• 1
  • 2
2021-04-10, 11:21
Medlem
Läste idag en text av Malin Wollin gällande hur fördjävligt allt och alla är på landet. Innan vi börjar inlägget ska jag bjuda på några citat:
Citat:
Det finns ingenting. Ingenting, som provocerar mig så mycket som Mandelmanns.
Och då har jag nog aldrig sett ett avsnitt i sin helhet.
Citat:
Du föds där för att dina föräldrar bor där. Du åker mobbarbussen till närmsta skola som ligger långt borta. Du ser inte att naturen du bor i är vacker eftersom du är ett barn och barn skiter i omgivningar.
Vet ni vad landet är? Landet är en gödselstack, det är brunt och regnigt och geggigt och träskor.
Citat:
Jag vill att alla som mår dåligt över att deras liv inte är vackert på Österlen ska veta att livet på landet är väldigt lite hemsnickrade spaljéer och väldigt mycket hämta potatis i jordkällaren trots att det sitter fem testosteronstinna kärrspindlar i östra takhörnet. Kan vi snälla äta ris i dag?

Länk till artikel:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...rQzpULkwah9QYY

Alternativ bildlänk till artikel:
http://www.laddy.se/visa-bild/1118/

Så var ska vi då börja.. Det finns många frågeställningar som skulle kunna redas ut, exempelvis varför Malin har detta hat mot landsbygden, eller om det finns en genuin avundsjuka på livet som Mandelmanns lever nere i skånes glesbygd samt deras framgångar. Men framförallt skulle jag vilja ställa frågan om det faktiskt ligger någon sanning i de påståenden som riktas mot livet på glesbygden.

Jag är själv uppväxt på glesbygden. När jag var runt 25 testade jag livet i stan några år, men insåg ganska snabbt att jag längtade tillbaka till lugnet och gemenskapen som finns på landet. Malin beskriver landet som en "gödselstack, det är brunt och regnigt och geggigt och träskor." men ärligt talat, jag har aldrig någonsin upplevt det i närheten av såhär. Men vem vet, det kanske är för att jag är så van vid livet här nu? Dock är en sak säker, jag skulle aldrig vilja in i en stad och trängas med hundratusentals andra människor igen. Så vad säger ni andra? Du som aldrig bott på landet? Har du samma syn som Malin? Eller du som bor på landet, vad tänker du?
Citera
2021-04-10, 11:25
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Läste idag en text av Malin Wollin gällande hur fördjävligt allt och alla är på landet. Innan vi börjar inlägget ska jag bjuda på några citat:

Länk till artikel:

Så var ska vi då börja.. Det finns många frågeställningar som skulle kunna redas ut, exempelvis varför Malin har detta hat mot landsbygden, eller om det finns en genuin avundsjuka på livet som Mandelmanns lever nere i skånes glesbygd samt deras framgångar. Men framförallt skulle jag vilja ställa frågan om det faktiskt ligger någon sanning i de påståenden som riktas mot livet på glesbygden.

Jag är själv uppväxt på glesbygden. När jag var runt 25 testade jag livet i stan några år, men insåg ganska snabbt att jag längtade tillbaka till lugnet och gemenskapen som finns på landet. Malin beskriver landet som en "gödselstack, det är brunt och regnigt och geggigt och träskor." men ärligt talat, jag har aldrig någonsin upplevt det i närheten av såhär. Men vem vet, det kanske är för att jag är så van vid livet här nu? Dock är en sak säker, jag skulle aldrig vilja in i en stad och trängas med hundratusentals andra människor igen. Så vad säger ni andra? Du som aldrig bott på landet? Har du samma syn som Malin? Eller du som bor på landet, vad tänker du?

HELVETE vilken bitterfitta, och då räcker detta för att förklara det hela.

Har hon ens besökt gården? Jag och min karl gjorde det för någon sommar sedan, LJUVLIGT STÄLLE.
Nu är jag förvisso uppväxt på landet och älskar lugnet, men deras gård var jättemysig.
Har bott i stan också, och det är alldeles för stressigt.

Gustav var dessutom lika flummig på riktigt som i programmet, och VAD kan möjligen dessa två reta upp folk med? Denna bitterfitta kan knappast må bra. "Jag tycker minsann landet suger, och då ska jag föra talan för alla, eftersom jag sitter på min höga jävla häst och anser mig ha rätt till det".

Hon skulle behöva andas lite landet-luft, och få rejält med kuk.

Och tack för att det fanns en alternativ väg till artikeln, som jag ändå inte orkade läsa.
Vill inte stötta aftonhorans usla journalistik.

Och om det är så jävligt på landet, stanna i stan då? Problem fucking solved?
Citera
2021-04-10, 11:30
Medlem
sommarlovs avatar
Jag personligen skulle kunna byta det mesta i mitt liv mot att få leva som lantisen Mandelmanns!
Citera
2021-04-10, 11:31
He. Börjar nästan tycka om Mandelmannen nu bara för att det triggar journalister som denna så pass att många människor faktiskt kan se det fina med landsbygden.

A för skabbiga miljonprogram nedlusat av kriminalitet, pundare och socfall är ju så mycket fräschare. Får ju inte alls klaustrofobi och dödspanikångest varje dag utav dessa gigantiska skokartonger i betong uppställda på högkant. Inte alls då.
Senast redigerad av torstenferdinand 2021-04-10 kl. 11:34.
Citera
2021-04-10, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska

Länk till artikel:

Jag har båda bitarna. Född och uppvuxen i en storstad, som sedan flyttade ut på landet som vuxen. Nu med facit i handen så få de dra ut mig med fötterna före om jag ska lämna min by. Aldrig mer en storstad för att bo i, räcker med att arbeta i den.

Så ja, hon är avundsjuk!
Citera
2021-04-10, 12:34
Medlem
Ni som gnäller här i tråden, har ni ens läst krönikan som länkats eller gick ni på utdraget som citerades? Självklart presenteras en idealiserad bild av landet i programmet som stockholmare gärna har. Livet som självförsörjande bonde är otroligt hårt arbete och inte alls lika romantiskt som storstadsbor föreställer sig.

Känns lite som ni som kallar henne bitter saknar förmågan att läsa mellan raderna (om ni läst artikeln alls).
Citera
2021-04-10, 12:34
Medlem
Klas-Vegass avatar
Fast just Mandelmans är ju fejk för tv. Två gröna vågare som leker bönder. Inte heller den Danske bonnaröven lever på sin gård. Frank har ett riktigt jobb han åker till även om det tonats ner i programmet men nämndes i början av serien (nu kanske han lever på att vara tv-kändis jag har inte koll på hur det utvecklat sig).
Jag antar att ni tror att program som "förrådsfyndarna" i tv 10 är sanning. Tycker ni inte själva att det är konstigt att alla lås som klipps upp är av samma märke och modell?
Citera
2021-04-10, 12:47
Medlem
S.O.Stolps avatar
Njae, det hon menar är att ingen lever som Mandelmannarna i verkligheten. Och det är ju sant. TV-programmet skildrar ju ett tokroligt paradis med gulliga lamm och en glad tant och en skojig gubbe.

Men det kunde man ju räkna ut själv. Självklart är det brunt och regnigt och geggigt och träskor runt hörnet. Ingen trodde väl på riktigt att livet på landet alltid är som hos Mandelkubbarna?
Citera
2021-04-10, 13:07
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
Ni som gnäller här i tråden, har ni ens läst krönikan som länkats eller gick ni på utdraget som citerades? Självklart presenteras en idealiserad bild av landet i programmet som stockholmare gärna har. Livet som självförsörjande bonde är otroligt hårt arbete och inte alls lika romantiskt som storstadsbor föreställer sig.

Känns lite som ni som kallar henne bitter saknar förmågan att läsa mellan raderna (om ni läst artikeln alls).

Så är det ju så klart och därför jag aldrig gillat programmet ifråga.

Däremot tycker jag man kan få ställa sig frågandes till varför krönikören i detta fall blir triggad så pass att denne väljer att skriva en krönika där hon målar upp en helt annan fast fortfarande helt onyanserad bild utav landsbygden som något sorts Mordor istället. Det är i själva verket bara myntets andra sida.
Citera
2021-04-10, 13:54
Medlem
Klas-Vegass avatar
Skåne har dock ett enormt plus om man vill bo på landet. Åkrar tar vid direkt där husen slutar. Inte så konstigt då all bebyggelse står på gammal åkermark. Man kan alltså bo på riktiga landet med all kommunal service inom några kilometer.
Citera
2021-04-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Njae, det hon menar är att ingen lever som Mandelmannarna i verkligheten. Och det är ju sant. TV-programmet skildrar ju ett tokroligt paradis med gulliga lamm och en glad tant och en skojig gubbe.

Men det kunde man ju räkna ut själv. Självklart är det brunt och regnigt och geggigt och träskor runt hörnet. Ingen trodde väl på riktigt att livet på landet alltid är som hos Mandelkubbarna?
Jag bor i Härjedalen. Kan säga att jag känner ca 25 familjer som bor & lever EXAKT som Mandelmanns, förutom tv-biten. Inte ett dugg ovanligt eller konstigt.
Citera
2021-04-10, 19:41
Medlem
Cameltotems avatar
Programmet är dock fejk. Bönder lever inte ett sånt liv och de kan inte ta hand om den stora gården på två pers, de har en hel drös med anställda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in