2021-12-12, 13:34
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Huset är betalt så jag betalar bara för el, sophämtning, villa och hemförsäkring, avlopp (har eget avlopp och eget vatten) sotare och elen ligger på 3800 kwh/år i snitt 800 kr i månaden. Har inte räknat med underhåll som även det är en kostnad.

Känns som att ni båda skriver här för att skryta inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Ja eller skojar du kanske? 25k brutto är väl typ vad en kassör på ICA tjänar?

Möjligen eller lite mer om man arbetar obekväma tider.
Citera
2021-12-12, 13:47
Medlem
glajarns avatar
[quote=Klappasäften|78294858]Känns som att ni båda skriver här för att skryta inget annat.

Av vilken anledning skulle jag skryta om att ha billigt boende? Om det är din känsla får stå för dig.
Det är som att jag skulle skriva nu att du är avundsjuk. Hör du inte själv hur jävla dumt det låter🤔 Man blir aldrig förvånad över vissa människors reaktioner. Skulle man skryta för att man bor billigt😁
Citera
2021-12-12, 16:06
Medlem
Tryptaminflins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Känns som att ni båda skriver här för att skryta inget annat.

Av vilken anledning skulle jag skryta om att ha billigt boende? Om det är din känsla får stå för dig.
Det är som att jag skulle skriva nu att du är avundsjuk. Hör du inte själv hur jävla dumt det låter🤔 Man blir aldrig förvånad över vissa människors reaktioner. Skulle man skryta för att man bor billigt😁

Säger inte att så är fallet med dig, men visst finns det skrytpotential med att bo billigt.

Ont; bor i en stabil brf och har bara mig själv att tänka på, så min blyga nettolön på 19,5k räcker. Sparar ca 4k och de överblivna kronorna den 24 varje månad. Maten är min absolut största post, den är påkostad och väldigt oplanerad. Jag arbetar på att bygga ett mer strukturerat sätt att handla mat, men märker att det tar tid att lägga om gamla beteenden.

Förhoppningsvis kan jag bli kvitt bilen snart också då den grovt räknat kostar mig ca 2k per månad, utslaget över tid (samtliga relaterade utgifter inkluderade).
Citera
2021-12-12, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fonder och aktier ser inte jag som någon nödvändig utgift.
Det är just detta som är problemet för svenskar. Du tror inte på aktier och fonder, men du har förmodligen ingen aning om vad inflation är för något. Investering på börsen är INGEN utgift. Precis som amortering av boende inte är en utgift.

Citat:
Det vet man aldrig. Dina aktier kan vara värdelösa imorgon och då har du förlorat de pengarna. Att satsa på aktier och fonder är jävligt risky business.
Nej det är det inte. Inte om du investerar för 10-20 år framåt i tiden. Gå tillbaka 100 år och titta på börsens utveckling. Har den inte fortsatt växa konstant trots att den kraschat? Jo. Du har helt fel. Och du kommer få det svårt när du slutat jobba om du har den inställningen. Dina pengar du jobbat för och sparat kommer varje år minska i värde.
Senast redigerad av david-taxi 2021-12-12 kl. 16:26.
Citera
2021-12-12, 16:29
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992
Nettolönen ligger på 19,500 kr om man precis tjänar 25,000 kr enligt min beräkning, men det finns ju folk som tjänar mycket mindre än 25,000 kr.

Hur spenderar ni? Räcker det med lönen för att leva? Hur mycket sparar ni per månad?

Jag tjänar 19,458 kr i nettolön per månad och spenderar mina pengar på följande sätt:

Bolåneränta + amotering = 2,169 kr
Månadsavgift till brf = 2,992 kr
El = 200 kr
Hemförsäkring = 275 kr
Bilförsäkring = 494 kr
Personlig olycksfall- och sjukförsäkring samt livförsäkring = 250 kr
Månadsavgift för arbetslöshetskassan = 170 kr
Fond och aktie = 1,000 kr
Bensin = 350 kr
Trängselskatt = 500 kr
Sparpengar till bilen (ifall den går sönder, bilen behöver servas eller däckbyte) = 500 kr
Mobil = 245 kr
Netflix = 109 kr
Mat och livsmedel = 3,000 kr
Restaurangbesök eller hämtmat (när jag umgås med mina vänner eller när jag blir sugen på restaurangmat) = 500 kr
Fika (fika med kompisar eller familjer) = 500 kr

Totalt blir det 13,254 kr. Då har jag cirka 6,000 kr kvar. I know, fuck my life... jag har ett jobbigt liv...

Förstår faktiskt inte vad problemet är.

6000kr KALP är inte direkt lite om man är i 25-30-årsåldern och har sitt första ingångsjobb. Ingångslönen för samhällsvetare, ekonomer eller andra tjänstemannayrken ligger på mellan 28-32k och då blir det "inte så mycket" kvar om man har bostadsrätt/villa. Du lever i ett land med världens högsta skatter och då blir det inte mer över tyvärr.
Citera
2021-12-12, 16:46
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det är just detta som är problemet för svenskar. Du tror inte på aktier och fonder, men du har förmodligen ingen aning om vad inflation är för något. Investering på börsen är INGEN utgift. Precis som amortering av boende inte är en utgift.

Nej det är det inte. Inte om du investerar för 10-20 år framåt i tiden. Gå tillbaka 100 år och titta på börsens utveckling. Har den inte fortsatt växa konstant trots att den kraschat? Jo. Du har helt fel. Och du kommer få det svårt när du slutat jobba om du har den inställningen. Dina pengar du jobbat för och sparat kommer varje år minska i värde.

Vad hjälper det dig om börsen fortsätter växa om dina aktier blivit värdelösa? Du har ju fortfarande förlorat de pengarna.
Citera
2021-12-12, 16:52
Medlem
Citat:
Vad hjälper det dig om börsen fortsätter växa om dina aktier blivit värdelösa? Du har ju fortfarande förlorat de pengarna.
Indexfonder följer börsen. Så om du köper indexfonder kan du inte förlora om börsen fortsätter växa. Vet du vad inflation är? Vet du hur mycket pengar du förlorar varje år om du har pengarna på ett sparkonto utan ränta?
Citera
2021-12-12, 16:53
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Förstår faktiskt inte vad problemet är.

6000kr KALP är inte direkt lite om man är i 25-30-årsåldern och har sitt första ingångsjobb. Ingångslönen för samhällsvetare, ekonomer eller andra tjänstemannayrken ligger på mellan 28-32k och då blir det "inte så mycket" kvar om man har bostadsrätt/villa. Du lever i ett land med världens högsta skatter och då blir det inte mer över tyvärr.

Säg det till en som lever på sjukpension eller har minimilön. Har man bostadsrätt eller villa är man inte på något sätt fattig.
Citera
2021-12-12, 21:15
Medlem
Citat:
Fonder och aktier ser inte jag som någon nödvändig utgift.

Det är för att du inte kan någonting om pengar och privatekonomi.
Citera
2021-12-12, 22:47
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryptaminflin
Säger inte att så är fallet med dig, men visst finns det skrytpotential med att bo billigt.

Ont; bor i en stabil brf och har bara mig själv att tänka på, så min blyga nettolön på 19,5k räcker. Sparar ca 4k och de överblivna kronorna den 24 varje månad. Maten är min absolut största post, den är påkostad och väldigt oplanerad. Jag arbetar på att bygga ett mer strukturerat sätt att handla mat, men märker att det tar tid att lägga om gamla beteenden.

Förhoppningsvis kan jag bli kvitt bilen snart också då den grovt räknat kostar mig ca 2k per månad, utslaget över tid (samtliga relaterade utgifter inkluderade).

Det viktigaste är inte lönen utan vad man har i utgifter. Med tanke på din lön och vad du sätter så är du ett levande bevis på detta. Inte många som skulle klara av det. För att gå tillbaka med skryt så tycker jag det visar sig mer när det gäller löner.
Att skriva att man bor billigt förstår jag inte vad det skulle vara att skryta med. Men alla är vi olika.
Citera
2021-12-12, 23:52
Medlem
bithaxs avatar
Ju mer man tjänar desto mer onödiga kostnader drar man ju på sig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Perman...edmanNobel.jpg
Senast redigerad av bithax 2021-12-12 kl. 23:59.
Citera
2021-12-13, 00:58
Medlem
christallqhulaaas avatar
Jag tjänar 0kr i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in