• 1
  • 2
2021-04-07, 16:00
Medlem
Hejsan, jag har nyss börjat våga titta på min pensionsprognos och min nuvarande arbetsgivare förser mig med en tjänstepension som betalas ut t.o.m. det år jag fyller 80. Därefter inget.

De har ej kollektivavtal.

Är detta ett vanligt upplägg?
Citera
2021-04-07, 16:56
Medlem
indianhejs avatar
Din pension är värd densamma om den betalas livet ut eller i 15 år. Skillnaden är bara att du får ett högre belopp om du ex 15år. Tror du att du är i behov eller lever längre än så får du spara lite av det
Citera
2021-04-07, 16:58
Medlem
snittålder 82....ta ut det på så kort tid det går såklart
Citera
2021-04-07, 17:05
Medlem
dör du vid 70 har du ju givit bort pengar
Citera
2021-04-07, 17:12
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
dör du vid 70 har du ju givit bort pengar

Betalas inte pengarna ut till efterlevande? Det gör min tjänstepension om jag inte är helt ute och cyklar.
Citera
2021-04-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Betalas inte pengarna ut till efterlevande? Det gör min tjänstepension om jag inte är helt ute och cyklar.

Bara den lilla delen, resten går till alla andra sjukt nog.
Citera
2021-04-07, 17:18
Medlem
kan va....tog ut min på 10 år...man förbrukar inga pengar vid 80....
Citera
2021-04-07, 17:37
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Du har helt rätt, även om det kan vara begränsat vem/vilka som kan vara förmånstagare. Saknas förmånstagare betalas den dock inte ut...

Citat:
Ursprungligen postat av highepoxy
Bara den lilla delen, resten går till alla andra sjukt nog.

Tror du blandar ihop pensionens olika delar. Tjänste- eller avtalspension tillfaller så gott som alltid efterlevande, om än med inskränkning i vem som kan vara förmånstagare. Det är skillnad om vi blandar in den sk. inkomstpensionen.
Citera
2021-04-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Du har helt rätt, även om det kan vara begränsat vem/vilka som kan vara förmånstagare. Saknas förmånstagare betalas den dock inte ut...

Tror du blandar ihop pensionens olika delar. Tjänste- eller avtalspension tillfaller så gott som alltid efterlevande, om än med inskränkning i vem som kan vara förmånstagare. Det är skillnad om vi blandar in den sk. inkomstpensionen.

Pratar inte om tjänstepension, pratar om den allmänna pensionen.
Citera
2021-04-07, 17:47
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highepoxy
Pratar inte om tjänstepension, pratar om den allmänna pensionen.

Jag förstod det, men jag är inte säker på att "alla" förstår det när du citerar ett inlägg om tjänstepension och var pengarna går vid dödsfall, i en tråd som handlar om just tjänstepension. Lite onödigt att blanda in den statliga delen av pensionen tänker jag. Speciellt när många upplever det svårt och lite tråkigt med pension och hur systemet fungerar.
Citera
2021-04-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Jag förstod det, men jag är inte säker på att "alla" förstår det när du citerar ett inlägg om tjänstepension och var pengarna går vid dödsfall, i en tråd som handlar om just tjänstepension. Lite onödigt att blanda in den statliga delen av pensionen tänker jag. Speciellt när många upplever det svårt och lite tråkigt med pension och hur systemet fungerar.

Såg det i efterhand när jag läste ett varv till, my bad!
Citera
2021-04-07, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
kan va....tog ut min på 10 år...man förbrukar inga pengar vid 80....
Om man har disciplin så är det smartast att ta ut tjänstepensionen på kort tid och sätta in dom i en index blandfond.
Säg t ex att om du inte väljer någon ting så får du ca: 3000:- efter skatt i tjänstepension/månad vid 65 år.
Ta ut dom på 10 år och då får du kanske ut 6000:-/månad i 10 år.
Sätt in dom extra 3000:- i en fond.
På 10 år har dom ökat till ca: 486 000:-
Sen kan du ju välja att plocka ut pengarna eller låta dom stå kvar.
Som sagt efter 75 år så gör man inte av med så mycket och många mön har redan dött.
Kolla själv på denna länk vilka summor det snabbt blir.
https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in