Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Det du beskriver är inget liv, du bara existerar. Om man nöjer sig med att bara existera så kan man klara sig på så litet. Några år medan man studerar kan det vara ok, men förr eller senare vill man ha en rymlig trivsam bostad, bra bil, kunna resa, köpa kläder, äta ute, omge sig med fina möbler och elektronik. Sommarstuga, båt och annat.
Det beror ju på vad man värdesätter. Vill man ha prylar för att fylla ut livet med så är det såklart så att man måste tänka på vad man gör men när jag levde under de förhållandena (liksom nu när min ekonomi är betydligt bättre) så värdesätter jag andra saker. Jag är t.ex. engagerad i mitt stora fritidsintresse 4 kvällar i veckan utöver mitt heltidsjobb. Där träffar jag vänner och håller mig i form. Jag finner också större nöje i en god bok än i att köpa den senaste mobiltelefonen. Resa gjorde jag även då jag tjänade 20000 netto. Bostad hade jag också (rymlig bostadsrätt).
Det handlar om hur man prioriterar. 10000 över på en månad kan man göra en hel del med. Känner folk som både har sommarstuga och båt med en sådan lön. Men visst om du anser att leva livet är att äta ute var och varannan dag, köpa all den senaste elektroniken, bostadsrätt i Stockholms innerstad, ha sommarstuga, båt och bil etc så blir det knapert.
F.ö. lever jag överlag ungefär samma liv nu som tidigare trots att jag tjänar betydligt mer nu. Jag värdesätter helt enkelt andra saker än det andra lägger mycket pengar på. Jag skulle t.ex. lätt kunna köpa mig en bil men jag behöver inte göra det (även om om jag skulle spara in lite tid till och från jobbet). Jag är inte så mycket för prylar helt enkelt.
Att bara existera är en grov förenkling. 10000 i månade kan man ändå gör en hel del med. Jag har en f.d. kollega som tjänar runt 20000 netto och hon är ensamstående med fyra barn. Där kan man börja tala om att vända på varje krona bara för att få ihop tillvaron.