2021-04-12, 11:17
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Fryser det som går att frysa. Grönsaker ersätts av dito konserver om det kniper. Har alltid en reserv av konserver hemma. Och mejeriprodukter håller faktiskt längre än man tror i kylen. Fast är jag i stan så händer det ibland att jag kompletterar det erkänns.

Enda problemet ibland är att man fått väldigt dåliga datum.

Fick ex. tacobröd som inte ens är en färskvara, som datumet gick ut dagen efter att matbilen kom med sakerna. Fyra dagar senare så var brödet mögligt. (Misstänker dock att det måste varit hål i vakum-förpackningen). Reklamerade och fick tillbka pengarna.

Samma hände med köttfärs en gång, sista förbrukningsdaden samma dag som matbilen kom. Så fick göra om min matlista och äta /frysa direkt.

Tror dock att personalen har slarvat, för ibland när jag hämtat i butik så har de bytt till ett dyrare märke och sagt att de bytt för datumen var dåliga, och då har ju fått betala det billigare priset.

Men det är ju klart, de med sista förbrukningsdag brukar vara köttfärs, råkorv eller färsk kyckling. Frysa går bra för alla de produkterna. Och kyckling kan med fördel köpas redan fryst.

Andra saker har ju bäst före, vilket är en uppskattning. Ex. mot kylskåp med 8 grader C. Sänkar man temperaturen till 5 grader C, så håller sakerna mycket längre.

Ägg är ju inte ens en kylvara, datumet är för rumstemperatur. Blir flera månader extra i kylskåp.
Citera
2021-04-22, 23:58
Medlem
ICA solklart bäst där jag bor. Detta enbart för att de är ensamma om att erbjuda hemleverans. Willys har så man kan hämta hos dem färdigplockat, COOP och Lidl tror jag inte ens erbjuder detta.
OT! COOP är för övrigt den klart bästa affären och absolut inte dyrare än ICA.
Citera
2021-04-23, 09:56
Medlem
Föredrar Mathem istället för att gynna oligopolen Ica, Coop och Axfood. Dessutom får jag ett helt annat sortiment att välja på hos Mathem än det som Oligopolen erbjuder.
Citera
2021-04-23, 17:48
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Föredrar Mathem istället för att gynna oligopolen Ica, Coop och Axfood. Dessutom får jag ett helt annat sortiment att välja på hos Mathem än det som Oligopolen erbjuder.

Mathem har vad jag förstår idag Bergendahls som huvudgrossist sedan de bytte ifrån Axfood.

Så sortimentet borde vara liknande som Citygross/matrebellerna?
Citera
2021-04-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Mathem har vad jag förstår idag Bergendahls som huvudgrossist sedan de bytte ifrån Axfood.

Så sortimentet borde vara liknande som Citygross/matrebellerna?
Stämmer att de har Bergendahl som grossist.

Har aldrig varit inne eller sett ngn Citygross/matrebellerna butik så jag känner inte till dessa butikers sortiment.
Det jag har märkt hos Mathem i alla fall är att de har många varor ifrån gårdar/företag som kommer ifrån Gotland. Givetvis finns alla de andra kända mat/dryckes märkena också på Mathem men när man söker efter ngt annat än det gamla vanliga så finns det av någon konstig anledning många gotländska leverantörer hos Mathem.
Citera
2021-04-23, 23:36
Medlem
Det finns nog inte något rätt svar utan beror på vad man skall handla då sortimenten varierar och hur mycket man skall handla för, med mera.
Citera
2021-05-01, 01:09
Medlem
Ica verkar bäst i mitt område gott om tider mycket och välja och låg fraktkostnad.
Citera
2022-07-20, 05:34
Medlem
Jahbrahs avatar
Någon som har tips på bäst ställe att handla från utlandet? Vill beställa mat till fattigpensionär, men bor utomlands och har gett upp allt med Sverige...Har BankID dock. Men äckel-ICA vill inte godta kort utfärdade i utlandet. Willys och Coop går inte ens at komma in på härifrån. Mathem funkar såklart, dubbla priset på allt. Något annat?
Citera
2022-09-14, 03:38
Medlem
jag tycker ica bäst men hemköp och willys lika bra beror på vilka märken man vill ha, priser på frakt och varor skiljer sig också lite så klart men bättre handla närmaste om man måste tillbaks med något eller glömt köpa allt.
Citera
2025-05-29, 16:16
Medlem
Mathem tycker jag är bäst. Lite orolig om de finns kvar om några år. Nån som sitter på fakta?
Citera
2025-05-31, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destroyer911
Mathem tycker jag är bäst. Lite orolig om de finns kvar om några år. Nån som sitter på fakta?
De siktar på lönsamhet under 2026. Men ytterligare 100 pers får lämna. Hoppas det löser sig.
Citera
2025-05-31, 16:29
Medlem
Mathem för mig. Gillar att de började med kartonger istället för kassar. Men många klagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in