2020-11-24, 09:08
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Det ligger till så att kompensationen som klubbarna fått grundar sig på underlag som de själva skickat in. De har alltså ansökt om en summa som de anser motsvarar inkomstbortfallet. Exempelvis hade Färjestad ansökt om 28,5 miljoner för beräknat inkomstbortfall kvartal 3 och 4. De fick 9,3 miljoner, ca 30 procent av beräknat inkomstbortfall.

Hur klubbarna räknat kan vi bara spekulera i. Jag antar att de klubbar som äger sina arenor har ett betydligt större inkomstbortfall än de klubbar som hyr arenorna. Äger man sin arena så går man även miste om inkomster från andra arrangemang än hockey, t.ex. konserter m.m.

Slantarn som kommer nu är för Juli,Augusti och September kommer mer pengar i Januari till klubbarna.
Citera
2020-11-24, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Slantarn som kommer nu är för Juli,Augusti och September kommer mer pengar i Januari till klubbarna.

Ok, jag skrev bara vad Färjestads VD sa i en intervju med VF. Det du skriver om gäller RF-pengar vad jag förstått, det som ligger utanför A-laget, hockeyskola, cuper m.m. Där sökte FBK ca 1,4 miljoner för tredje kvartalet och fick ca 0,5 miljoner. Efter nyår kan man söka för kvartal 4 som du skriver.

Läste vidare att Coronakrisstödet till SHL, 9,3 miljoner, bygger på uteblivna publikintäkter. Man går efter publikligan inför säsongen.

Citat ur VF:

– Det är givetvis välkomna pengar. Men vi hade ansökt om 28,5 miljoner, så stort räknar vi vårt intäktsbortfall för kvartal tre och fyra. Så vi landar på en kompensation på runt 30 procent av det vi förlorat, säger Färjestads vd Stefan Larsson.
Citera
2020-11-24, 15:46
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Det ligger till så att kompensationen som klubbarna fått grundar sig på underlag som de själva skickat in. De har alltså ansökt om en summa som de anser motsvarar inkomstbortfallet. Exempelvis hade Färjestad ansökt om 28,5 miljoner för beräknat inkomstbortfall kvartal 3 och 4. De fick 9,3 miljoner, ca 30 procent av beräknat inkomstbortfall.

Hur klubbarna räknat kan vi bara spekulera i. Jag antar att de klubbar som äger sina arenor har ett betydligt större inkomstbortfall än de klubbar som hyr arenorna. Äger man sin arena så går man även miste om inkomster från andra arrangemang än hockey, t.ex. konserter m.m.

Äger sin arena??
Flera klubbar har ett arenabolag skilt från sporten tex Rögle och Växjö, säkert flera andra.
Rent strikt så äger man inte sin arena då, men det skiljer stort från GotEvent och i Stockholm där klubbarna bara hyr under evenemanget.
Citera
2020-11-24, 16:22
Medlem
perry2s avatar
Angående arenor och ägare

Klubb SHL Arenaägare

Mif ParkFast
Rögle Arenabolaget i Ängelholm privatägt
Växjö Växjö Lakers Fastighets AB
Oskarshamn Oskarshamns Kommun
Hv71 HV71 Fastighets AB
Frölunda Idrotts- och Kulturcentrum Scandinavium i Göteborg AB
LHC Leijonfastigheter
Örebro Behrn Fastigheter
Dif SGA Fastigheter
Färjestad Färjestad BK
Leksand Leksands IF Fastighets AB
Brynäs Brynäs Arena AB
Skellefteå Skellefteå Kommun
Luleå Luleå HF

Källa wiki och klubbarnas hemsidor
Citera
2020-11-24, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Angående arenor och ägare

Klubb SHL Arenaägare

Mif ParkFast
Rögle Arenabolaget i Ängelholm privatägt
Växjö Växjö Lakers Fastighets AB
Oskarshamn Oskarshamns Kommun
Hv71 HV71 Fastighets AB
Frölunda Idrotts- och Kulturcentrum Scandinavium i Göteborg AB
LHC Leijonfastigheter
Örebro Behrn Fastigheter
Dif SGA Fastigheter
Färjestad Färjestad BK
Leksand Leksands IF Fastighets AB
Brynäs Brynäs Arena AB
Skellefteå Skellefteå Kommun
Luleå Luleå HF

Källa wiki och klubbarnas hemsidor

Färjestads bollklubb fastighets AB äger Löfbergs Arena, sen äger ju klubben arenan via bolaget
Reflekterade bara lite över att vissa ovan nämnda har du bara skrivit laget och på andra ett bolagsnamn.
Jag är tämligen säker på att samtliga klubbar som äger sin arena gör det via ett aktiebolag på grund av lagstiftning,. Ideella föreningar, skatteregler etc etc
Citera
2020-11-24, 20:45
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Färjestads bollklubb fastighets AB äger Löfbergs Arena, sen äger ju klubben arenan via bolaget
Reflekterade bara lite över att vissa ovan nämnda har du bara skrivit laget och på andra ett bolagsnamn.
Jag är tämligen säker på att samtliga klubbar som äger sin arena gör det via ett aktiebolag på grund av lagstiftning,. Ideella föreningar, skatteregler etc etc

Jag googlade snabbt alla klubbar på 20 min.
Kan säkert vara ngt fel
Citera
2020-11-26, 22:40
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Visar ju att växjö drar in nästan mest på totalen. Stor region som göteborg kan utmana men bara marginellt mer.
Visar ju bara att ni fifflat mer med siffrorna. Företagspaket, matförsäljning och liknande är ju i princip bara en pappersvändning bort från sponsorpengar. Och det ena ger mer pengar enligt den här modellen. Och Växjö sticker ju ut rejält kontra publiksiffrorna.
Citera
2020-12-01, 20:38
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Är så jävla less på kommundopningen som gör att bondlag kan toksatsa i spelartruppen trots en coronaavstängd säsong. Hur många dagis stänger man i Leksand? Hur många äldreboenden i Oskarshamn? Vad betalar Kaffebönderna i arenahyra?
Elitserien har blivit ett kommunmästerskap i ekonomisk doping understött av skatteujämningssystemet.

Håller med sjuka är att C-More pungar så mycket för TV avatalet trots att dess värde blir svårt att skatta post Covid.

Jag är också tveksam till varför inte kubbarna skär mer i ekonomin. Tillskillnad från Fotbollen så finns det inte ett 20-30 tal konkurrerande ligor där i vissa fall lönen är bättre men sportsliga förutsättningarna är sämre.
Ishockey är en sport där SHL senaste 30 åren alltid varit topp 5 i världen och skulle så förbli om man halverade lönerna på samtliga lag och spelare från en dag till en annan.

Visst skulle möjligtvis Tyskland, Schweiz, KHL och Finska ligan svälja upp en del av de bästa spelarna men det är på marginalerna och även lag från dessa ligor är mindre värvningskåta under rådanade pandemi.
Citera
2020-12-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Håller med sjuka är att C-More pungar så mycket för TV avatalet trots att dess värde blir svårt att skatta post Covid.

Jag är också tveksam till varför inte kubbarna skär mer i ekonomin. Tillskillnad från Fotbollen så finns det inte ett 20-30 tal konkurrerande ligor där i vissa fall lönen är bättre men sportsliga förutsättningarna är sämre.
Ishockey är en sport där SHL senaste 30 åren alltid varit topp 5 i världen och skulle så förbli om man halverade lönerna på samtliga lag och spelare från en dag till en annan.

Visst skulle möjligtvis Tyskland, Schweiz, KHL och Finska ligan svälja upp en del av de bästa spelarna men det är på marginalerna och även lag från dessa ligor är mindre värvningskåta under rådanade pandemi.

+1

Den stora brandskattningen och kvalitetssänkningen av SHL är redan gjord. Vi har redan 100+ toppseniorelitspelare utomlands, tappar vi 25-50 till (Schweiz öppnar upp etc) spelar det inte jättestor roll. Man kan tom argumentera för att underhållningsvärdet skulle öka med lite fler junisar högre upp i line-upsen.

mvh
Citera
2020-12-02, 12:34
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minarstorreandin
+1

Den stora brandskattningen och kvalitetssänkningen av SHL är redan gjord. Vi har redan 100+ toppseniorelitspelare utomlands, tappar vi 25-50 till (Schweiz öppnar upp etc) spelar det inte jättestor roll. Man kan tom argumentera för att underhållningsvärdet skulle öka med lite fler junisar högre upp i line-upsen.

mvh

Ja precis så vrf börjar inte klubbarna skära i trupperna och lönerna?
Speciellt efter ett möte bland SHL klubbcheferna då kan man enas om att gemensamt sänka de med 20% på så sätt kan spelarna inte spela ut klubbarna mot varandra
Citera
2020-12-11, 11:49
Medlem
JoshTees avatar
Linköpings kommun skänker runt 10 mille till klubben. Precis som jag var inne på tidigare att klubbar som värvat massa under sommaren kommer räddas av sina kommuner.
Citera
2020-12-11, 12:04
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Linköpings kommun skänker runt 10 mille till klubben. Precis som jag var inne på tidigare att klubbar som värvat massa under sommaren kommer räddas av sina kommuner.

Får hoppas att det åtminstone är budgetöverskott man tar av och inte drar in på övrig verksamhet i kommunen för att kunna rädda en pissklubb utan guld. Illa oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in