2021-04-10, 07:17
Medlem
IceEyess avatar
Innan studierna tog vid i höstas så låg nettoinkomsten på ca: 22 000 kr med de ungefärliga utgiftsposterna nedan:

Hyra inklusive el, bredband och parkering: 3700 kr
Mat/livsmedel: 3000 kr
Bilförsäkring: 300 kr
Bränsle: 2000 kr
Mobil: 200 kr
Nöjen: 2000 kr
Övrigt (kläder osv.): 1000

Så naturligtvis är det möjligt att spara en hygglig del av inkomsten. Nöjesutgifterna (företrädesvis krogbesök) reducerades därtill avsevärt när konsekvenserna av en undermåligt tillagad fladdermus i Kina uppdagades. Onödig lyx som Netflix, Spotify och dylikt har jag valt bort.
Citera
2021-04-10, 09:20
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKVmaffian
Och att göra det är det bästa sättet genom krypto. Det är bara att kolla sista 10 åren som ett objektivt bevis på det. Att jämföra krypto med lottovinster är ignorans. På jobbet för jag höra dagligen hur vissa var så nära en miljonvinst om de "bara" hade sista siffran rätt eller spelade sista matchen rätt osv. De spelar i flera decennier och de har bränt tusentals och tusentals kronor på skitet. De drömmer om en jävla mille, och tänk dig själv hur jag känner mig med ett par miljoner i krypto medans de berättar sina speläventyr till mig dagligen LOL. BTW jag drar mig tillbaka inom 2 månader (uppsägningstid kvar) med "bara" 28 år i bagaget.

Att jämföra lotto med krypto är ungefär lika ignorant som att jämföra krypto emot fonder och aktier, vilket var min poäng. Du kan inte bara komma på ditt utfall och konstatera vad som var/är bäst, du måste ta vilka risker som tas o beaktning också.

För din egen skull hoppa jag att du har läst på om SWR och sequence of returen risks, m.m om du tänker dra dig tillbaka.
Citera
2021-04-10, 12:31
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992
Nettolönen ligger på 19,500 kr om man precis tjänar 25,000 kr enligt min beräkning, men det finns ju folk som tjänar mycket mindre än 25,000 kr.

Hur spenderar ni? Räcker det med lönen för att leva? Hur mycket sparar ni per månad?

Jag tjänar 19,458 kr i nettolön per månad och spenderar mina pengar på följande sätt. . .

Totalt blir det 13,254 kr. Då har jag cirka 6,000 kr kvar. I know, fuck my life... jag har ett jobbigt liv...

6000:- är helt ok.

Jag fick ut under 20000:-/mån fram till för 4 år sedan eller så. Det var aldrig ett problem för mig. Visserligen lever jag litet och bryr mig inte om saker som kostar mycket pengar. Min autgifter såg väl ut som följer (för 4 år sedan):

Boende: 5000:-
Transport: 1000:-
Mat: 2000:-
El/internet/telefon: 400:-
Övriga räkningar: 500:-

Jag brukade få runt 10.000:- över varje månad lite beroende på övriga utgifter såklart (kläder, biljetter till något evenemang, restaurang ibland osv).

Om du vill spara mer pengar så är tips att ta bort att fika och äta ute. Det är lätta poster att få undan. Du skriver om trängselskatt vilket får mig att tro att du lika gärna skulle kunna åka tåg eller buss till jobbet. Där kan du spara in på både skatten och bensinen (och möjligen på bilen om du alls behöver den). Netflix är en helt onödig utgift och mobilabonemanget kan du sänka med över 50% om du vill. Du lär lätt kunna äta för mindre än 3000:- också om du bor ensam.
Citera
2021-04-10, 13:15
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992
Nettolönen ligger på 19,500 kr om man precis tjänar 25,000 kr enligt min beräkning, men det finns ju folk som tjänar mycket mindre än 25,000 kr.

Totalt blir det 13,254 kr. Då har jag cirka 6,000 kr kvar. I know, fuck my life... jag har ett jobbigt liv...

Ser bra ut. Mitt första heltidsjobb gav mig mindre än 16 tusen netto. Det är bara att knega på och försöka hitta något du verkligen vill jobba med, sen kommer det mesta lösa sig.
Citera
2021-04-10, 14:38
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Du kan ju dra in på dessa kostnader
Hemförsäkring = 275 kr
Bilförsäkring = 494 kr
Personlig olycksfall- och sjukförsäkring samt livförsäkring = 250 kr
Månadsavgift för arbetslöshetskassan = 170 kr

Jag har inget av de där förutom trafikförsäkring på bilen.

Många gillar ju att ha en viss trygghet. Absolut kan en spara 1189 kr/månad på det där, men det kan bli en ganska stor förlust OM något händer.
Citera
2021-04-10, 15:23
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fonder och aktier ser inte jag som någon nödvändig utgift.
Utebliven konsumtion är inte någon utgift. Sparande är extremt viktigt och mycket bra!
Citera
2021-04-10, 16:11
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Många gillar ju att ha en viss trygghet. Absolut kan en spara 1189 kr/månad på det där, men det kan bli en ganska stor förlust OM något händer.
Ja vissa tycker så. Andra blir förbannade av tanken att betala för när andra klantar till det för sig. Enda gången jag skulle tycka en försäkring vore bra var om jag orsakade vattenskada i lägenhetshuset eller att det brann ner.
Citera
2021-04-10, 16:43
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Ja vissa tycker så. Andra blir förbannade av tanken att betala för när andra klantar till det för sig. Enda gången jag skulle tycka en försäkring vore bra var om jag orsakade vattenskada i lägenhetshuset eller att det brann ner.

Exakt, men när det händer är det försent att skaffa försäkringen. DYRT!
Citera
2021-04-10, 16:54
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Nä, 3mil utanför en av Sveriges största städer.. fastigheterna är värda ca 4m
Jag tänkte på dina boendekostnader. Hyra, amorteringar, ränta? Vad är dessa poster?
Citera
2021-04-10, 17:28
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag tänkte på dina boendekostnader. Hyra, amorteringar, ränta? Vad är dessa poster?

Jag har bara 300.000 i lån och betalar 280kr netto/månad (ingen amortering)

Tanken är att sälja villan och flytta till stugan, och då blir det lite lättare
ekonomiskt för mig som sjukpensionär Bor mkt hellre i stugan också
Citera
2021-04-10, 17:36
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag har bara 300.000 i lån och betalar 280kr netto/månad (ingen amortering)

Tanken är att sälja villan och flytta till stugan, och då blir det lite lättare
ekonomiskt för mig som sjukpensionär Bor mkt hellre i stugan också
Fastighet värd 4 miljoner och lån på 300000. Du inser att du tillhör en liten exklusiv minoritet? Skulle jag köpa en fastighet för 4 miljoner skulle jag behöva amortera av drygt 8000kr/m om lånet löper på 40 år. Och sen tillkommer räntor och annat också förstås.
Citera
2021-04-10, 18:33
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fastighet värd 4 miljoner och lån på 300000. Du inser att du tillhör en liten exklusiv minoritet? Skulle jag köpa en fastighet för 4 miljoner skulle jag behöva amortera av drygt 8000kr/m om lånet löper på 40 år. Och sen tillkommer räntor och annat också förstås.

Ja jo jag vet, men lever inte därefter när jag har en inkomst på 15 netto

Men villan får bli lite tillskott till min pension som är sämre än genomsnittet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in