2012-06-20, 20:44
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Hurra....

Skellefteå har en spelarbudget på 42,5 miljoner nu. Avsevärt mycket mera än vad "rika" Luleå har...
Citera
2012-06-29, 17:16
Medlem
Kalle-Kottes avatar
http://www.frolundaindians.com/sv/frolunda/nyheter/a-laget/frolundas-bokslut-klart1/

Frölundas bokslut klart, det jag reagerar på är att man omsätter "bara" 127 miljoner. Rent ekonomiskt är man lika stora som Luleå Hockey.
Citera
2012-08-29, 15:32
Medlem
svulles avatar
http://www.aikhockey.se/artikel/24645/

AIK tecknade nyligen ett nytt avtal med Herbalife, som löper över två år och är värt runt 2 miljoner kronor. Kul att Herbalife, med bla. FC Barcelona och LA Galaxy i sitt stall, valt att fortsätta satsa på AIK.
Citera
2012-08-29, 22:06
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
http://www.aikhockey.se/artikel/24645/

AIK tecknade nyligen ett nytt avtal med Herbalife, som löper över två år och är värt runt 2 miljoner kronor. Kul att Herbalife, med bla. FC Barcelona och LA Galaxy i sitt stall, valt att fortsätta satsa på AIK.

Undrar hur stor Herbalife är som då får en artikel på AIK: s hemsida, där det inte skräder med orden direkt, med tanke på att de sponsrar ungefär en miljon om året? Då ska man anta att en stor del är i form av varor. Eller snarare så brukar man lösa sånt här på så sätt att föreningen får en summa pengar men samtidigt så åtar man sig att köpa produkter av sponsorn för en viss summa. I slutändan blir det som att AIK får kosttillskott för en viss summa även om bägge parter fakturerar varandra.

Anyway, någon som vet hur mycket huvudsponsorn pyntar in i AIK varje år. Åbro va?
Citera
2012-08-29, 22:18
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Undrar hur stor Herbalife är som då får en artikel på AIK: s hemsida, där det inte skräder med orden direkt, med tanke på att de sponsrar ungefär en miljon om året? Då ska man anta att en stor del är i form av varor. Eller snarare så brukar man lösa sånt här på så sätt att föreningen får en summa pengar men samtidigt så åtar man sig att köpa produkter av sponsorn för en viss summa. I slutändan blir det som att AIK får kosttillskott för en viss summa även om bägge parter fakturerar varandra.

Anyway, någon som vet hur mycket huvudsponsorn pyntar in i AIK varje år. Åbro va?

Troligtvis 2 milj kr och AIK köper deras varor med lite mer rabatt än andra lag. Win/Win för båda så att säga.

Faktiskt ingen aning om vad exakta summor ligger på men förra säs hade jag papper på vad varje del av matchdräkten kostade. Har nog kastat den och troligtvis lär priserna gått upp med tanke på framgång + att dif åkt ner.
Citera
2012-08-29, 23:07
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Troligtvis 2 milj kr och AIK köper deras varor med lite mer rabatt än andra lag. Win/Win för båda så att säga.

Faktiskt ingen aning om vad exakta summor ligger på men förra säs hade jag papper på vad varje del av matchdräkten kostade. Har nog kastat den och troligtvis lär priserna gått upp med tanke på framgång + att dif åkt ner.

Men mellan tummen och pekfingret. Jag har för mig att matchtröjan i LHF kostar minst en halv miljon kronor. Det ska vara något som huvudsponsorn SSAB bestämt. Input som syns på tröjorna skrev ju nåt avtal värt flera miljoner men då betalade man i form av möbler och inredning.
Citera
2012-12-29, 00:09
Moderator
vfs avatar
Blytung förlust för Sveriges mest ekonomiskt dopade lag i afton. Växjö kommun pumpar säkert in 18 miljoner nästa år också.

Leksands skuld framstår som minimal, typ.
Citera
2012-12-29, 00:19
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Blytung förlust för Sveriges mest ekonomiskt dopade lag i afton. Växjö kommun pumpar säkert in 18 miljoner nästa år också.

Man vet att det står illa till med ekonomin i ens lag när Frölundasupportrar börjar häckla.
Citera
2012-12-29, 00:22
Medlem
€rics avatar
Citat:

Trodde faktiskt de skulle komma mer saker från media efter Leksand men icke. Skulle vara intressant och se media gör ett inslag hur mycket varje lag får i bidrag av kommunen varje år samt hur stora skulder de finns och hur dessa betalas av.
Citera
2012-12-29, 05:14
Medlem
Citat:

Såvitt jag vet så betalar Lakers ändå för sig, visst de får 18 miljoner i bidrag fram till 2018, men det gäller väl driftkostnaden av Vida. Samtidigt lägger de själva 10 miljoner på driftkostnader m.m. De fick väl bidraget till en viss del för de byggde ett medicinskt centra i Arenan för allmänheten också. Pengarna är ju ändå fortfarande ett lån som ska betalas tillbaka. Detta var ju en satsning från Växjö kommun för att få Växjö mer på kartan också.

Frölunda fick väl ett lån på 20 miljoner förra året av kommunen som kritiserades i tidningarna såvitt jag vet.
Senast redigerad av Perchen 2012-12-29 kl. 05:39.
Citera
2012-12-29, 10:31
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perchen
Såvitt jag vet så betalar Lakers ändå för sig, visst de får 18 miljoner i bidrag fram till 2018, men det gäller väl driftkostnaden av Vida. Samtidigt lägger de själva 10 miljoner på driftkostnader m.m. De fick väl bidraget till en viss del för de byggde ett medicinskt centra i Arenan för allmänheten också. Pengarna är ju ändå fortfarande ett lån som ska betalas tillbaka. Detta var ju en satsning från Växjö kommun för att få Växjö mer på kartan också.

Deras lån på 250 miljoner är väl snarast ett maskerat bidrag då amorteringsvillkoren är extremt gynnsamma liksom räntan. Att dessutom lyfta 18 miljoner per år gör att jag förstår vissa Stockholmsklubbars prat om att mindre kommuner gynnar sina lag på ett annat sätt än Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Perchen
Frölunda fick väl ett lån på 20 miljoner förra året av kommunen som kritiserades i tidningarna såvitt jag vet.

Dom fick ett marknadsmässigt lån som amorteras.
Citera
2012-12-29, 10:41
Moderator
Gromguttens avatar
Flyttade några inlägg som førtjänar att inte begravas i ES-tråden.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in