Citat:
Ursprungligen postat av
mr.STHLM
Tror du seriöst att dom kommer säga "men visst vi ökar publiken nu när smittläget blivit sämre" , har dom inte tagit ett positivt beslut om 1:a okt som är en hel vecka bort lär det inte komma.
Vad gäller den här regeringen skulle jag inte bli det minsta förvånad om de skulle fatta ett dylikt beslut.
Jag tror inte att de kommer att göra det.
Jag tycker inte att de borde göra det.
Fast med tanke på det totala icke-beskedet idag skulle jag åtminstone bli förvånad om de gör det.
Edit:
Citat:
TT frågar: Regeringen fattade inget beslut om att höja maxtaken på publika arrangemang. Ni har i ert remissvar föreslagit att det går att göra. Står ni fortfarande bakom det? Är det en bra idé att höja gränsen för publik 1 oktober, eller har ni ändrat uppfattning?
– Vår grundläggande bedömning är att man kan öka gränsen under strikta regelverk, med egna sittplatser, ordning och reda på in- och utgång, så ska det inte behöva öka risken väsentligt. Men det finns alltid en brasklapp att om vi får en ökad smittspridning så måste vi bromsa det. Det betyder inte att den inte kan bli aktuell senare. Men den grundläggande bedömningen är fortfarande kvar, svarar Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.
– Exakta datum bestämmer ni regeringen.
Kan det gå 1 oktober?
– Vi kan inte göra den bedömningen i dag. Det handlar om att vända på en femöring om man måste. I slutändan är det regeringen som tar beslutet. Här har vi en föränderlig situation från vecka till vecka, det måste man tyvärr acceptera.