2021-04-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Medellönen i Vietnam är ungefär en tiondel av den lönenivå som diskuteras i denna tråd.

Ta ditt svenskfientliga trollande någon annanstans.

Du är ignorant. En vanlig jävla Engelska lärare tjänar 20-25k SEK efter skatt i Vietnam. Kolla upp det själv. Samtidigt som hyra och mat är 3-4 gånger billigare.
Citera
2021-04-11, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Du är ignorant. En vanlig jävla Engelska lärare tjänar 20-25k SEK efter skatt i Vietnam. Kolla upp det själv. Samtidigt som hyra och mat är 3-4 gånger billigare.

Engelsklärare heter det din jävla sopa.

Här:

https://www.ceicdata.com/en/indicator/vietnam/annual-household-income-per-capita

”Vietnam Annual Household Income per Capita reached 2,235.955 USD in Dec 2019”

Vietnam är ett jävla pissland där årsinkomsten i snitt är lägre än en normal svensk månadslön.
Citera
2021-04-11, 15:53
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
?
https://www.gooverseas.com/blog/earn...ish-in-vietnam
Citat:
Let’s get into some salary basics. Here are some of the salary ranges you might expect for different types of teaching jobs in Vietnam:

Private language centers: $1,200-$1,800 per month
Public schools: $1,500-$2,100 per month
Universities: $900-$2,200 per month
Tutoring: $60-$100 per hour
Other jobs: $25-$30 per hour

https://www.teflcourse.net/blog/teac...ttt-tefl-blog/
Citat:
The Typical Salary for English Teachers in Vietnam
The average salary for ESL teachers in Vietnam is around $1,200 USD per month for a first time teacher. Those with more experience and qualifications can expect to bring in up to $2,000 USD per month, depending on the employer. Other teachers choose to work on a freelance basis which means they are paid an hourly rate rather than a steady salary. In these positions, pay rates range from $15 to $30 USD per hour.
I teorin kan man tjäna rätt bra som frilansare, men samtidigt är det inte många frilansare som jobbar heltid, 160 timmar i månaden.
Senast redigerad av Nihenna 2021-04-11 kl. 15:55.
Citera
2021-04-11, 21:15
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
6000:- är helt ok.

Jag fick ut under 20000:-/mån fram till för 4 år sedan eller så. Det var aldrig ett problem för mig. Visserligen lever jag litet och bryr mig inte om saker som kostar mycket pengar. Min autgifter såg väl ut som följer (för 4 år sedan):

Boende: 5000:-
Transport: 1000:-
Mat: 2000:-
El/internet/telefon: 400:-
Övriga räkningar: 500:-

Jag brukade få runt 10.000:- över varje månad lite beroende på övriga utgifter såklart (kläder, biljetter till något evenemang, restaurang ibland osv).

Om du vill spara mer pengar så är tips att ta bort att fika och äta ute. Det är lätta poster att få undan. Du skriver om trängselskatt vilket får mig att tro att du lika gärna skulle kunna åka tåg eller buss till jobbet. Där kan du spara in på både skatten och bensinen (och möjligen på bilen om du alls behöver den). Netflix är en helt onödig utgift och mobilabonemanget kan du sänka med över 50% om du vill. Du lär lätt kunna äta för mindre än 3000:- också om du bor ensam.
Det du beskriver är inget liv, du bara existerar. Om man nöjer sig med att bara existera så kan man klara sig på så litet. Några år medan man studerar kan det vara ok, men förr eller senare vill man ha en rymlig trivsam bostad, bra bil, kunna resa, köpa kläder, äta ute, omge sig med fina möbler och elektronik. Sommarstuga, båt och annat.
Citera
2021-04-11, 21:39
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det du beskriver är inget liv, du bara existerar. Om man nöjer sig med att bara existera så kan man klara sig på så litet. Några år medan man studerar kan det vara ok, men förr eller senare vill man ha en rymlig trivsam bostad, bra bil, kunna resa, köpa kläder, äta ute, omge sig med fina möbler och elektronik. Sommarstuga, båt och annat.

Det beror ju på vad man värdesätter. Vill man ha prylar för att fylla ut livet med så är det såklart så att man måste tänka på vad man gör men när jag levde under de förhållandena (liksom nu när min ekonomi är betydligt bättre) så värdesätter jag andra saker. Jag är t.ex. engagerad i mitt stora fritidsintresse 4 kvällar i veckan utöver mitt heltidsjobb. Där träffar jag vänner och håller mig i form. Jag finner också större nöje i en god bok än i att köpa den senaste mobiltelefonen. Resa gjorde jag även då jag tjänade 20000 netto. Bostad hade jag också (rymlig bostadsrätt).

Det handlar om hur man prioriterar. 10000 över på en månad kan man göra en hel del med. Känner folk som både har sommarstuga och båt med en sådan lön. Men visst om du anser att leva livet är att äta ute var och varannan dag, köpa all den senaste elektroniken, bostadsrätt i Stockholms innerstad, ha sommarstuga, båt och bil etc så blir det knapert.

F.ö. lever jag överlag ungefär samma liv nu som tidigare trots att jag tjänar betydligt mer nu. Jag värdesätter helt enkelt andra saker än det andra lägger mycket pengar på. Jag skulle t.ex. lätt kunna köpa mig en bil men jag behöver inte göra det (även om om jag skulle spara in lite tid till och från jobbet). Jag är inte så mycket för prylar helt enkelt.

Att bara existera är en grov förenkling. 10000 i månade kan man ändå gör en hel del med. Jag har en f.d. kollega som tjänar runt 20000 netto och hon är ensamstående med fyra barn. Där kan man börja tala om att vända på varje krona bara för att få ihop tillvaron.
Citera
2021-04-11, 22:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Så säger bara en med total okunskap kring börskraschen 1929.
De som red ut den blev vinnare.
Säger inte jag var där då, men jag var med 1992 när riksbanken försökte försvara kronan och den ändå flöt. Gissa vad jag gjorde? Var med 2008 gissa vad jag gjorde? Var med i fjol Mars, GISSA vad jag gjorde?

När börsen kraschar då köper man! Blev ekonomiskt oberoende i fjol, slutade lönearbeta.
Hade satt målet, men kunde inte i min vildaste fantasi att jag skulle avsluta med en sån peek!
Hade det skitit sig hade jag behållit och väntat några år, hade ju arbete
Citera
2021-04-11, 22:31
Medlem
Ballcancers avatar
levde på ca 13 tusen i månaden i två år. Trivdes på jobbet o stannade trots mindre timmar. Funkade hur bra som helst och upplevde aldrig att jag behövde snåla. Hade betald semester och reste alltid då. Levde bra, åt bra.. Sparade pengar. Kan inte riktigt förstå hur jag fick ihop det då men det gick. Enklare när man har mindre pengar på ett sätt för då handlar man ju alltid billigt.
Citera
2021-04-11, 23:06
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det beror ju på vad man värdesätter. Vill man ha prylar för att fylla ut livet med så är det såklart så att man måste tänka på vad man gör men när jag levde under de förhållandena (liksom nu när min ekonomi är betydligt bättre) så värdesätter jag andra saker. Jag är t.ex. engagerad i mitt stora fritidsintresse 4 kvällar i veckan utöver mitt heltidsjobb. Där träffar jag vänner och håller mig i form. Jag finner också större nöje i en god bok än i att köpa den senaste mobiltelefonen. Resa gjorde jag även då jag tjänade 20000 netto. Bostad hade jag också (rymlig bostadsrätt).

Det handlar om hur man prioriterar. 10000 över på en månad kan man göra en hel del med. Känner folk som både har sommarstuga och båt med en sådan lön. Men visst om du anser att leva livet är att äta ute var och varannan dag, köpa all den senaste elektroniken, bostadsrätt i Stockholms innerstad, ha sommarstuga, båt och bil etc så blir det knapert.

F.ö. lever jag överlag ungefär samma liv nu som tidigare trots att jag tjänar betydligt mer nu. Jag värdesätter helt enkelt andra saker än det andra lägger mycket pengar på. Jag skulle t.ex. lätt kunna köpa mig en bil men jag behöver inte göra det (även om om jag skulle spara in lite tid till och från jobbet). Jag är inte så mycket för prylar helt enkelt.

Att bara existera är en grov förenkling. 10000 i månade kan man ändå gör en hel del med. Jag har en f.d. kollega som tjänar runt 20000 netto och hon är ensamstående med fyra barn. Där kan man börja tala om att vända på varje krona bara för att få ihop tillvaron.
Ja, många har en hyra på 10-15000kr/m, kanske t o m 20000. Just boendekostnaden är nåt som kan förstöra vilken ekonomi som helst, när hyran kan sluka hela ens lön är det nåt som är fel på samhället.
Citera
2021-04-12, 00:16
Medlem
Till TS jag är en sån som spenderar mycket mindre än du, men nej jag har inte levt om man tittar på andra. Fast nu har jag sparat klart, jag tänker bli en sån som börjar spendera. Det är inte lätt att skifta om. Det finn inga sparfällan på tv3 man kan glo på. Köper man hus och bil så rinner det väl iväg rätt fort så man blir fattig till slut som alla andra.

Citat:
Ja, många har en hyra på 10-15000kr/m, kanske t o m 20000. Just boendekostnaden är nåt som kan förstöra vilken ekonomi som helst, när hyran kan sluka hela ens lön är det nåt som är fel på samhället.

Det är mycket fel på samhället men just att hyran kan sluka hela ens lön är ju något man väljer själv.
Citera
2021-04-12, 02:17
Medlem
Inkomst 13601kr + 2 barnbidrag, elräkning 2000kr~ mobilräkning 1000kr

Resten går till att spendera på mat och grejer
Citera
2021-04-12, 09:21
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Ja, precis. Jag har svårt att förstå varför vissa betalar så hutlösa summor bara för att bo någonstans även om man tjänar bra och har råd med det. Oavsett var man bor lär det finnas mycket billigare alternativ. Minns en annan tråd på Flashback där någon skröt om hur mycket pengar han tjänade (inom finansbranschen i London tror jag) och samtidigt skröt om hur mycket han betalade i hyra för sin lägenhet. Det är bara dumhet att skryta om hur mycket man gör av med.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
levde på ca 13 tusen i månaden i två år. Trivdes på jobbet o stannade trots mindre timmar. Funkade hur bra som helst och upplevde aldrig att jag behövde snåla. Hade betald semester och reste alltid då. Levde bra, åt bra.. Sparade pengar. Kan inte riktigt förstå hur jag fick ihop det då men det gick. Enklare när man har mindre pengar på ett sätt för då handlar man ju alltid billigt.

Den minsta lön jag levt på var under 10000 netto i månaden. Detta levde jag på i ett år ungefär. Halva lönen gick till boende, resterande till allt annat. Det var också ett av de bästa och roligaste åren i mitt liv. Man fick såklart anpassa sina nöjen efter plånboken men jag hade det riktigt bra överlag. Det enda som jag kanske skulle ha svårt för i längden var att jag var tvungen att dela boende med två andra (bodde utomlands). Att ha egen lägenhet var för dyrt.

Men som sagt, jag har aldrig varit en sådan som ser nöje i att spendera pengar. Mina intressen, och det jag gör med vänner, är oftast inte särskilt beroende av att ha massor av pengar. Och det har inte skiftat oavsett jag tjänat dåligt med pengar eller om jag tjänar bra med pengar.
Citera
2021-04-12, 11:30
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
mobilräkning 1000kr
Vad hög mobilräkning, har du avbetalning på någon ny mobil också då? Förmodar att du bor i villa med den elen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in