Citat:
Ursprungligen postat av
Yayoi
Dåligt påläst kan du vara själv. Du maskar bort massvis med fakta här igen. Vaddå nog ville dölja? Frankrike stoppade ju en massaker där på civila.
Jag kommenterade bara det du sa som var fel, som att NATO inte skulle ha deltagit i kriget mot Libyen.
Vad gäller detta med att "stoppa en massaker" så är det krigsherrarnas favoritsvepskäl när de ska ut och kriga. Så har det varit ända sedan korstågen. Så var det i NATO:s angreppskrig mot Serbien 1999 (Kosovokriget) där man trumpetade ut att det pågick ett folkmord med dödsmarscher och utrotningsläger för albaner.
Sanningen, som vi vet i efterhand, var att hundratals civila dödats på bägge sidor i ett grymt inbördeskrig, men dödsmarscherna var lika påhittade som historien om hur Saddams soldater slet för tidigt födda bebisar ur kuvöserna på sjukhusen i Kuwait (en rövarhistoria som hjälpte till att skapa opinion för det första Irakkriget).
Citat:
Ursprungligen postat av
Yayoi
Sarkozy var beredd att ingripa trots att Frankrike förlorade affärsmässigt på det.
Att Sarkozy var beredd att "ingripa" mot Gadaffi trots att Frankrike förlorade på det affärsmässigt var kanske inte så konstigt om han själv slapp betala tillbaka de 50 miljoner euro han påstods ha fått i kampanjstöd från Gadaffi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Yayoi
Först var det USA:s angrepp nu är det Frankrikes?
Kriget var Sarkozys idé, men sedan tog NATO över och då var USA naturligtvis inblandat. USA skulle om jag minns rätt även ha deltagit inom ramen för Sarkozys "coalition of the willing", men nu blev det alltså NATO:s krig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Yayoi
Hatar du alla liberala demokratier?
Nej, men jag hatar krigshetsande fascister som skränar om att de ska försvara "liberal demokrati".
Citat:
Ursprungligen postat av
Yayoi
Ja islamofober är Flashback fullt av liksom antisemiter. Men du ser ju det som enstaka individer och isolerar ändå problemet till Jomshof. Inget problem att hans väljare utgör en hel rörelse?
Man brukar säga att en fisk ruttnar från huvudet. Därför bör man börja rensa där.