Citat:
Ursprungligen postat av
myki7992
Nettolönen ligger på 19,500 kr om man precis tjänar 25,000 kr enligt min beräkning, men det finns ju folk som tjänar mycket mindre än 25,000 kr.
Hur spenderar ni? Räcker det med lönen för att leva? Hur mycket sparar ni per månad?
Jag tjänar 19,458 kr i nettolön per månad och spenderar mina pengar på följande sätt. . .
Totalt blir det 13,254 kr. Då har jag cirka 6,000 kr kvar. I know, fuck my life... jag har ett jobbigt liv...
6000:- är helt ok.
Jag fick ut under 20000:-/mån fram till för 4 år sedan eller så. Det var aldrig ett problem för mig. Visserligen lever jag litet och bryr mig inte om saker som kostar mycket pengar. Min autgifter såg väl ut som följer (för 4 år sedan):
Boende: 5000:-
Transport: 1000:-
Mat: 2000:-
El/internet/telefon: 400:-
Övriga räkningar: 500:-
Jag brukade få runt 10.000:- över varje månad lite beroende på övriga utgifter såklart (kläder, biljetter till något evenemang, restaurang ibland osv).
Om du vill spara mer pengar så är tips att ta bort att fika och äta ute. Det är lätta poster att få undan. Du skriver om trängselskatt vilket får mig att tro att du lika gärna skulle kunna åka tåg eller buss till jobbet. Där kan du spara in på både skatten och bensinen (och möjligen på bilen om du alls behöver den). Netflix är en helt onödig utgift och mobilabonemanget kan du sänka med över 50% om du vill. Du lär lätt kunna äta för mindre än 3000:- också om du bor ensam.