jag skulle kunna vara hemma med barnen länge.

Och det är exakt som Mandelmanns! Vi har katt och hund, just nu har vi lamm, vi har kycklingar och höns. Varje morgon vaknar vi av soluppgången och barnen kan leka utomhus från morgon till kväll. Vi kan hämta in egna ägg till frukost och grannen säljer getost från getter som betat på ängarna precis utanför oss.

Jag kommer aldrig, aldrig flytta till stan igen. Detta är rena rama bullerbylivet. Vi plockar bären till blåbärspajerna själva och odlar allt man kan tänka sig.
Hur gör man, hur hittar man ett jobb där ute?
Citera
2021-04-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Hur menar du att man kan vara hemma längre med barnen om man bor på landet? Gissar att du fortfarande är mammaledig om ni vaknar av soluppgången och går ut och plockar ägg på morgonen? Jag är nyfiken bara på hur det går till för många säger att de flyttar till landet för att slippa stressen, men måste man ändå jobba heltid och tvinga sig upp varje morgon för att pendla så är det väl lika stressigt oavsett var man bor?
Citera
2021-04-10, 21:07
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babyhime
Hur menar du att man kan vara hemma längre med barnen om man bor på landet? Gissar att du fortfarande är mammaledig om ni vaknar av soluppgången och går ut och plockar ägg på morgonen? Jag är nyfiken bara på hur det går till för många säger att de flyttar till landet för att slippa stressen, men måste man ändå jobba heltid och tvinga sig upp varje morgon för att pendla så är det väl lika stressigt oavsett var man bor?

Eftersom det blir billigare än att bo i Stockholms innerstad som vi gjorde innan. På landet kan vi leva på en inkomst vilket gör att jag kan vara hemma med barnen. Men absolut så är vi lyckligt lottade och min man kan jobba mycket hemifrån och barnen har inte börjat skolan ännu. Så just nu lever vi en drömtillvaro.
Citera
2021-04-10, 21:55
Medlem
Lennart.Bladhs avatar
Lelle har läst ett flertal av hennes artiklar och dragit slutsatsen att hon är en jävla idiot.
Citera
2021-04-10, 22:30
Medlem
Gabriel Knights avatar
Malin vet att man i överenskommelsen om klimatmålet 2030 kommer att försöka att tvångsförflytta folk till megastäder och därför skriver hon och fler skribenter om hur hemskt det är ute i glesbygden för att förmå folk att snabbare flytta så att man kan skapa en megastad.

Tydligen finns planer på att Stockholms yta ska öka och absorbera Uppsala och kanske växa ända upp till Gävle. Göteborg och Malmö ska också bli sådana där megastäder.

Klaus Schwab har redan beskrivit dessa megastäder och om hur folks rörlighet ska begränsas redan i sin första bok 2017 och är ännu mer tydlig i sina senaste böcker kring PostCovid World.

Här berättar nationalekonomen Charlotta Mellander om hur man bit för bit vill tvinga folk att lämna landsbygden; genom högre skatter och sämre samhällsservice. Genom detta trick påbörjas utvecklingen till megastäderna.

https://sverigesradio.se/artikel/6955948

Citat:
– Budgetmässigt kommer inte hela Sverige leva för det skulle kosta ofantligt mycket om hela Sverige skulle leva med samma villkor överallt.
Samtidigt som samhällsservicen är bättre i större städer än i glesbygden så är det oftare högre skatt i glesbygdskommunerna än i de kommuner som har högre befolkningstäthet. Man kan tycka att det vore rättvist om det var tvärtom men det beror på hur man definierar rättvisa.
– En definition av rättvisa skulle ju vara det, en annan definition skulle kunna vara att man gör större satsningar där man når många gånger fler människor som kan beröras av de här satsningarna, säger Charlotta Mellander.
Charlotta Mellander poängterar att det inte finns någon riktigt rättvisa när det kommer till regional utveckling och att politikerna borde bli tydligare med det, men det är inte helt oproblematiskt.
– Idag vore det ett politiskt självmord att säga att hela Sverige inte ska leva eftersom man har sagt det så länge, säger Charlotta Mellander.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2021-04-10 kl. 22:38.
Citera
2021-04-10, 23:46
Medlem
Ganska kul med storstadstokar som hatar landsbyggden. Det är nämligen endast landsbygden, skog och åkermark, som är svenskens framtida boplats. Städerna är enkom för de mångkulturella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in