2021-04-10, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Vad behöver du mer än det du skriver? Du KAN spara 6000 i månaden, dvs 72 000 per år. På 10 år hade du varit miljonär om du satt dom på börsen utan tvekan

LOL, så jävla långsamt, jag blev miljonär inom 8 månader sen jag la in 100K i krypto. Aktier och fonder är skit i jämförelse.
Citera
2021-04-10, 00:10
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Genomsnittlig avkastning på börsen 1990-2019 är 12.49%/år. Detta inkluderar alltså krascherna 2001 och 2008. Att investera regelbundet i en eller flera olika indexfonder under lång tid kan knappast ses som ”risky business”. Om börsen under en ihållande lång tid skulle gå kraftigt ner skulle vi se en regression som aldrig skådats under modern tid och marknadsekonomin som vi känner till sen åtminstonde 100 år tillbaka i tiden skulle vara ett minne blott. Vad är det som gör att du ser det som ”risky business”?

Om man t.ex skulle inneha aktier i ett företag och företaget skulle gå i konkurs. Då är dina aktier inte så mycket värda.
Citera
2021-04-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Om man t.ex skulle inneha aktier i ett företag och företaget skulle gå i konkurs. Då är dina aktier inte så mycket värda.

Tror dock inte att sätta 100% av sitt framtida sparkapital i en enda aktie var tanken med rådet att investera. Vet du vad foner är för nånting, Har du ens hört talas om diversifiering?
Senast redigerad av 50bomb 2021-04-10 kl. 00:22.
Citera
2021-04-10, 00:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Tror dock inte att sätta 100% av sitt framtida sparkapital i en enda aktie var tanken med rådet att investera. Har du ens hört talas om diversifiering?

Vem har pratat om 100%? Jävligt mycket slöseri med pengar om det så bara är 30%.
Citera
2021-04-10, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Men seriöst, vad jobbar ni med som tjänar 25000:- i månaden, är det deltidsjobb?
Några exempel finns under rubriken "Yrkena med lägst medellön":
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ner-i-sverige/
Tänk dessutom på att yrken med något högre medellön kan ha en hyfsad andel som ändå ligger under 25000:- .
Citera
2021-04-10, 00:25
Medlem
Citat:
Visst, men varför skulle man satsa på det viset frivilligt?
Citera
2021-04-10, 00:25
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKVmaffian
LOL, så jävla långsamt, jag blev miljonär inom 8 månader sen jag la in 100K i krypto. Aktier och fonder är skit i jämförelse.

Och krypto är skit om man jämför med en lottovinst och helt bortser ifrån skillnader i risker som tas vid investeringstillfället.

Tycker ts som har 8k kvar i månaden efter utgifter/konsumtion verkar ha bättre koll på sin ekonomi än de flesta. Det är ju 8k att spendera på något spontant eller att investera för framtiden trotts allt. Om man är 20 och skaffar sig en budget likt ts så kan man sannolikt dra sig tillbaka på någon solig strand innan man fyller 40 ifall man väljer att investera pengarna för det. Bättre än de flesta vågar drömma om.
Citera
2021-04-10, 00:26
Medlem
Citat:
Vem har pratat om 100%? Jävligt mycket slöseri med pengar om det så bara är 30%.

Lilla vännen, de flesta som investerar på börsen kommer aldrig ens i närheten av att investera i en enda enskild aktie. Om du som helt okunnig ska investera är det 100% fonder som gäller. Vet du vad en fond är?
Citera
2021-04-10, 00:40
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Några exempel finns under rubriken "Yrkena med lägst medellön":
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ner-i-sverige/
Tänk dessutom på att yrken med något högre medellön kan ha en hyfsad andel som ändå ligger under 25000:- .

Städare var lite otippat lågavlönat. Kanske inte är heltid. Har en fd granne som var sopåkare och han tjänade bra. Det är ju samma typ av jobb, ta hand om andras skit.
Citera
2021-04-10, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Och krypto är skit om man jämför med en lottovinst och helt bortser ifrån skillnader i risker som tas vid investeringstillfället.

Tycker ts som har 8k kvar i månaden efter utgifter/konsumtion verkar ha bättre koll på sin ekonomi än de flesta. Det är ju 8k att spendera på något spontant eller att investera för framtiden trotts allt. Om man är 20 och skaffar sig en budget likt ts så kan man sannolikt dra sig tillbaka på någon solig strand innan man fyller 40 ifall man väljer att investera pengarna för det. Bättre än de flesta vågar drömma om.

Och att göra det är det bästa sättet genom krypto. Det är bara att kolla sista 10 åren som ett objektivt bevis på det. Att jämföra krypto med lottovinster är ignorans. På jobbet för jag höra dagligen hur vissa var så nära en miljonvinst om de "bara" hade sista siffran rätt eller spelade sista matchen rätt osv. De spelar i flera decennier och de har bränt tusentals och tusentals kronor på skitet. De drömmer om en jävla mille, och tänk dig själv hur jag känner mig med ett par miljoner i krypto medans de berättar sina speläventyr till mig dagligen LOL. BTW jag drar mig tillbaka inom 2 månader (uppsägningstid kvar) med "bara" 28 år i bagaget.
Citera
2021-04-10, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Städare var lite otippat lågavlönat. Kanske inte är heltid.
Vad menar du? Självklart är det heltider som visas i statistiken, annars är de inte jämförbara, vilket även står på sidan.
Citera
2021-04-10, 04:10
Medlem
snygg-Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Vad får man ut som bidragstagare? Vore intressant att jämföra med TS som ändå slavar med ett relativt lågavlönad jobb, där han dessutom skattas till döds av vänstern.

Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
För att sätta det i perspektiv så får en socialbidragstagare idag ca 4000 efter hyran, el och bredband är betald.

Så 4000 i ”fickpengar”, jämfört mot dina 6000.
Det är ju inte direkt konstigt varför vissa fastnar i långtidsarbetslöshet.
Ganska galet. Man bågnar verkligen av beundran för den irrationella självsäkerhet vissa slavlönearbetare besitter. Om folk är så uppe i sin jakt på flyktiga drömmar...låt dem. Kanske lär man sig något (livs)viktigt när verkligheten kraschar.

Uppenbarligen ges bidragstagare en tidsvinst häri livet som inte kan jämföras med arbetarfolkets. (Varför man medvetet bortrationaliserar sin viktigaste resurs, tiden, helt okritiskt, förblir ett mysterium för mig.) Och vilken normalfungerande hjärna kalkylerar sen, efter alla (tids)konfiskeringar, att det mest centrala är att lägga undan de svårförtjänade slantarna till en framtid som kanske aldrig anländer?

Människan är knäpp. Heltokig tydligen. Vår åtskilda relation till verkligheten, trots gemensamma inslag, är dock om inte annat, väldigt instruktiv. Man skulle även kunna drista sig med att säga att den är prislös, och det finns mycket av den varan ute i fria världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in