2021-04-09, 10:23
Medlem
miikoss avatar
Har provat ICA och Coop.

ICA Maxi här tar 0 kr i packavgift. 129 kr för frakt. Dock så är inte priserna samma på weben som i butiken. Jag gjorde en beställning och besökte butiken samma dag för att kolla priser. Samtliga varor som jag hade köpt hade ett prispåslag på 3 kr per vara Online. Jag beställde 50 varor så "indirekta packkostnaden" blir ju då 150 kr plus 129 kr frakt.

Beställningen på Ica kan krångla om man har fel webläsare, kan ta flera minuter att öppna en kategori för att titta på varor. Någon gång så vägrades jag fylla i kortuppgifter innan jag bytte webläsare.

Ica har dock stort sortiment online, även andra saker än mat.

Svårt att hitta tider, Ica är populärt och leveranstiderna blir bokade lätt.

Coop. 0 kr packavgift. 49 kr frakt. Samma priser i butiken som online.

Coop är bäst i längden här, prismässigt så ligger Coop på samma priser som Ica Maxis butikpris eller någon krona mindre. Men då ICAs frakt är dyrare och butikens system med prispåslag på nätet, gör ju så att Coop hade kunnat haft mycket större marginaler och ändå varit billigare för mig.

Coop har också stort sortiment, men inte lika stort som Ica Maxi.
Beställningen på Coop är smidig, ibland så krånglar dock sidan trots att man lägger varor i korgen, så får man en popup att man inte rört något på sidan på 20 minuter och så måste man välja en ny leveranstid.

Coop har ofta tider för morgondagen, eller i alla fall två dagar framåt.

Har aldrig provat någon annan ICA butik eller hemköp osv.
Senast redigerad av miikos 2021-04-09 kl. 10:32.
Citera
2021-04-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svart-Skalle
Tack för svar. Med tanke på det du säger så låter inte Citygross som ett alternativ för mig. Gillar inte plock och fraktkostnaden på 98:-, där är i så fall ICA bättre med sina 49:-. Och jag gissar att Citygross inte är så mycket billigare än ICA på varorna, men jag ska ändå kika i deras onlinebutik.
Jag upplever att Citygross är billigare än ICA, de har dock inte alltid samma märken. De kan hålla lägre priser då de ofta har sina butiker lite längre från centrum och kollektivtrafik.
Citera
2021-04-09, 10:34
Medlem
Svart-Skalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Har provat ICA och Coop.

ICA Maxi här tar 0 kr i packavgift. 129 kr för frakt. Dock så är inte priserna samma på weben som i butiken. Jag gjorde en beställning och besökte butiken samma dag för att kolla priser. Samtliga varor som jag hade köpt hade ett prispåslag på 3 kr per vara Online. Jag beställde 50 varor så "indirekta packkostnaden" blir ju då 150 kr plus 129 kr frakt.

Beställningen på Ica kan krångla om man har fel webläsare, kan ta flera minuter att öppna en kategori för att titta på varor. Någon gång så vägrades jag fylla i kortuppgifter innan jag bytte webläsare.

Ica har dock stort sortiment online, även andra saker än mat.

Svårt att hitta tider, Ica är populärt och leveranstiderna blir bokade lätt.

Coop. 0 kr packavgift. 49 kr frakt. Samma priser i butiken som online.

Coop är bäst i längden här, prismässigt så ligger Coop på samma priser som Ica Maxis butikpris eller någon krona mindre. Men då ICAs frakt är dyrare och butikens system med prispåslag på nätet, gör ju så att Coop hade kunnat haft mycket större marginaler och ändå varit billigare för mig.

Coop har också stort sortiment, men inte lika stort som Ica Maxi.
Beställningen på Coop är smidig, ibland så krånglar dock sidan trots att man lägger varor i korgen, så får man en popup att man inte rört något på sidan på 20 minuter och så måste man välja en ny leveranstid.

Coop har ofta tider för morgondagen, eller i alla fall två dagar framåt.

Har aldrig provat någon annan ICA butik eller hemköp osv.

Intressant att Coop har samma priser online som i butik. De är i så fall ensamma om det då alla andra butiker gör påslag i onlinebutiken. Deras 49:- för plock och frakt är också rimligt. Jag kommer göra ett testköp på Coop. Tack för info.
Senast redigerad av Svart-Skalle 2021-04-09 kl. 10:38.
Citera
2021-04-09, 10:35
Medlem
Svart-Skalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag upplever att Citygross är billigare än ICA, de har dock inte alltid samma märken. De kan hålla lägre priser då de ofta har sina butiker lite längre från centrum och kollektivtrafik.

Tack för info.
Citera
2021-04-09, 10:37
Medlem
miikoss avatar
Har också provat att beställa och hämta i butik en gång innan jul, då alla tider för hemleverans var bokade.

ICA. Man hämtade vid pantrummet. Finns en telefon att ringa efter personelen, de svarade ej där. Så fick gå och leta på någon och säga att vi skulle hämta mat. Tog 15 minuter sedan så kom någon. Inte skärskilt effektivt.

Coop. Man skickar sms är man kommer med bilen, sedan så går man in till disken. Personelen kom med sakerna till disken precis när jag kom in. Smidig lösning.

Icas lösning är väl också smidig, men det gäller ju att personalen finns på plats och faktiskt vill sköta om pantrummet och matutlämningen.

Men det är nog ganska butikspecefikt. Har ju sett andra Ica och coop butiker där personalen kommer ut med maten till bilen.
Senast redigerad av miikos 2021-04-09 kl. 10:39.
Citera
2021-04-09, 10:45
Medlem
Svart-Skalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Har också provat att beställa och hämta i butik en gång innan jul, då alla tider för hemleverans var bokade.

ICA. Man hämtade vid pantrummet. Finns en telefon att ringa efter personelen, de svarade ej där. Så fick gå och leta på någon och säga att vi skulle hämta mat. Tog 15 minuter sedan så kom någon. Inte skärskilt effektivt.

Coop. Man skickar sms är man kommer med bilen, sedan så går man in till disken. Personelen kom med sakerna till disken precis när jag kom in. Smidig lösning.

Icas lösning är väl också smidig, men det gäller ju att personalen finns på plats och faktiskt vill sköta om pantrummet och matutlämningen.

Men det är nog ganska butikspecefikt. Har ju sett andra Ica och coop butiker där personalen kommer ut med maten till bilen.

Bra att veta. Jag har dock ingen bil just nu så jag måste välja hemleverans. Men du har övertygat mig om att prova Coop, så det blir dom vid nästa köptillfälle. Gillar att de håller samma pris online som i butik.
Citera
2021-04-09, 13:29
Medlem
Bor på vischan och avänder COOP som min matvaruleverantör. Beställer för två veckor i stöten och det funkar perfekt. Varorna levereras till ytterdörren, bar att bära in. Dessutom är upplägget för att beställa olika varor på hemsidan lättbegripligt. Kostnad hemleverans 99 kr vilket är ungefär vad det kostar mig att ta bilen till stormarknaden.
Ica eller hemköp levererar inte till mitt postnummer så ICA har förlorat mig som storkund.
Citera
2021-04-09, 15:46
Medlem
towbs avatar
Citat:
Har inte provat mat.se eller coop än. Kan komma att ge båda en chans med minst ett köp var för att se ifall de tilltalar mig.

Ang. tidseffektivitet så tycker jag nästan tvärtom. Det går fort för mig att bestämma vad jag vill ha. Andra fördelar är att jag inte spontanhandlar så som jag gör när jag väl står i butiken, och handlar därmed mer än planerat. Dessutom tycker jag att det faktiskt är mindre tidseffektivt samt dyrare att ha egen bil, åka till affären, snurra runt i butiken och leta varor i 40 minuter, stå och vänta i kö i kassan, lasta på varorna i bilen, åka hem, lasta av hemma.

Samt i dessa tider så undviker jag corona-sjuka människor på detta sätt.

Men förstås, bor man som du nån minut från en butik så är det en annan sak.
Det var kanske spontanhandlandet jag saknade mest efter att ha handlat nästan bara online i närmare två år. Blev rätt tråkigt tyckte jag. Slutade väl av ekonomiska skäl mest, blev ensam och det blev jobbigt att plocka ihop till fri frakt och komma på vad jag behövde över tid osv.

Men måste säga att en gång fick jag en ordentlig bonuslåda från coop som man fick om man hade handlat där mycket över en viss tidsperiod. Lådan innehöll varor till ett värde av 200 kr tror jag. Lite nya produkter av olika slag, mest godsaker, lite läskburkar, tror det var coca-cola som hade en cola med smak av mango bland annat. Smakade ju skit, men uppskattar ändå att jag fick den!
Citera
2021-04-09, 15:49
Medlem
Svart-Skalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Det var kanske spontanhandlandet jag saknade mest efter att ha handlat nästan bara online i närmare två år. Blev rätt tråkigt tyckte jag. Slutade väl av ekonomiska skäl mest, blev ensam och det blev jobbigt att plocka ihop till fri frakt och komma på vad jag behövde över tid osv.

Men måste säga att en gång fick jag en ordentlig bonuslåda från coop som man fick om man hade handlat där mycket över en viss tidsperiod. Lådan innehöll varor till ett värde av 200 kr tror jag. Lite nya produkter av olika slag, mest godsaker, lite läskburkar, tror det var coca-cola som hade en cola med smak av mango bland annat. Smakade ju skit, men uppskattar ändå att jag fick den!

Sånt är ju kul iofs. Presenter är aldrig fel. Du påminde mig om tiden då jag handlade mycket på mathem (som är dyra). Ibland hände det att de kunde skicka med ett litet smakprovspaket på något nytt. Tror jag fick det en 3-4 gånger iaf. Alltid trevligt med positiva överraskningar.
Citera
2021-04-09, 15:53
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaschbacks
Matsmart har billig mat. Det verkar dock inte som att det går att beställa därifrån...

Citat:
Har kikat på Matsmart men verkar mest vara godis och snacks. Väldigt smalt sortiment så dom går bort.
Matsmart (bunkrar grymt prisvärda fynd), och Coop är den kombo som fungerar för mig. Hemleverans då. Bor i Stockholm. Toppar upp med shopping i butik någon gång per vecka.
Citera
2021-04-10, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Bor på vischan och avänder COOP som min matvaruleverantör. Beställer för två veckor i stöten och det funkar perfekt. Varorna levereras till ytterdörren, bar att bära in. Dessutom är upplägget för att beställa olika varor på hemsidan lättbegripligt. Kostnad hemleverans 99 kr vilket är ungefär vad det kostar mig att ta bilen till stormarknaden.
Ica eller hemköp levererar inte till mitt postnummer så ICA har förlorat mig som storkund.

Hur är upplägget med färska varor om du bara beställer varannan vecka?
Citera
2021-04-12, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Hur är upplägget med färska varor om du bara beställer varannan vecka?
Fryser det som går att frysa. Grönsaker ersätts av dito konserver om det kniper. Har alltid en reserv av konserver hemma. Och mejeriprodukter håller faktiskt längre än man tror i kylen. Fast är jag i stan så händer det ibland att jag kompletterar det erkänns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in