Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Fryser det som går att frysa. Grönsaker ersätts av dito konserver om det kniper. Har alltid en reserv av konserver hemma. Och mejeriprodukter håller faktiskt längre än man tror i kylen. Fast är jag i stan så händer det ibland att jag kompletterar det erkänns.
Enda problemet ibland är att man fått väldigt dåliga datum.
Fick ex. tacobröd som inte ens är en färskvara, som datumet gick ut dagen efter att matbilen kom med sakerna. Fyra dagar senare så var brödet mögligt. (Misstänker dock att det måste varit hål i vakum-förpackningen). Reklamerade och fick tillbka pengarna.
Samma hände med köttfärs en gång, sista förbrukningsdaden samma dag som matbilen kom. Så fick göra om min matlista och äta /frysa direkt.
Tror dock att personalen har slarvat, för ibland när jag hämtat i butik så har de bytt till ett dyrare märke och sagt att de bytt för datumen var dåliga, och då har ju fått betala det billigare priset.
Men det är ju klart, de med sista förbrukningsdag brukar vara köttfärs, råkorv eller färsk kyckling. Frysa går bra för alla de produkterna. Och kyckling kan med fördel köpas redan fryst.
Andra saker har ju bäst före, vilket är en uppskattning. Ex. mot kylskåp med 8 grader C. Sänkar man temperaturen till 5 grader C, så håller sakerna mycket längre.
Ägg är ju inte ens en kylvara, datumet är för rumstemperatur. Blir flera månader extra i kylskåp.