• 1
  • 2
2021-04-08, 23:27
Medlem
Svart-Skalles avatar
Hej,

Jag är ute efter tips för att hitta den "bästa" matvarubutiken online. Jag handlar all mat online numera och får den hemlevererad. Så jag försöker väl optimera mina utgifter och samtidigt öka min nöjdhet, för den är inte helt hundra. Har testat på de flesta butiker antar jag och vad jag har kommit fram till är t.ex. följande:

* Mathem är ganska dyra men de tar å andra sidan ingen plock- och fraktavgift vilket ger en skön men ändå en falsk känsla av att slippa påslag. Bra leveranstider.

* Hemköp är en mittemellan-butik prismässigt och har tidigare tagit 49:- i plock- och frakt. Numera ser det ut som att de höjt priset till 79:- men bra leveranstider.

* Willys verkar vara billigast på varorna vilket jag älskar men de tar 149:- extra för plock- och frakt vilket jag avskyr, för här är de dyrast. Bra leveranstider.

* ICA ligger kanske prismässigt runt Hemköps priser men tar normalt vad jag har sett 49:- för plock- och frakt. Har även noterat att fraktpriset kan skilja mellan butiker. Långa leveranstider dock, dvs jag behöver beställa en vecka i förväg, för tiderna är ofta slut den veckan jag lägger min beställning, även om det sker på en måndag.

Jag är egentligen inte helnöjd med någon utan byter lite då och då beroende på hur de har skött sig på den senaste leveransen. Så min fråga till er är: Har ni hittat någon favorit som är sjukt bra? Eller vilken av butikerna får bäst bedömning enligt era erfarenheter gällande:

* Sortiment
* Färskhet på varor som t.ex. bröd, frukt, grönsaker, kött, mejerier mm.
* Pris på varor (billigast)
* Leveranstider
* Kyl- och fryshållning i bilen
* Billig plock- och frakt alt. ingen kostnad
* Smidighet i beställning, betalning och kundnöjdhet när ni varit i kontakt med butiken/supporten
* Valfri punkt som ni vill tillägga...

Jag lägger som sagt mycket pengar på onlinehandel i matvarubutiker och vill såklart gärna få mest valuta för pengarna samtidigt som jag också vill känna mig nöjd med kvalitén.
Senast redigerad av Svart-Skalle 2021-04-08 kl. 23:29.
Citera
2021-04-08, 23:33
Medlem
Matsmart har billig mat. Det verkar dock inte som att det går att beställa därifrån...
Citera
2021-04-08, 23:36
Medlem
Svart-Skalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaschbacks
Matsmart har billig mat. Det verkar dock inte som att det går att beställa därifrån...

Har kikat på Matsmart men verkar mest vara godis och snacks. Väldigt smalt sortiment så dom går bort.
Citera
2021-04-08, 23:37
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Jag bestälde precis därifrån. Helvete vad billiga bars dem hade. Köpte hem 5 lådor för 100kr. Varje låda innehåller 24 bars med 20 gram protein. Fanns billig saft där också. 7,5 dl koncentrerad saft som du blandar 1+9. 75 öre per liter. Matsmart är väldigt bra. Sen ett plus för miljöaspekten också.
Citera
2021-04-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Jag bestälde precis därifrån. Helvete vad billiga bars dem hade. Köpte hem 5 lådor för 100kr. Varje låda innehåller 24 bars med 20 gram protein. Fanns billig saft där också. 7,5 dl koncentrerad saft som du blandar 1+9. 75 öre per liter. Matsmart är väldigt bra. Sen ett plus för miljöaspekten också.
Det kommer inte upp något där jag kan slutföra beställningen. Kanske inte funkar via mobilen?
Citera
2021-04-09, 02:06
Medlem
towbs avatar
Har handlat från mathem, mat.se, hemköp och Coop. Från början mest hemköp sen mest Coop, de andra två är för dyra men mycket bättre leveranstider till mig så det fick gå ibland.

Tycker nog Coop var bäst, lite bättre kvalitet på varorna.

Handlar inte online längre, orkar inte planera veckan i sån detalj, det är inte tidseffektivt att sitta och söka upp en vara i taget och klicka i hur många man ska ha, om man inte kommer på vad något heter så är det kört. Allt för ofta man inte får det man beställt för det var slut. Bor en minut från en välsorterad Ica så minsta lilla hinder gör det osmidigt för min del.
Citera
2021-04-09, 02:33
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Det kommer inte upp något där jag kan slutföra beställningen. Kanske inte funkar via mobilen?
Jag kan beställa genom mobilen. Men du behöver mobilt bank id för att slutföra köpet. Sen så behöver du köpa för mist 250kr
Citera
2021-04-09, 02:36
Medlem
radarpars avatar
Gjorde en snabb matkasse med mina vanliga produkter, minus grönsaker som jag inte pallade på matspar.se. COOP blev billigast ink frakt, men utan var det willys. Så om man gör en rejäl storhandling så blir willys billigast.

Men tror jag skulle få en likvärdig kasse för under 500 på Lidl.

https://www.bildtagg.se/bild/fab2c9fd4zozn69i2j95a8l2
Citera
2021-04-09, 07:00
Medlem
Vi handlar numera allra oftast på Citygross, de har de flesta av de varor vi behöver. De tar 49:- i plockavgift samt 49:- för hemleverans. Vi åker oftast och hämtar vid deras utlämning så leveransavgiften slipper vi. Tyvärr är deras onlineshop inte direkt lättnavigerad, svårt att hitta rätt produkt och hela deras sortiment finns inte tillgängligt online. Deras sortiment innehåller inte så mycket ”fin” mat, där är ICA bättre, där handlar vi inför storhelger och när vi väntar gäster. ICA har också den tekniskt bästa tekniken på sin shop tycker jag.
Citera
2021-04-09, 09:53
Medlem
Svart-Skalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Har handlat från mathem, mat.se, hemköp och Coop. Från början mest hemköp sen mest Coop, de andra två är för dyra men mycket bättre leveranstider till mig så det fick gå ibland.

Tycker nog Coop var bäst, lite bättre kvalitet på varorna.

Handlar inte online längre, orkar inte planera veckan i sån detalj, det är inte tidseffektivt att sitta och söka upp en vara i taget och klicka i hur många man ska ha, om man inte kommer på vad något heter så är det kört. Allt för ofta man inte får det man beställt för det var slut. Bor en minut från en välsorterad Ica så minsta lilla hinder gör det osmidigt för min del.

Har inte provat mat.se eller coop än. Kan komma att ge båda en chans med minst ett köp var för att se ifall de tilltalar mig.

Ang. tidseffektivitet så tycker jag nästan tvärtom. Det går fort för mig att bestämma vad jag vill ha. Andra fördelar är att jag inte spontanhandlar så som jag gör när jag väl står i butiken, och handlar därmed mer än planerat. Dessutom tycker jag att det faktiskt är mindre tidseffektivt samt dyrare att ha egen bil, åka till affären, snurra runt i butiken och leta varor i 40 minuter, stå och vänta i kö i kassan, lasta på varorna i bilen, åka hem, lasta av hemma.

Samt i dessa tider så undviker jag corona-sjuka människor på detta sätt.

Men förstås, bor man som du nån minut från en butik så är det en annan sak.
Citera
2021-04-09, 09:55
Medlem
Svart-Skalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Gjorde en snabb matkasse med mina vanliga produkter, minus grönsaker som jag inte pallade på matspar.se. COOP blev billigast ink frakt, men utan var det willys. Så om man gör en rejäl storhandling så blir willys billigast.

Men tror jag skulle få en likvärdig kasse för under 500 på Lidl.

https://www.bildtagg.se/bild/fab2c9fd4zozn69i2j95a8l2

Intressant att Coop låg bra till, jag ska testa dom. Willys blir som du säger billigast om man verkligen storhandlar ordentligt.
Citera
2021-04-09, 10:00
Medlem
Svart-Skalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Vi handlar numera allra oftast på Citygross, de har de flesta av de varor vi behöver. De tar 49:- i plockavgift samt 49:- för hemleverans. Vi åker oftast och hämtar vid deras utlämning så leveransavgiften slipper vi. Tyvärr är deras onlineshop inte direkt lättnavigerad, svårt att hitta rätt produkt och hela deras sortiment finns inte tillgängligt online. Deras sortiment innehåller inte så mycket ”fin” mat, där är ICA bättre, där handlar vi inför storhelger och när vi väntar gäster. ICA har också den tekniskt bästa tekniken på sin shop tycker jag.

Tack för svar. Med tanke på det du säger så låter inte Citygross som ett alternativ för mig. Gillar inte plock och fraktkostnaden på 98:-, där är i så fall ICA bättre med sina 49:-. Och jag gissar att Citygross inte är så mycket billigare än ICA på varorna, men jag ska ändå kika i deras onlinebutik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in