• 2
  • 3
2021-04-08, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Betalas inte pengarna ut till efterlevande? Det gör min tjänstepension om jag inte är helt ute och cyklar.
För och nackdelar med att ha det så. Väljer man bort efterlevandeskydd så får man å andra sidan "arvsvinster" när andra försäkringstagare avlider i förtid.
Citera
2021-04-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Vad skulle man vinna på detta?

Möjligheten till placering i fonder för att få avkastning på kapitalet har du redan i din pensionsförsäkring, kapitalet förvaltas även under utbetalningstiden. Kapitalet ska skattas fram hur du än vrider och vänder på det så du vinner ingenting på det skattemässigt (snarare finns risk att förlora på det - se kommentar nedan). Du har redan flexibiliteten att justera utbetalningstid och startdatum i pensionsförsäkringen så inte heller där finns fördel med att lösa ut pengarna och placera på annat sätt. Du kommer förutom inkomstskatt även att betala avkastningsskatt (som är betydligt högre än avkastningsskatten i pensionsförsäkringar) alternativt vinstskatt på kapitalet som du omplacerar i annan produkt än pensionsförsäkring.

Så återigen, vad skulle nyttan vara med att göra på detta sätt?

Ovan har jag för enkelhetens skull valt att bortse från de ev skattemässiga effekterna av att ta ut pension på kortast möjligast tid. Detta beror naturligtivs på ditt totala pensionskapital samt övriga ev inkomster men de flesta men en god tjänstepension hade betalat marginalskatt vid uttag på kortast möjliga tid, normalt 5 år men i vissa fall lägre om pensionsinstitutet tillåter.

Kom nu ihåg att vi pratar tjänstepension där möjligheten finns att tidsbestämma utbetalningarna men i regel också placera pengarna själv, exempelvis i en indexfond. Allmän pension är någonting helt annat.

Vad är en index blandfond förresten? En fond som följer ett "blandindex"?

Nyttan är ju att du får ut dina pengar tidigare, skulle du dö så brinner dom inne annars.
Anhöriga kan få del av pengarna.
Många män dör i 75-80 års åldern
Du får en stor klumpsumma efter 10 år, då kan du kan välja att plocka ut samma summa ur fonden som premiepension tidigare gav eller låta pengarna stå kvar och föröka sig.
Väljer du att plocka ut samma summa varje månad som den tidigare premiepensionen gav så räcker dom kanske 10-15 år till.
Då är man nog redan borta.
Som sagt det är bara för människor med karaktär som inte tummar på insättningarna och säljer av fondandelar och använder pengarna.
Den stora vitsen med detta är att få ur pengarna ur systemet så man har kontroll över dom och anhöriga kan få del av dom om man skulle dö tidigt.

Index/blandfond 2 olika fondtyper.

https://www.expowera.se/privatekonom...ch-indexfonder
Citera
2021-04-08, 18:54
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Nyttan är ju att du får ut dina pengar tidigare, skulle du dö så brinner dom inne annars.
https://www.expowera.se/privatekonom...ch-indexfonder

Det är absolut inte självklart att pengarna brinner inne och speciellt inte i TS situation. TS skriver att hans arbetsgivare betalar in pension, men att det saknas kollektivavtal. Dessa lösningar har oftast ett förmånstagarförordnande per default, men det kan förstås aktivt väljas bort av den försäkrade.

Gällande kollektivt framförhandlade avtalspensioner behöver privatanställda arbetare och tjänstemän själva ansöka om efterlevandeskydd. För statligt anställda samt kommun och landstingsanställda ingår det automatiskt, men kan aktivt väljas bort.

Jag skrev tidigare i tråden att jag inte håller med dig att det är smartast att ta ut pensionen på så kort tid som möjligt och det står jag fast vid. Dock kan jag ju komplettera med att ett möjligt och rimligt skäl till att ta ut pensionen på kort tid kan vara om man inte har nära anhöriga, eller om ens (inte nära) anhöriga inte kan vara förmånstagare enligt försäkringsavtalet. Kollektiva avtalspensioner har ju tydliga restriktioner om vilken snäv grupp av anhöriga som kan vara förmånstagare, men återigen så har TS sannolikt en annan lösning.
Citera
2021-04-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Det är väl självklart att planera så att man ligger under brytgränsen!
Jag förutsätter att den som planerar sitt pensionsuttag inte är helt borta.

TS verkade ju inte planerat alls så det tåls att påpekas. Sen var det ju många som skrev "ta ut allt så snabbt det går" utan vidare kommentarer...
Citera
2021-04-09, 18:31
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Det är absolut inte självklart att pengarna brinner inne och speciellt inte i TS situation. TS skriver att hans arbetsgivare betalar in pension, men att det saknas kollektivavtal. Dessa lösningar har oftast ett förmånstagarförordnande per default, men det kan förstås aktivt väljas bort av den försäkrade.

Gällande kollektivt framförhandlade avtalspensioner behöver privatanställda arbetare och tjänstemän själva ansöka om efterlevandeskydd. För statligt anställda samt kommun och landstingsanställda ingår det automatiskt, men kan aktivt väljas bort.

Jag skrev tidigare i tråden att jag inte håller med dig att det är smartast att ta ut pensionen på så kort tid som möjligt och det står jag fast vid. Dock kan jag ju komplettera med att ett möjligt och rimligt skäl till att ta ut pensionen på kort tid kan vara om man inte har nära anhöriga, eller om ens (inte nära) anhöriga inte kan vara förmånstagare enligt försäkringsavtalet. Kollektiva avtalspensioner har ju tydliga restriktioner om vilken snäv grupp av anhöriga som kan vara förmånstagare, men återigen så har TS sannolikt en annan lösning.

Detta. Folk har verkligen noll koll i denna tråd, du behöver göra ett aktivt val att ta bort dödsfallsskydd på din tjänstepension för att de ska "brinna inne" vid dödsfall (de fördelas ut till andra försäkringstagare är sanningen) dvs det kan knappast ske av misstag.

Dessutom finns en fördel me att kunna styra pengarna till efterlevande via förmånstagarförordnandet - den möjligheten är inte lika enkel om du tagit ut och placerat pengarna privat eftersom det tillfaller dödsboet och fördelning sker enligt arvsordningen (om du inte testamenterar det specifikt).
Citera
2021-04-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
snittålder 82....ta ut det på så kort tid det går såklart

Så länge du inte hamnar över gränsen för statlig skatt håller jag med.
Citera
2021-04-10, 17:49
Medlem
Christopher.s avatar
Vid 80 är du mest troligen antigen död eller ett kolli på ålderdomshem.
Citera
2021-04-11, 11:43
Medlem
Intressant tråd.
Jag trodde att om man väljer "livslångt uttag" så måste utgivaren skydda sig mot att jag blir 118 år och då minskar utbetalning och därmed är det bättre att ha tidsbestämd uttagsperiod. (?)
Jag kan ha fel men detta har någon "förklarat"..

I mitt fall har jag valt bort efterlevnadsskydd och det gissar jag betyder att när jag dör är min ITP2 & ITPK rökt, inget går över till barnen.
Jag gissar att jag inte behöver pengar efter 80-årsdagen för då är jag sannolikt senil om jag lever.

Varför är det inte bäst i min (och många andras) situation att ta ut ITP2/ITPK så fort man kan så länge man inte går över brytpunkten och sedan sätta in pengar där man känner sig trygg (xact högutdelande, index, högränte eller vad man nu tror är bäst)?
Enda anledningen jag kan se är att man tror att förvaltaren kan placera pengarna bättre än jag kan själv men i mitt fall då jag avsagt efterleandeskydd så kan ju barnen bli snuvade och då jag följer arvsordning är valet väl enkelt..
eller tänker jag fel?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in